Jump to content

Renovering HT 70 (var Byta skärmkanter / Quarter panels)


bjornpersson

Recommended Posts

Hej.

Jag har inte bytt en hel Torqebox utan bara ekonomilagat

sådana, jag har själv alltid undrat varför den egentligen finns. :?

Fick jag bestämma skulle jag låta det vara som på tidiga

Mustangerna alltså ingen box mer än på cabbarna. :)

Boxen är inte något annat än en förstärkning och den är

egentligen inte nödvändig på en HT eller sportsroof kaross. :?

Utan boxen är det betydligt lättare med att hålla koll på

bensinledning mm, boxen är också en väldigt bra skitsammlare

och döljer effektivt rostangrepp, tror faktiskt att de bilar som

har den kvar är sämmre i golv och balk än de som är utan

boxen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 316
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ursäkta om jag kommenterar lite :D , men boxen fyller en klar funktion. Det är en av de delar som ökar vridstyvheten i karossen eftersom det är en bärande kaross på Mustang. Den förbinder fler avsnitt i chassit vid just övergången mellan mittdel, golv och framdel, och jag tror flera med mig skulle rekommendera den på plats.

Du vill väl förmodligen inte försämra bilens styvhet, så jag rekommenderar byte av den anledningen. Köp färdigt försök inte göra en själv för det är många vinklar och även olika vridning hö + vä.

Fast det ser ut som om du kommer att få byta mer än boxen. Du verkar så målmedveten och flitig så det går garanterat bra....

Link to comment
Share on other sites

Tack för kommentarerna. Sjukdom och elände sätter lite käppar i hjulen

just nu. jag kommer att byta hela boxen och det som är skadat runt omkring. Jag drar mig lite för det dock då jag saknar skärbrännare. Borde gå med vinkelslip, tigersåg och lite svordomar kanske.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen alla!

Jag bytte namn på tråden då jag svävat utanför rejält.

En ny fråga från sjuksängen:

Tidigare satt det kromade lister på trösklarna på min 70:a men jag har inte tänkt använda dessa efter renoveringen. Någon som har råd om man ska svetsa igen hålen eller bara spackla över ? Hålen är ca 2mm i diam och det är väl en 20-26 st per sida eller så.

Första tanken var att slipa rent och fylla hålen med svetsen men så kom jag att tänka på att tröskeln är galvad och i övrigt felfri. Att svetsa i den förstör väl galvet ?

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Skall du inte ha listerna på :?: lägga igen hålen :?:

ett ställningstagande hur :roll: , jag har gjort det på en

68a försänk hålen :shock: , stålspackla finns ingen

anledning att ligga o pungta varje hål för sig :? .

SÅ TYCKER JAG, jag har märkt att det är väldigt viktigt

att skriva vad man själv tycker, tröskelisten ger utseende

på kaross en lägre profil;) .

Link to comment
Share on other sites

Angående listhål så skulle JAG aldrig spackla utan svetsa igen hålen.I en tröskel så slår sig inte plåten så mycket och det blir 100% tät istället för spackel som kanske börjar att spricka eller rosta bakom.

Link to comment
Share on other sites

Idag kom lasset med grejor från blästerfirman. Huv, Baklucka, Framskärmar, dörrar och frontplåten mellan motorhuv och vindruta.

Det blev ju en del avslöjanden. Dags att räkna timmar igen och värdera tid att laga mot att köpa nytt om man säger så ...

Link to comment
Share on other sites

Har man tur så får man bra reprogrejer, och just nu är dollarn låg.

Ser inte så farligt ut, men visst det är mycket jobb. Du har ju varit väldigt flitig så det går nog att laga, och du har ju redan blästrat.

Link to comment
Share on other sites

Då kanske du inte ens får delar som är bra i inpassningen. För 20´kan man svetsa en stund :D.

Angående tröskelhålen, så är det en baggis för dig att svetsa igen dom Fundera inte på om det rostar på baksidan för det går ju alltid att spruta in lite olja efteråt. Tänk om en liten spackelplutt råkar åka in i hållet efter ett tag, då ångrar du kanske att du inte svetsade igen hålen.

Spackel är bra men mest till för att utjämna ojämnheter, kanske inte direkt att fylla hål med. Fast det går säkert det med, men då behöver det lite extra yta både på insidan och utsidan. Annars är det så lite som håller fast spackelklicken om du beräknar att plåten är 0,8 mm tjock. Utåt håller lacken emot, men inte inåt.

Jag kan ha fel, spackel kanske sitter bättre än jag tror.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag på banan igen efter lite sjukfrånvaro.

Dagens jobb skulle bli att byta vänster torque box men det slutade med att jag inte bytte hela utan kapade bort det sjuka och laga med ny plåt.

Ersättningsbiten blev en dubbel 0,9mm plåt ihopsvetsad med överlapp om den gamla biten.

Sedan gick jag på vänster framskärm som ju är blästrad men lite rostsjuk. Mitt i detta tog gasen slut i svetsen så morgondagen är osäker. Kan väl slipa lite kanske :?

Link to comment
Share on other sites

Hehe tack alla! Ja, tänk om Martin Timell kunde hugga i lite. :lol:

Typiskt att man ska planera så dåligt att en söndag blir lite stillastående på grund av gas-brist. Här i Örebro-området säljs ingen gas på söndagar vad jag vet .. :?

Link to comment
Share on other sites

Hej Björn

Kul att se hur ditt arbete går frammåt, jag hejjar på dig!!!

Du gör nog klokt i att laga dina originalskärmar, de har nog bättre passform än nytillverkade skulle haft.

Ska du lacka i guldmetallic som bilen hade från fabrik eller välja någon annan kulör när det blir dags för lack?

Har under två vintrar hjälpt en kompis med hans -70 ht. Han hade rostfri kaross och bra lack, men i princip allt mekaniskt var i akut behov av översyn. Nu är det mesta klart och registreringsbesiktning ska bli nu under våren.

Fortsatt lycka till med din Mustang.

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack!

Den blir grabber orange om allt går som planerat. Ska kolla efter färgnummer nu i veckan. Tänkte krydda med svart parti på huven samt någon sidolinje. Huven bör väl lackas id et svarta partiet och kag måste få tag i en mall för det. Tänkte mig att även 351 ska vara med där...

Regbesiktning gjorde jag innan isärplockning. Nästa besiktning är enligt vägverket 2010. Får jag bara ihop den igen så är det bara att åka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...