Jump to content

Recommended Posts

Har bytt insug till ett edelbrock performer och monterat en holley 600 vac förgasare. Insuget nytt och förgasaren körd ca 30 mil.

Tycker jag har varit noggrann vid monteringen men det funkar inte bra ändå.

Ingen tomgång, svart rök i mängder, mkt orolig gång.

Har justerat tändning, kollat efter synliga läckor, haft av förgasaren och kollat.

Mycket lågt vaccum.

Kan det vara en läcka under insuget?

Erfarenheter, hur märks det?

om du har ett lågt vacum efter att bara ha monterat förgasare och insug borde väl detta bero på en läcka eller felvalda komponenter?! Köp en burk startgas, försök få bilen att gå på något sånär lågt och jämt varv varpå du följer alla vacuum slangar och annat med sprayhuvudet, glöm inte att ta i runt insug. Om motorn rusar / går upp i varv vid någon punkt så har du din läcka.

Har sedan för mig att holley har en vacumbälg på ena sidan som styr en del grejer (öppnar sekundärer?). Denna ska tydligen kunna orsaka lite småhyss on något blir fel med den.

Hur går motorn om du tar bort soppatillförseln (och tömmer flotörerna) och sedan lägger en hyffsat stor soppasnapps i förgasaren? Om den går bra dom första sekunderna så lär du ha ett problem i förgasaren, tex icke stängande flotörer. VARNING! sätt på luftburken innan du startar, blev efter en baktändning (och en läckande holley) en majbrasa av motorrummet på min camaro tills jag fick fatt på pulversläckarn, var inge kul!

/ Axel

Svart rök- för mycket soppa. Kolla powervalve och förgasarens block (eng. "metering block") för sprickor och att du har rätt modell tätningar mellan spjällhus och block. Kolla också förgasarens luft kanaler att inget skräp täppt till dom.

Som sagt, om det tänt bakut, är det troligtvis powervalve. Det kan avhjälpas mot framtida bakslag med en liten modifiering (dvs. montering av en kula som fungerar som bakslagsventil). Tror att det finns färdiga kit nuförtiden. Förr borrade man själv. Googla.

Just som du beskriver: Svart sotig rök. Öppna förgasaren och håll ventilen mot ljuset, så ser du om membranen är trasig. Det finns också ett värde x.x instansat i själva godset som anger när ventilen öppnar. 64 primär är ganska nära rätt.

Förgasaren är tillverkad 2005 och har ingen justerbar flottör, har dock kollat så nivån verkar rimlig och att den öppnar och stänger som den ska.

Både primär och sekundärdelen verkar ok, förgasaren ser ut som ny!

Det lutar åt att jag är tvungen att plocka bort insuget och kolla så det inte finns någon läcka nedåt. Skulle det vara en stor läcka nedåt så borde det väl bli blårök? olja från motorn sugs upp i insuget och förbränns.

Eller finns det något sätt att kolla om det är tätt utan att plocka av insuget?

Tack alla hjälpsamma här på forumet!

så långt jag kan bedöma är mitt membran helt.

ska försöka låna en förgasare och prova med innan jag plockar av insuget.

Kolla tändstiften var också ett råd jag fick.

Kan ju även vara så att munstyckena är lite stora.

Har själv varit med om att fått betycka ner 750 vac förgasare ända ner till 66-67 på primären för att få en small block att gå bra med dom.

Och om du har 64 i din kanske du skulle testa lite mindre neråt 60-62 på primären.

