Jump to content

Renovering HT 70 (var Byta skärmkanter / Quarter panels)


bjornpersson

Recommended Posts

OK! Jag är såå tacksam för dina svar!

Dagen idag börjades med att slipa lite på quarter-panelerna och lägga ännu en omgång spackel.

Därefter for jag iväg till det lilla måleri som jag fått låna till mina lösa delar (huvar, skärmar, dörrar etc). Grundfärg på utsidan av dörrarna och bakluckan samt insidan av framskärnarna hanns med på förmiddagen. Efter lunch en del spackling på framskärmarna och grundfärg på utsidan av dessa (runt spacklet) ...

På kvällen fortsatt arbete med quarter-panelerna och huven.

Pust .. nu är det kväll!

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 316
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej

Är fortfarande väldigt imponerad av din energi och drivkraft. Din bil kommer utan tvekan att bli en renovering som syns på träffarna i sommar och som många läst om här.

Har nog inte nöjet att kolla den själv om jag inte företar mig en längre utflykt...

Följer med spänning dina inlägg och det ska bli kul att se de första bilderna på karossen när den är nylackad.

Det är ju då det roligaste börjar, att montera tillbaka grejor så att den snart blir åkbar igen.

mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket!

Jag hoppas det blir bra till slut. Som du säger så ska det bli kul att montera ihop igen även om jag lever med känslan av att det nog blir mer jobb med det än man kan tro. Jag har en ny svart inredning ligger och väntar och en hel del andra saker på ingång men man vet aldrig vad man glömt förrän man saknar det :lol:

Din bil ser grym ut förresten!

Link to comment
Share on other sites

God kväll!

Idag har det inte blivit jättemycket gjort men jag hann ge dörrarna en första spackling. Det är ju en del märken som kan vara lite svåra att se innan men dels så har ju dörrarna suttit på sedan 1970 och så har jag svetsat igen listhål samt gjort en del lagningar. För att inte nämna att blästerfirman säkert misshandlat dem lite också.

Lite slipning och spackling hanns med på karossen också. Sakta men säkert ...

Dessutom köpte jag färgborttagningsmedel till mina Quarter Panel Extensions och Fender Extensions. Jag hann med två omgångar på de förstnämnda. Jag trodde nog inte att det skulle fungera så bra som det faktiskt gör ...

Link to comment
Share on other sites

Samma här följer stadigt projekt. Är lika imponerad som från början.

För jag vet att det är ett hästjobb som du gör. Du gör det med stil också.

Det kommer att bli härligt att se när du får börja med monteringen.

Och kan även känna din känsla. När du får göra jungfruresan efter din renovering. Kan bara gratulera dig till ditt tålamod.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Igår och idag fortsätter slipning och spackling. Är inne en snabbis nu och käkar en kvällsmacka medan spacklet härdar.

Jag skulle behöva lite närbilder på en schysst Mustang. Det jag söker är följande:

- Gapet mellan Quarter Panel och Tröskel

- Insidan av Droplist utefter taket bakifrån

- Skarven mellan Quarter Panel och plåten mellan baklucka och bakruta.

Jag vill alltså få en känsla av hur pass fyllda dessa "mellanrum" ska vara på en hyggligt korrekt renoverad eller original Mustang 70.

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det jag vill är att få en känsla av hyr pass fyllda gapen ska vara för att vara något så när OK. Innan renovering så var min bil igenspacklad helt mellan Quarter Panel och tröskel (slät). Jag tror inte att et ska vara så.

Se bilder.

Link to comment
Share on other sites

Ja ha ja.

Dessa ställen är tight pungtade och jag tror inte det

är fyllt med något mer än någon typ av primer på

sidan. :roll:

Jag har bytt bakskärmar några gånger och har

egentligen inte reagerat på vad som är mellan

skarvarna. :?

Jag vet att det är någon form av hårlödning eller

ten i spåret under bakrutan och att skarven syns

djupet är däremot styrt av lacklagret. :)

Den kanten som vilar på tröskel har jag bara primer

och lacklagret, nackdelen är att det efter en tid kan

spricka i lacken. :(;)

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Ja, jag chansar väl lite då :)

Vid tröskeln har jag pga att den nya biten inte var 100% rak nedtill ett lite större glapp bak än fram men det är marginellt.

Man kanske kan fylla med lite karosserikit där då ...

Tack igen. Om det är någon som har en närbild på bakre delen av tröskeln så är jag mycket tacksam att få se denna.

Kvällarna numera består mest av spackling och slipning om och om igen ....

Link to comment
Share on other sites

Hej Björn

Här kommer ett par bilder från min bil på skarven vid bakrutan och nere vid bakskärm/tröskellåda.

Kan med ganska stor säkerhet säga att det är såhär det ska se ut då min bil bara blivit omlackad en gång sedan 1970 och har såvitt jag kan se all originalplåt kvar. Den har gått torrt och fint i Texas och Californien innan den kom till Sverige.

Hoppas att det kan hjälpa dig lite. Många spacklar igen skarvarna men det ser för j-vligt ut!

