Jump to content

Kolv val


Anders S

Recommended Posts

Under 6000 rpm: Räcker med gjutna, eller "hypereutectic" som är en gjuten med kolv, men med andra ingredienser.

6000+ rpm, lustgas eller överladdning kräver smidda kolvar.

Smidda kolvar i en kall gatmotor för oväsen på tomgång, för du måste ha större kolvspel än med gjutna kolvar.

Link to comment
Share on other sites

Räcker det inte tillräckligt höga flat-top? Undvik förföjningar om det bara är möjligt. Det har sina fördelar. Eller se till att det blir tillräcklig med dynamisk komp.

Alltså: Grundidén är att få tillräckligt med tryck i burken, eller va`? Eller släng in en 302 vev :twisted:

Okej, kanske inte så stor betydelse i detta fall- tar tillbaka innan jag får mothugg.

Ack, så man resonerar, bäst att lägga av. :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Platta kolvar är bäst. Jag tror du hamnar på en 1,3mm planing för att få 10:1 i komp. om du använder en topp packning som är 0.040".Men det finns tunnare packningar.Med nuvarande förbrännings volym på 63cc hamnar du på ca 8,7:1. Plana 1,3mm och få ca 52cc=10:1.

Kom ihåg att plana sidorna på insuget lika mycket samt lite mer på under sidan.

Ungefärligt uträknat.Måste veta hur långt ner i hålet kolvarna är samt vilken packning som ska användas.Skiljer lite på ventiluttagens storlek på olika kolvar också.

Men ungefär.

Lycka till./Gresse

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders S

Nu fick du ju IOFS svar på det du frågade om.

Men var vaken för att om du ändrar kamaxel så kan det bli aktuellt att ändra kompressionsförhållandet också. detta kanske du redan kände till ?

I stora drag:

"mycket" kamaxel (vass) = ungefär lika med stora durationstal. Du är då benägen att titta på hög statisk kompression. ungefär =>10:1 (volymkompressiosförhållandet matematiskt)

"Snäll normalkamaxel" = låg statisk kompresion =<10:1

Sedan har ju jag varit infinity här ... en tid. Hello everybody :-D

Life is V8 eiy !!? :D

Link to comment
Share on other sites

Kanon med bra att tänka på tips. Såg att KB:s kolvar finns med end 2 ventiluttag. Varför? Funderar även på att skaffa nya vippor. Har hört att orginalen inte fungerar någe bra då "railsen" inte styr bra? Ska montera nya vipp-bult i toppen , vilken dim ska jag satsa på?

Link to comment
Share on other sites

Kanon med bra att tänka på tips. Såg att KB:s kolvar finns med end 2 ventiluttag. Varför? Kolvserie med 4 st gjorda för vänstra sidan, och 4 st gjorda för högra sidan...Beror på insugsventilens placering- höger / vänster. Det är bara att se att kolven kommer rätt svängd och i rätt lopp, annars kan det bli små problem :--

Funderar även på att skaffa nya vippor. Har hört att orginalen inte fungerar någe bra då "railsen" inte styr bra? Ska montera nya vipp-bult i toppen , vilken dim ska jag satsa på?3/8 stud räcker bra om du inte tänker åka race eller montera en extraordinär kamprofil som kräver exeptionellt styva ventilfjädrar. Du får mindre flex med 7/16, men är kanske inte nödvändigt för att gatåka. Du bör se till att du har vippor för 3/8 stud om du har 3/8 bult, och 7/16 vippa för resp. 7/16 bult. 7/16 klarar mera stryk, och sitter "stadigare".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...