Jump to content

Sveriges tidigaste mustang?


matspaul

Recommended Posts

155:an kom till Sverige redan i slutet av mars -64 och fick stå hos Ostermans med en presenning över sig så att ingen kunde se den förrän premiärdagen 17 april.

Det verkar som varje europeiskt land fick var sin tidig bil i reklamsyfte. Efterfrågan blev emellertid så stor att Ford tvingades att vänta med exporten ytterligare ett halvår.

Link to comment
Share on other sites

Jajamensan!

Jag har försökt köpa den och byta till mig den under en längre tid utan att lyckas. Hade varit kul att superrenovera efter MCA-specifikationer.

Bilen är en 6-cylindrig hardtop som stått på en skrot under många år men som ändå är välbehållen. Egentligen hör bilen hemma på museum.

Link to comment
Share on other sites

Jajamensan!

Jag har försökt köpa den och byta till mig den under en längre tid utan att lyckas. Hade varit kul att superrenovera efter MCA-specifikationer.

Bilen är en 6-cylindrig hardtop som stått på en skrot under många år men som ändå är välbehållen. Egentligen hör bilen hemma på museum.

Skämtar du eller??? :shock:

Vad är det som hindrar dig (eller någon annan) att köpa loss bilen om den bara står och dräller???

Link to comment
Share on other sites

Detta kanske inte riktigt hör till ämnet i denna tråd, men det har lite likheter i alla fall.

För drygt 5 år sedan när jag var på jakt efter en Mustang att köpa snubblade jag över uppgifter om att det fanns en svensksåld -66 fastback som fortfarande fanns kvar i den förste ägarens ägo. Jag ringde upp denna man som berättade att han hade beställt bilen hos sin lokala Ford-återförsäljare. Bilen fanns i lager hos Ostermans i Stockholm, och kördes på vägen för egen maskin till den lokala återförsäljaren (drygt 50 mil) av en Fordanställd.

Mannen använde sedan Mustangen som bruksbil i cirka 10 år, efter det köpte han en helt ny Range Rover, och då ställdes Mustangen av och har stått sedan dess. Bilen har säkert en del skavanker efter att ha använts året runt i 10år, men jag tror att det borde vara en av dom mest orörda svensksålda -66 fastback i landet.

Denna man var inte heller intresserad av att sälja, han hade säkert tillräckligt med pengar ändå. Jag lämnade dock mitt telefonnummer och bad honom höra av sig om han någon gång skulle ändra sig. Man vet ju aldrig vad som händer, men jag har inte speciellt stora förhoppningar.

Link to comment
Share on other sites

När jag letade cab för några år sedan stötte jag på en privatimporterad 64½ som var tillverkad i mars -64 (om jag inte minns fel). Den var inte längre i originalkullör och hade inte inredning i rätt färg men var i övrigt original och var fullsmetad med originaloptions för att locka kunder i skyltfönstret den 17:e! Detta var i Göteborg och någon annan köpte säkert bilen. Någon här kanske vet var den är nu?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

MEN de kan vara så här med. Att pengar har inte nått värd i de här.

Mustangen som dom här äldre herrarna har. Är att dom har ägt dom så länge att dom är deras barn. Och att de då inte finns nått pengavärde i Mussarna. (eller andra bilar)

Man går hellre på knä än att sälja... Men de är min tanke 8)

Link to comment
Share on other sites

Mailade med en kille som just köpt en cab som var tillverkad 23/4. Han skulle bli medlem och hoppades lite på att hans bil skulle vara äldst i Sverige - ska kolla om jag inte kan få lie merdata på den bilen...

Link to comment
Share on other sites

23 april låter otroligt tidigt men tydligen gjordes de första karosserna i Allen Park i april och transporterades senare till Dearborn för ihopsättning.

Det bör nog ändå stå 05C på id-brickan.

Den svenska bilen är tydligen #48 på bandet enligt Vintage Mustang Forum:

VIN Numbers on these cars as they were built at allen park. they were stamped after they were moved to dearborn on or around march 5 for instance 140 was build on or around Feb 5th 64. You can try to challenge me if you want but no way. I have the proof and I have the evidence VIN NUMBERS MEAN NOTHING! actually 140 is the 41st car built number 155 in sweden is the 48th car built and number one at the HFM is number ?? sorry can't give that out the HFM owns that information..

Link to comment
Share on other sites

23 april låter otroligt tidigt men tydligen gjordes de första karosserna i Allen Park i april och transporterades senare till Dearborn för ihopsättning.

Det bör nog ändå stå 05C på id-brickan.

Den svenska bilen är tydligen #48 på bandet enligt Vintage Mustang Forum:

VIN Numbers on these cars as they were built at allen park. they were stamped after they were moved to dearborn on or around march 5 for instance 140 was build on or around Feb 5th 64. You can try to challenge me if you want but no way. I have the proof and I have the evidence VIN NUMBERS MEAN NOTHING! actually 140 is the 41st car built number 155 in sweden is the 48th car built and number one at the HFM is number ?? sorry can't give that out the HFM owns that information..

Det der er rett interesant. Kan også beretta att Mustang med VIN# 100004 er just lokaliserad ;-)

John

Link to comment
Share on other sites

...har läst detta på VMF, men det är väl inte helt klart med bevisföringen? Jag tror iofs att det mkt väl kan vara som man säger där.

Ingen kontakt med 23/4 bilen än - varför är det "otroligt tidigt"?

Link to comment
Share on other sites

Vi får inte glömma att datumkoden på brickan är planerad färdigtid.

Många gånger byggdes bilen mycket senare än detta planerade datum.

Jag har sett bilar med mycket senare datum på t.ex. chassidelar än vad

brickan visar. Chassinummer på bilen gavs väldigt tidigt i processen och om en kund hade specialbeställt en bil kunde han/hon få vänta.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

...har läst detta på VMF, men det är väl inte helt klart med bevisföringen? Jag tror iofs att det mkt väl kan vara som man säger där.

Ingen kontakt med 23/4 bilen än - varför är det "otroligt tidigt"?

Har du nån direktlenk til tråden på VMF?

John

Link to comment
Share on other sites

Som sagt...

När jag letade cab för några år sedan stötte jag på en privatimporterad 64½ som var tillverkad i mars -64 (om jag inte minns fel). Den var inte längre i originalkullör och hade inte inredning i rätt färg men var i övrigt original och var fullsmetad med originaloptions för att locka kunder i skyltfönstret den 17:e! Detta var i Göteborg och någon annan köpte säkert bilen. Någon här kanske vet var den är nu?

Den bilen var tillverkad (enligt chassieplåten) före den 17 april.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...