Får inte med bägge bilderna här av någon anledning så jag får göra ett inlägg till.

mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tack för varningen Lars!

Idag har slipning och spackling fortsatt. Det sista jag gjorde var att lägga 2-komp grund på alla "slitytor" samt rutlister och ytor som ska få sig lite tätning medkarosserikit imorgon. Tänkte lägga Hagmans vanliga 1 komp grundfärg över allt efter detta sedan.

Jag har köpt ett par liter Hagmans 2-komp sprutspackel också men börjar tveka lite på denna då man kan läsa mycket negativt på nätet. Några erfarenheter ?

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars!

Nej, vila får jag göra när jag får pension (om ca 33 år) :lol:

Förresten - har du klarlack på din Grabber Blue ?

Jag funderar på om jag kanske skulle ha det på min Grabber Orange men slipper gärna jobbet om du förstår ?

Andra med synpunkter där ?

Dags för lunch.

Tack igen!

Link to comment
Share on other sites

OK. Bra!

Då kör jag som planerat utan klarlack. Sparar en del jobb.

Idag skulle kofferten färdigmålas men jag fick slut på karosserikit och body. Svängde förbi Biltema och tänkte att jag kunde testa deras ... missag.

Bodyn har lång torktid och byggde ganska lite struktur. Karosserikitet var väldigt löst och efter 3 timmar hade det inte härdat alls. Får vänta till imorgon och se om det går att lacka på det.

Det blir en synlig skarv mellan ny och gammal plåt i kofferten på sidan av Quarter-panelen då jag falsat kanten ... kanske inte så vackert men ...

Link to comment
Share on other sites

Biltema biltema biltema ...

Idag hade det så kallade karosserikitet från Biltema fortfarande inte härdat. Som tur var så hade jag använt Hagmans i kofferten så jag kunde grunda den ordentligt. Resten av insidan av karossen får jag vänta med att grunda tills smeten torkat. Konsistensen är som mjöl och vatten ungeför och så luktar det ättika. Fy vad jag klagar men detta var ingen höjdare.

Annars så är det dags för sista slipningen innan grund utvändigt imorgon om allt går vägen. Sen får man ju se hur mycket som måsta spacklas om :D

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Måste vara gammalt skit (kitt) du fått från biltema, jag

kör med biltemas bytyltätning 36-4801 och har

inte haft några problem (ännu). :?

Karosserikitt skall inte genomhärda utan ge en

elastisk fog, viktigast är att den har bra vidhäftning. :shock:

Karosserikitt använder man ju på ställen där fogar

i plåten är känsliga för fukt som i bagage t.e.x. :)

Om du har gammalt karosserikitt kvar på något

ställe så kan du kolla, är den torr släpper den i

bitar och har inte någon funktion längre, är mjuk

så kladdar den fortfarande efter 40år och tätar då

också trots alla år. ;)

Insidorna på bakskärmar skall du spruta med svart tröskel

massa eller boddyspray som det också kalas, ljud dämpande

och ser ut som det som sprutades på insidan på fabriken,

är fram för allt bättre. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja, det kanske var gammalt. Nu får det i alla fall sitta tills imorgon. Är det inte övermålningsbart då får det vara värt en timmes jobb eller två att rensa bort eländet.

Hur gör du innan lack i skraven/glipan mellan Hjulhus och Quarter Panel ? Fyller den med något innan lack eller väntar ooch fyller med mer lättflytande massa efter ?

Tack för alla tips!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja, det kanske var gammalt. Nu får det i alla fall sitta tills imorgon. Är det inte övermålningsbart då får det vara värt en timmes jobb eller två att rensa bort eländet.

Hur gör du innan lack i skraven/glipan mellan Hjulhus och Quarter Panel ? Fyller den med något innan lack eller väntar ooch fyller med mer lättflytande massa efter ?

Tack för alla tips!

Då har jag också haft otur att få gammalt från Biltema, för det var skit i jämförelse med Hagmans. När det torkat efter tag så smular det som en gammal torr bulle.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja, men det kanske är som Lars sa att man borde använt artikelnummer 36-4801 istället. Jag förstår faktiskt inte varför det finns en produkt från Biltema som heter Karosserikit när det bevisligen finns en annan produkt som fungerar bättre för ändamålet i samma butik. Skumt.

Jaja, idag fortsatte spcakling och målning. Taket är nu färdigspacklat och grundat.

Quarterpanelerna har visat sin vara omöjliga att få bra med den slipmaskin jag har (för liten) så jag spacklade om hela ytan idag igen och ska försöka få tag på en större maskin eller handjagare (planslip) imorgon. Tips på var man kan köpa en sådan för vettig peng emottages tacksamt. Gärna eldriven men manuell går också bra. Biltema, Jula, Clas Ohlson, Meca och Mekonomen finns alla inom 25 minuter från mig så har någon ett bra tips där så är det mycket välkommet!

Ska jag hålla tidsschemat så måste lacken vara lagd denna vecka. Ser lite tungt ut men kan gå :o

God kväll!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...