Jump to content

Bromsljuskontakt


Janne64

Recommended Posts

Hej.

I stället för original kan du montera en fjädrade dragströmbrytare som du hänger mellan pedalen och instrumentbrädans underkant. :roll:

Jag har gjort detta på ett par Mustanger, fördelen är att du får ett

reaktionssnabbt bromsljus, man bör använda en sådan om man vill ha ett extra bromsljus i spojler eller bakruta, man behöver då inte gå in i originalsystemet. 8)

Det är omöjligt att montera extra bromsljus på original bromsljus då det även har sammankoppling med blinkers original. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Upptäckte idag att mitt bromsljus inte heller fungerar... kan det höra ihop med att min blinkers inte fungerar?

Har kollat och mätt lite ikväll och varningsblinkers fungerar klockrent. Säkringen (1) är hel. Har spänning på den gula tråden till reläet och det blå jordar då jag blinkar med spaken höger eller vänster... då måste väl ändå reläet vara paj då det inte händer nåt... :)

Upptäcke för första gången att jag håller på att bli gammal då man skulle komma åt säkringspanelen... :D Hur tänkte Ford här???

Link to comment
Share on other sites

Va inte reläet... :? Kan det vara så att bromsljuskontakten kan ställa till det? Har kollat på schemat och kontrollmätt allt i ratten... vad jag kan se så ska allt i ratten vara som det ska... vidare fungerar varningsblinkers samt tuta. Får känslan att blinkerskretsen bryts någon stans efter rattkablaget...

Link to comment
Share on other sites

Ok! he he

Har mätt lite nu och hur jag än mäter och bryter i kontakten så kan jag inte få till den att den ska släppa igenom nån ström då man bromsar... inte ett pip på instrumentet och för den delen inte en enda ohm. Har persoligen aldrig varit med om nån liknande kontakt förr så jag vet ej funktionen men dom brukar ju bryta eller slå till :) Visst måste den vara trasig eller hur ska den fungera? :?

Har även mätt trådarna som går till den och här tycker jag det verkar mystiskt men det kanske ska vara så... en av trådarna (grön/röd) tror jag den var visade ca: 12,5V och den andra verkar vara i direkt kontakt med jord... ska det verkligen vara så??? Börjar kännas som att mitt fel sitter i "light switch" knappen men jag antar att jag måste ut med intrumenteringen igen för att komma åt den så det blev hem och sova istället... :?:roll:

Link to comment
Share on other sites

Glömde att säga i mitt tidigare inlägg ;)

Glöm inte att kolla alla dessa jordpunkter som finns på mussen de kan ställa till konstigheter. Finns faktisk förklaringar att de är några stycken då man vill ha alternernade ljus t.ex. Kanske inte nödvändigt iof för ni som är elkunniga

men det underlättar

Många gånger kanske det blir så att man kollar att man har 12volt fram men man glömmer att "tillbakagången" är lika viktig ;)

Link to comment
Share on other sites

Nej inte ska du väl ha jord på själva kontakten det är en brytare. 12 volt fram sedan vidare. Måste ner och kolla min gamla kontakt. Kommer inte riktigt ihåg hur många stift det fanns. Berra

Nej precis! det är det jag tycker verkar så skumt! Någonstans efter kontakten måste den ju jorda i nånting fastän den inte ska... kanske har blivit ett överslag nånstans och nu har den kontakt med jord... antingen i ratten eller i ljuskontakten... tacksam för hjälp! :)

Link to comment
Share on other sites

Du har elscheman här på forumet som ligger ute. Någonstans på sidorna

Berra

Det värsta är att jag har ett sånt framför mig... kom på att stiftet jordar väl via lamporna till jord :oops: Ska fortsätta imorn! 8)

Link to comment
Share on other sites

Den ska definitivt bara släppa igenom strömmen då man bromsar... min kontakt va trasig så jag väntar med spänning på en ny. Ber till gudarna att blinkersen ska börja fungera då men det känns inte så efter timmars studier av els :? chemat

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sådär, fick en ny bromsljuskontakt igår och det funkar perfekt med bromsljuset nu! :--

Nu är det bara blinkersen kvar att lösa! Har mest troligt hittat problemet och nu är bara frågan om jag ska fuska eller lösa det riktigt... helst det sistnämda, men då behöver jag lite hjälp...

Var exakt sitter den inringade sammankopplingspunkten... nån som har koll? Om jag inte hittar punkten så får jag fuska och dra en ny pluskabel direkt till reläet... funkar men känns trist...

faxutskriftphelsidaou1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också strul med min Blinkers men fick upp felet i sammankopplingen under ratten . Följ rattstången nedåt och där finner du ett kontaktstycke där kablarna under ratten kommer ut . Där skall du finna en Grön samt en Grön med ett rött streck på , dessa skall till Bromsljuskontakten . Hoppas jag har gett dig hjälp så att du får ordning på blinkandet , annars kan du höra med Lars Oscarsson här på forumet, ty han har svar på allt :P:--:P:-- . Lycka till !!!

Link to comment
Share on other sites

ok, tackar! :)

Har kollat allt och felet verkar vara att jag inte får nån spänning på den orange/gula tråden med nummer 8 som det ska vara vad jag kan se. Blinkers lyser både höger och vänster, bak/fram då jag blinkar med spaken ifall jag "fuskar" och drar en egen ny matning till stift 8, samt byglar reläet.

Skulle hellst vilja hitta vart sammankopplingspunkten som är inringad på bilden sitter i bilen så att jag kan felsöka orginalkabeln om man säger så! :)

Kan också nämna att jag uteslöt detta fel redan i min första koll då jag mätte och hade spänning här... förmodligen va det bara nån liten krypström som lyckades passera den dåliga kontakten i punkten jag pratar om eller nåt. Inget som räkte till att får lamporna att lysa iaf. :?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag skall kolla lite i minna papper, sammankopplingspungten

är en s.k splice, sammakopplingen kan alltså vara inuti

kabelhärva. :shock:

Sluta leta efter splice, felet är mycket troligt i manöverorganet

under ratten eller i kontackten till denna, krypström tror jag inte

på snarare oxid. :?

Där 8 sitter är plus matning och är alltså en sammankoppling för olika

delars spänningbehov i ditt fall så matar den b.l.a. ström till blinkreläet. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag skall kolla lite i minna papper, sammankopplingspungten

är en s.k splice, sammakopplingen kan alltså vara inuti

kabelhärva. :shock:

Sluta leta efter splice, felet är mycket troligt i manöverorganet

under ratten eller i kontackten till denna, krypström tror jag inte

på snarare oxid. :?

Där 8 sitter är plus matning och är alltså en sammankoppling för olika

delars spänningbehov i ditt fall så matar den b.l.a. ström till blinkreläet. :)

Tackar! Tror inte att problemet sitter i manöverorganet då jag har mätta alla stift och jämfört med schemat, allt ok! Dessutom funkar blinkers ifall jag fuskar och drar en egen pluskabel till kabel/stift 8 vid reläet... saknar förmodligen bra kontakt i splicen i kabelhärvan, skulle jag gissa! Just därför va jag intresserad av att få veta vart sammankopplingspunkten sitter... :D:D

PS! Krypström kanske va fel ordval, menade bara det förmodligen är dålig kontakt mest troligt då pga. oxidering och att en liten "läckström" gav upphov till 12,5V vid spänningsprovningen jag gjorde i början...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...