Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Ingen skum burk det är en s.k. kanister eller återledning av bränsleångor, denna burk ser man tydligare på 71-73 där den sitter i en egen fästanordning på torpedvägen under kupéfläktmotor. :roll:

Att placeringen blivit lite olika av denna burk kan jag däremot inte svara på, bara att det är en del i det s.k. emission control system. ;)

Hej igen.

Har du en möjlighet att fota från andra sidan (insidan motorrum) kanske kan ge en bättre förklaring, burken finns inte på min svensksålda 70a.

Det skulle också vara kul att veta vilken DSO kod du har på bilen om

den är tillverkad för Kalifornien eller något annat stat som hade hårda avgaskrav. :?:roll:

Kan lägga till att en av våra medlemar som har en 70 sportsroof har mer delar som tillhör systemet i bagagerumets vänstra sida. ;)

Min mustang kom till sverige från usa 1973 och har inte heller nån burk under skärmen. Det finns inga spår av att någonting har varit monterat där överhuvudtaget.

Min seriösa :-- teori är att den ingår i avgasreningssystemet. Myndigheterna hade säkert mätningar på det som kom ut genom avgasrören baktill men...om man släppte ut lite avgaser under höger framskärm så blev det mindre därbak!

Annars är den väldigt lik en uppbruten sparbössa, jag tror jag har sett en sådan nån gång, jovisst det var hos en kompis, just det ja...

her er bilde fra min 73 - sorte slangen kommer fra tanken og den tykke går inn til luft filteret . Den undre tanken er vakum til styring av varmeapparat / ac - er ikke tilkoblet .

IM000204.jpg

Jag har en -70 Mustang med samma burk som du har. Det är en Vacuumreserv och satt på alla bilar med fabriksmonterad AC, och det har min bil.

En kompis renoverar en -70 ht som också haft fabriks AC och han har samma burk.

Hos Mustangs Unlimited går den under namnet A/C Vaccum reservoir, artikelnummer: 3116 01

Förmodligen har din bil också haft fabriks AC, kolla om det står på din body buck tag om den är kvar och om du har de speciella luftutsläppen mitt i dashpaden och vid sidorna ute vid dörrarna, isåfall har din bil haft AC.

Skickar med en lite käck bild

mvh

Andreas

OK. Tack för alla svar!

Här kommer lite bilder ... burken ser inte helt tät ut så om det är till vacuum så är jag illa ute :)

Bilen har AC (fortfarande) och jag planerar att den ska fungera till sommaren.

Hej

Ja, det syns ju på din Bodytag att du har fabriks AC med bokstäverna AC, och jag tycker att det är kul att du ska renovera den till fungerande skick.

Om du vill att din AC och andra prylar som är beroende av vacuum ska fungera korrekt så är du nog tvungen att skaffa en ny vacuumreserv burk. Om du beslutar dig för att ta bort AC anläggningen så behövs den nog inte.

Hittade en bra manual hos Mustangs Unlimited, Vacuum scematic manual art nr: MP153 01, ska själv köpa en sådan.

Min anläggning är komplett och efter en kontroll förra året så visade det sig att kompressorn behöver bytas eller renoveras. Ska ta tag i det längre fram.

/Andreas

OK. Ja, det är ju kul om allt som finns på bilen fungerar. ACn ser fräsch ut och är möjligtvis utbytt eller renoverad. Det sitter en streckkod (papper) på kompressorn och jag är lite osäker på om den verkligen kan vara från 70. Får kolla upp det.

Tack igen alla för svaren och kul att fler blev upplysta! :)

Nej, de har följt med när jag samlat delar till en Tilt-Away-rattstång. Jag saknar fortfarande den rätta vakuumburken till den, ska bara ha en anslutning och sitta under batterihyllan.

Nej, de har följt med när jag samlat delar till en Tilt-Away-rattstång. Jag saknar fortfarande den rätta vakuumburken till den, ska bara ha en anslutning och sitta under batterihyllan.

Har du inte den :D

Bara skojar. Men den ska vel inte va så svår å hitta :?::idea:

John

Med tanke på att Tiltratt inte var ett direkt vanligt option, och att 67, 68 och 69 hade helt olika burkar, så kan det nog ta lite tid att hitta rätt.

Två skruvfästen och en anslutning. Ja, om bilden är rätt så är det en sådan jag ska ha. Dvs om jag lyckats tyda bilderna i MPC rätt.

Det var tydligen inte så svårt att hitta :oops: Jag kan bara skylla på att jag haft annat att fundera på senaste halvåret, men i morgon hämtar jag upp reparerade/renoverade/nya motordelar :D

Tack för den, John.

Du behöver inte köpa en sådan burk. Jag tog vara på överdelen (fästet) och köpte mig en Del Monte annanasburk. Åt upp annanasen och svetsade ihop överdelen med annanasburken, perfekt passform och funkar lika bra.

Robert.