Anders S Posted February 15, 2008 Report Posted February 15, 2008 Hej. Vilka kolvar ska man välja till en lätt trimmad 289 -68.( 4,030 ),63cc toppar, Crane kam 484lyft , 216dur , TorkerII +Edelbrock 600.Har kollat på Summit och där finns hur mycket som helst att välja på. Quote
ThomasFB Posted February 15, 2008 Report Posted February 15, 2008 Under 6000 rpm: Räcker med gjutna, eller "hypereutectic" som är en gjuten med kolv, men med andra ingredienser.6000+ rpm, lustgas eller överladdning kräver smidda kolvar.Smidda kolvar i en kall gatmotor för oväsen på tomgång, för du måste ha större kolvspel än med gjutna kolvar. Quote
ThomasFB Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 Om du byter till nya kolvar, passa på att höja kompressionsförhållandet till mellan 10:1 och 10,5:1. Quote
MrTurbo_1645 Posted February 16, 2008 Report Posted February 16, 2008 Jag köpte KeithBlack kolvar till min 351w. Fick iofs rekorderligt med komp när jag bytte topparna sedan. Quote
Gresse Posted February 17, 2008 Report Posted February 17, 2008 Köp kolv med dome om du inte vill plana topparna och topdecka blocket.Svårt att få hög kompression med endast 2.87" slaglängd. Quote
ThomasFB Posted February 17, 2008 Report Posted February 17, 2008 Räcker det inte tillräckligt höga flat-top? Undvik förföjningar om det bara är möjligt. Det har sina fördelar. Eller se till att det blir tillräcklig med dynamisk komp. Alltså: Grundidén är att få tillräckligt med tryck i burken, eller va`? Eller släng in en 302 vev Okej, kanske inte så stor betydelse i detta fall- tar tillbaka innan jag får mothugg.Ack, så man resonerar, bäst att lägga av. Quote
Anders S Posted February 17, 2008 Author Report Posted February 17, 2008 Ha-Ha. Kanon med mycket input. Mer av den varan. Hur mycket planing av toppar är lämpligt. Vill fortfarande ha en familjehobbybil , ingen racer.Är nygjutna Hi po grenrör nåt att ha? (borde vara bättre än org?) Quote
Gresse Posted February 17, 2008 Report Posted February 17, 2008 Platta kolvar är bäst. Jag tror du hamnar på en 1,3mm planing för att få 10:1 i komp. om du använder en topp packning som är 0.040".Men det finns tunnare packningar.Med nuvarande förbrännings volym på 63cc hamnar du på ca 8,7:1. Plana 1,3mm och få ca 52cc=10:1.Kom ihåg att plana sidorna på insuget lika mycket samt lite mer på under sidan.Ungefärligt uträknat.Måste veta hur långt ner i hålet kolvarna är samt vilken packning som ska användas.Skiljer lite på ventiluttagens storlek på olika kolvar också.Men ungefär.Lycka till./Gresse Quote
ThomasFB Posted February 18, 2008 Report Posted February 18, 2008 Är nygjutna Hi po grenrör nåt att ha? (borde vara bättre än org?)Dom är ganska bra, inga problem med markfrigången , bra passform etc. Bättre än std. grenrör i.a.f. Quote
Radioman Posted February 20, 2008 Report Posted February 20, 2008 Hej Anders SNu fick du ju IOFS svar på det du frågade om.Men var vaken för att om du ändrar kamaxel så kan det bli aktuellt att ändra kompressionsförhållandet också. detta kanske du redan kände till ?I stora drag:"mycket" kamaxel (vass) = ungefär lika med stora durationstal. Du är då benägen att titta på hög statisk kompression. ungefär =>10:1 (volymkompressiosförhållandet matematiskt)"Snäll normalkamaxel" = låg statisk kompresion =<10:1 Sedan har ju jag varit infinity här ... en tid. Hello everybody :-DLife is V8 eiy !!? Quote
ThomasFB Posted February 21, 2008 Report Posted February 21, 2008 Håll kompförhållandet runt 10:1, så har du rum att spela med förtändningen. Quote
Anders S Posted February 21, 2008 Author Report Posted February 21, 2008 Kanon med bra att tänka på tips. Såg att KB:s kolvar finns med end 2 ventiluttag. Varför? Funderar även på att skaffa nya vippor. Har hört att orginalen inte fungerar någe bra då "railsen" inte styr bra? Ska montera nya vipp-bult i toppen , vilken dim ska jag satsa på? Quote
ThomasFB Posted February 21, 2008 Report Posted February 21, 2008 Kanon med bra att tänka på tips. Såg att KB:s kolvar finns med end 2 ventiluttag. Varför? Kolvserie med 4 st gjorda för vänstra sidan, och 4 st gjorda för högra sidan...Beror på insugsventilens placering- höger / vänster. Det är bara att se att kolven kommer rätt svängd och i rätt lopp, annars kan det bli små problem Funderar även på att skaffa nya vippor. Har hört att orginalen inte fungerar någe bra då "railsen" inte styr bra? Ska montera nya vipp-bult i toppen , vilken dim ska jag satsa på?3/8 stud räcker bra om du inte tänker åka race eller montera en extraordinär kamprofil som kräver exeptionellt styva ventilfjädrar. Du får mindre flex med 7/16, men är kanske inte nödvändigt för att gatåka. Du bör se till att du har vippor för 3/8 stud om du har 3/8 bult, och 7/16 vippa för resp. 7/16 bult. 7/16 klarar mera stryk, och sitter "stadigare". Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.