Bara några steg kan göra väldigt mycket för gången, samt att har du lågt vacum så har du tillskotsventilen öppen hela tiden även om den är hel och då blir det inte bra. Har du en 6,5 måste du ha ett vacum över 6,5 för att den ska vara stängd så fort den går under det kommer den att sura igen speciellt om du har för stora munstycken från början. (under lugn körning, tillskotsventilen används bara när allt är korrekt vid högre belastning av motorn och full gas, håller du på mycket och modifierar speciellt för att få bra bränsleekonomi med en Holley kan man känna när den öppnar tillsotsventilen att motorn blir starkare, brukar själv testa ut det med vacummättare som jag drar in i kupen och tittar på under olika gas pådrag så att man får tillslaget som man vill ha det och inte så fort man bara nuddar gasen)

Har du skruvat igen luft skruvarna ? Gör det ananrs så kommer den att gå på tomgången ca 0,5-1 varv brukar räcka trots att det står mer oftas i Hollys instrucktioner.

Vad har du för vacum?

När du har gjort allt det här så kan du börja testa ut den på sekundärsidan.

Mvh

MrV8

gav mig f-n på att jag skulle hitta i vilken del felet satt, insuget eller förgasaren. Det enda förgasare jag hade var min gamla 2-portare - vad göra? En adapter såklart! en bit marinplywood och vips passar 2-portaren på 4-portsinsuget.

Och hur går det sedan?

Motorn startar och går hur fint som helst!

Lärdom: köp ingen begagnad förgasare, köp ingen begagnad förgasare.

Det spelar ingen roll hur ny och fin den än verkar. köp en NY!

gav mig f-n på att jag skulle hitta i vilken del felet satt, insuget eller förgasaren. Det enda förgasare jag hade var min gamla 2-portare - vad göra? En adapter såklart! en bit marinplywood och vips passar 2-portaren på 4-portsinsuget.

Och hur går det sedan?

Motorn startar och går hur fint som helst!

Lärdom: köp ingen begagnad förgasare, köp ingen begagnad förgasare.

Det spelar ingen roll hur ny och fin den än verkar. köp en NY!

Nej då bara ställa in förgasaren.

För absolut bästa gång med en Holley måste man bestycka in den efter den motorn den ska sitta på.

Har inte varit med om någon inte en en helt ny Holley som gått perfekt direkt bara man tagit den ur kartongen och monterat den.

Så ge inte upp den bara att ställa in den.

Mvh

MrV8

ge inte upp Janne kämpa på med holleyn du får säkert till det :D

Måste ändå ge lite plus till Edelbrocken när det gäller bestyckningen i alla fall

Nålar och munstycken byts uppifrån på några få minuter :D

Vilket gör kalibreringen snabb samt inget bensinslaskande :D

Jag ger inte upp!

Hittade några instruktionsfilmer på holleys hemsida som beskrev funktion och justering av förgasaren - mycket bra.

Jag har tagit till mig resonemanget från rtm om powervalve. Eftersom min 2-portare har en likadan pv har jag plockat över den i min 4-portare ( samma värde - 65 ).

Enligt holleys filmer kan man kolla om pv funkar genom att strypa tomgångsmunstyckena, går bilen fortfarande är pv trasig.

Värdet på pv bestäms av det vaccum du har på tomgång delat med 2.

Ett vaccum på 13 ger pv=6.5 eller 65 som den heter hos holley.

Jag lär mig nya saker hela tiden, kul!

Timmen var sen när jag hade fått ihop 4-portaren och provstarten får vänta..

Nu har jag rivit förgasaren i atomer. Jag har lite svårt att förlika mig med tanken på att den kan vara så totalt felbestyckad att den inte kan gå mer än 15 sekunder oavsett hur du gör med gasspjäll, choke och tomgångsinställning. Det går inte att hålla den på ett jämt varvtal överhuvudtaget.

Rätta mig gärna om jag resonerar galet.

Det som gjorde mig lite konfunderad när jag plockade isär den var ett fräst spår i bottendelen ( den med spjällaxlarna ). På ena sidan var spåret rent men på den andra fanns det något som mest såg ut som gjutrester som stoppade kanalen. Jag tror den har med tomgångsdelen att göra och verkar koppla samman sekundär och primärdelarna. Spåren är spegelvända och ligger utanför portarna.

Känner någon igen detta? ska i så fall kanalen vara öppen eller stängd?

Titta på bilden och säg vad ni tror.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...