March 3, 200817 yr comment_50382 Hej.Jag har inte bytt en hel Torqebox utan bara ekonomilagatsådana, jag har själv alltid undrat varför den egentligen finns. Fick jag bestämma skulle jag låta det vara som på tidiga Mustangerna alltså ingen box mer än på cabbarna. Boxen är inte något annat än en förstärkning och den äregentligen inte nödvändig på en HT eller sportsroof kaross. Utan boxen är det betydligt lättare med att hålla koll påbensinledning mm, boxen är också en väldigt bra skitsammlareoch döljer effektivt rostangrepp, tror faktiskt att de bilar somhar den kvar är sämmre i golv och balk än de som är utanboxen.
March 5, 200817 yr comment_50489 Ursäkta om jag kommenterar lite , men boxen fyller en klar funktion. Det är en av de delar som ökar vridstyvheten i karossen eftersom det är en bärande kaross på Mustang. Den förbinder fler avsnitt i chassit vid just övergången mellan mittdel, golv och framdel, och jag tror flera med mig skulle rekommendera den på plats.Du vill väl förmodligen inte försämra bilens styvhet, så jag rekommenderar byte av den anledningen. Köp färdigt försök inte göra en själv för det är många vinklar och även olika vridning hö + vä. Fast det ser ut som om du kommer att få byta mer än boxen. Du verkar så målmedveten och flitig så det går garanterat bra....
March 8, 200817 yr Author comment_50643 Tack för kommentarerna. Sjukdom och elände sätter lite käppar i hjulen just nu. jag kommer att byta hela boxen och det som är skadat runt omkring. Jag drar mig lite för det dock då jag saknar skärbrännare. Borde gå med vinkelslip, tigersåg och lite svordomar kanske.
March 9, 200817 yr Author comment_50715 Hej igen alla!Jag bytte namn på tråden då jag svävat utanför rejält.En ny fråga från sjuksängen:Tidigare satt det kromade lister på trösklarna på min 70:a men jag har inte tänkt använda dessa efter renoveringen. Någon som har råd om man ska svetsa igen hålen eller bara spackla över ? Hålen är ca 2mm i diam och det är väl en 20-26 st per sida eller så.Första tanken var att slipa rent och fylla hålen med svetsen men så kom jag att tänka på att tröskeln är galvad och i övrigt felfri. Att svetsa i den förstör väl galvet ?Tack på förhand!
March 9, 200817 yr comment_50716 Tvekar inte på att du fixar det. Vinkelslip är väl bra för ändamålet
March 9, 200817 yr comment_50719 Hej.Skall du inte ha listerna på lägga igen hålen ett ställningstagande hur , jag har gjort det på en 68a försänk hålen , stålspackla finns ingenanledning att ligga o pungta varje hål för sig . SÅ TYCKER JAG, jag har märkt att det är väldigt viktigt att skriva vad man själv tycker, tröskelisten ger utseendepå kaross en lägre profil;) .
March 9, 200817 yr Author comment_50725 Ja, du kanske har rätt. Jag får fundera på det ... det ger ju lite "lägre" känsla ... Tack!
March 9, 200817 yr comment_50727 Ett tips, använd 67-68 helkromade lister, passar braoch ser helt rätt ut.
March 10, 200817 yr comment_50755 Angående listhål så skulle JAG aldrig spackla utan svetsa igen hålen.I en tröskel så slår sig inte plåten så mycket och det blir 100% tät istället för spackel som kanske börjar att spricka eller rosta bakom.
March 10, 200817 yr comment_50756 Smaken är som baken, menar hur man gör alltså,det är en helt ny tecknik i de ny spackeltyperna.
March 10, 200817 yr Author comment_50781 Idag kom lasset med grejor från blästerfirman. Huv, Baklucka, Framskärmar, dörrar och frontplåten mellan motorhuv och vindruta.Det blev ju en del avslöjanden. Dags att räkna timmar igen och värdera tid att laga mot att köpa nytt om man säger så ...
March 11, 200817 yr comment_50811 Har man tur så får man bra reprogrejer, och just nu är dollarn låg. Ser inte så farligt ut, men visst det är mycket jobb. Du har ju varit väldigt flitig så det går nog att laga, och du har ju redan blästrat.
