Jump to content

Går som en potta skit


JanneJ

Recommended Posts

Fel är logiska, det måste finnas en vettig förklaring på varför motorn inte trivs ihop med förgasaren.

Efter att ha släppt tankarna och varit på fotboll med min ena grabb kom en ide som jag var tvungen att testa.

Bränslepumpen!

Jag hade en elpump liggande och efter 20 minuter var den inkopplad.

Motorn startar och går, den svarar på gasen och det går att hålla ett konstant varvtal!

Nu ska jag bara varmköra och justera blandning.

Sedan ska jag köpa en ny bränslepump.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också funderat på var skillnaden mellan 2-portaren och 4-portaren ligger, kan det vara något med nålventilen som gör att 4-portaren kräver ett högre och jämnare tryck?

Om jag håller bensinslangen ner i en glasburk och samtidigt kör på startmotorn så spottar bensinen sporadiskt, allt annat än ett jämt flöde. Pumpen är inte frisk den saken är klar, men att det har fungerat med 2-portaren är märkligt.

Har varit och lånat FastMagnus bensinpump, (den är nästan ny) den behöver han inte nu när insprutningen är på väg in. Ska meka dit den så fort tillfälle ges.

Link to comment
Share on other sites

Det borde ju ha varit så att motorn fick för MYCKET bensin med 4-portaren, eftersom den svartrök. I så fall borde den gamla bensinpumpen ha gett för högt tryck, så att flottörventilen inte orkade hålla tätt.

I så fall är det ganska underligt, jag har aldrig tidigare hört talas om att en vanlig mekanisk pump ger för högt tryck.

Link to comment
Share on other sites

Ibland går det troll i saker :evil:

Monterade en ny bränslepump i går kväll, vad tror ni hände?

Motorn går som en potta skit!

Jag höll på att koka över, det var ytterst nära att förgasaren hamnade i en återvinningscontainer tillsammans med kattmatsburkar och danska ölburkar. Fick ta ett par djupa andetag och lungt och försiktigt stänga garagedörren och gå in och hälla upp en famous grouse istället.

Varför funkar det med en sketen gammal elpump från biltema men inte med en ny standard mekanisk bränslepump?

Jag överväger allvarligt att för alltid gömma holleyn i en garderob och köpa en ny Edelbrock 1406 istället.

Logiska Janne vill koppla in en bränsletrycksmätare och kolla skillnaden men den känslostyrda Janne vill köpa en ny bil...

Link to comment
Share on other sites

Skaffa dig en renoveringssats som innehåller nålventiler tillskotsventil packningar till förgasaren samt kolla så att det inte är läck i någon flotör.

När det är fixat har du en förgasare som funkar och du kan lita på.

Link to comment
Share on other sites

Förgasaren är helrenoverad, allt är bytt.

Går dock fortfarande urdåligt :cry:

Kopplade in en bränsletrycksmätare och den visar på ett tryck av 6 psi.

Enligt holleys manual ska trycket vara max 5-7 psi. Det borde vara ok?

Ska koppla in elpumpen igen för att kolla om mina tidigare tester fortfarande ger samma resultat.

tålamodsprövande minst sagt...

Link to comment
Share on other sites

Lider med dig Janne :cry:

Köpte själv en edelbrock som jag är helnöjd med

lättjusterad utan soppaspill m.m.

men Holleyn ska ju också va bra så jag vet i tusan

vad det är för troll som gått i just din förgasare

Alla tänkbara orsaker tycker jag att forumets hjälpsamma riddare

har diskuterat. Dum kommentar från mig förstås igen

edelbrockinsuget gillar inte holley ;););)

Link to comment
Share on other sites

Har legat däckad av influensa och haft tid att fundera.

Släpade mig ut i garaget och kollade en sak...accpumpen.

Jag vet att pumpen fungerar ( sprutade duktigt när jag hade flottörhuset löst! ) men det kommer inget genom munstycket i primärkanalen.

Är det inte så att det räcker att flottörhuset är fyllt för att accpumpen ska ge en "dutt" i primärkanalerna, motorn behöver väl inte vara igång?

I webervärlden sprutar accpumparna lätt flera meter :D

Link to comment
Share on other sites

Hurra, problemet är löst! :D:D:D

Den här förgasaren kan aldrig ha fungerat! om inte förgående ägare har micklat med den förstås. Killen jag köpte den av hade haft den på sin camaro men sa till mig att den var för liten och han behövde en större.

F.n vet om han inte ljög...

Det var fel packning mellan primärplattan och spjällhuset.

När jag bytte packningar så satte jag dit en likadan packning som satt där från början.

Men det var fel!

Vad som hände nu var att bensinen från accpumpen istället för att gå rätt väg sprutade in i kammaren där powervalve sitter, inte undra på att det rök svart, så stort accmunstycke som det blev finns inte att köpa!

Att det kan komma något gott av en sömnlös influensanatt trodde jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Vad skönt att det har klarat upp sig. Började kännas irreterande detta fel

Har följt från början. Men trott att du hittar felet strax. Men det har du inte gjort. Så äntligen ett riktigt skit fel. Så typiskt att det alltid sdanna här äckel fel som kan förstöra så många dagar. Har själv råkat ut för ett liknande. Men där var det smuts som inte syntes. Endast efter nogran rengöring fick jag den att funka. Jag råkade till och med ut för brand. Det var spännande vill jag lova. Måste säga tur att försäkrings bolaget kräver släckare. Annars vet jag inte hur det skulle gått. Så kom ihåg mek

med förgasare + start motor och lite justeringar. HA ALLTID BRAND SLÄCKAREN I BEREDSKAP. en mycket billig försäkring.

Berra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...