March 11, 200817 yr Author comment_50838 Hej!Ja, jag kollade lite priser och ska jag byta rubbet som jag blästrat så är det runt 20 000 SEK i delar.Jag reparerar på!
March 12, 200817 yr comment_50851 Då kanske du inte ens får delar som är bra i inpassningen. För 20´kan man svetsa en stund .Angående tröskelhålen, så är det en baggis för dig att svetsa igen dom Fundera inte på om det rostar på baksidan för det går ju alltid att spruta in lite olja efteråt. Tänk om en liten spackelplutt råkar åka in i hållet efter ett tag, då ångrar du kanske att du inte svetsade igen hålen. Spackel är bra men mest till för att utjämna ojämnheter, kanske inte direkt att fylla hål med. Fast det går säkert det med, men då behöver det lite extra yta både på insidan och utsidan. Annars är det så lite som håller fast spackelklicken om du beräknar att plåten är 0,8 mm tjock. Utåt håller lacken emot, men inte inåt. Jag kan ha fel, spackel kanske sitter bättre än jag tror.
March 12, 200817 yr comment_50877 Är inte tennspacklnig ett alternativ? Har aldrig gjort det tidigare men la igen ett litet hål i vindruteramen på Amazonen och det blev bra! Blir ju inte alls så varmt med tanke på rost invändigt!
March 14, 200817 yr Author comment_50967 Jo, det kanske kan funka. Dock har ju Lars fått mig att inse att listerna kanske ska sitta där trots allt. Jag väntar ...
March 15, 200817 yr Author comment_51043 Nu är jag på banan igen efter lite sjukfrånvaro.Dagens jobb skulle bli att byta vänster torque box men det slutade med att jag inte bytte hela utan kapade bort det sjuka och laga med ny plåt.Ersättningsbiten blev en dubbel 0,9mm plåt ihopsvetsad med överlapp om den gamla biten.Sedan gick jag på vänster framskärm som ju är blästrad men lite rostsjuk. Mitt i detta tog gasen slut i svetsen så morgondagen är osäker. Kan väl slipa lite kanske
March 15, 200817 yr comment_51044 Hej igen.Det ser nästan ut som jag skulle ha gjort det , jobba på, slit inte bort din härliga gnista att laga , genomgånget och en lack är lagd kommer du att känna en innre njutning.
March 15, 200817 yr comment_51060 Vilket tempo! Man kan ju tro att du gör som Martin Timell, visar snuttar och har andra att jobba dessemellan Bra jobbat kämpa på.
March 15, 200817 yr comment_51061 Vilket arbete du gör Det kommer at bli en RIKTIGT fin bil du får till slut.
March 16, 200817 yr Author comment_51071 Hehe tack alla! Ja, tänk om Martin Timell kunde hugga i lite. Typiskt att man ska planera så dåligt att en söndag blir lite stillastående på grund av gas-brist. Här i Örebro-området säljs ingen gas på söndagar vad jag vet ..
March 16, 200817 yr comment_51090 Hej BjörnKul att se hur ditt arbete går frammåt, jag hejjar på dig!!!Du gör nog klokt i att laga dina originalskärmar, de har nog bättre passform än nytillverkade skulle haft.Ska du lacka i guldmetallic som bilen hade från fabrik eller välja någon annan kulör när det blir dags för lack?Har under två vintrar hjälpt en kompis med hans -70 ht. Han hade rostfri kaross och bra lack, men i princip allt mekaniskt var i akut behov av översyn. Nu är det mesta klart och registreringsbesiktning ska bli nu under våren. Fortsatt lycka till med din Mustang./Andreas
March 16, 200817 yr Author comment_51096 Hej och tack!Den blir grabber orange om allt går som planerat. Ska kolla efter färgnummer nu i veckan. Tänkte krydda med svart parti på huven samt någon sidolinje. Huven bör väl lackas id et svarta partiet och kag måste få tag i en mall för det. Tänkte mig att även 351 ska vara med där... Regbesiktning gjorde jag innan isärplockning. Nästa besiktning är enligt vägverket 2010. Får jag bara ihop den igen så är det bara att åka.
March 16, 200817 yr comment_51098 Jag är fortfarande imponerad av ditt tempo, bra jobbat. Det går ju lite långsammare för en annan
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.