February 16, 200817 yr comment_49350 Hej,Bilen står idag på pallbockar. Har den gjort sen i höstas.Såg härom veckan att det hade droppat från bakaxelklumpen. Ajaj. Rätt mycket ser det ut o vara.Är det något som brukar/kan ske när bilen står i denna ställning? Långsökt kanske men?Hur som så lär jag ju kontrollera nivå samt på en gång byta olja/"friktionstjossan".Är detta något fel som är vanligt? Det ska väl inte läcka bara sådär endå?När bilen ställdes in så fungerade den bra vad jag märkte iaf.Frågan är ju varför det läcker?Tänkte ju slänga in bilen till Grufman i vår men det känns ju dumt o åka med den Gävle - Stockholm utan o titta upp detta här hemma.//Danne
February 16, 200817 yr comment_49363 Ja, att bakaxeln läcker är väl förmodligen inte ett vanligt fel. Men allvarligt talat, det låter inte heller som något svårlagat problem?!!
February 16, 200817 yr Author comment_49366 Nä det tror inte jag heller.Tycker bara det är skumt på en så pass ny bil.Och vad jag märkte så började det ju inte läcka förns efter kanske två månader i garaget då bilen bara stått still.Får kika, byta packning och fylla på ny olja. Se vad som händer.
February 17, 200817 yr comment_49386 först å främst kan du ju försöka ta reda på var det läcker ifrån. Är det från packboxen ut mot kardanen eller är det från packningsytan mot "rear end cover" ? och, vad är "mycket"? En dl eller en liter?
February 17, 200817 yr Author comment_49390 först å främst kan du ju försöka ta reda på var det läcker ifrån. Är det från packboxen ut mot kardanen eller är det från packningsytan mot "rear end cover" ? och, vad är "mycket"? En dl eller en liter?Va ut o kikade lite idag.Ser ut som det läcker från packningen mot "rear end covern". Svårt att säga hur mkt men 1 dl max låter rimligt.Kommer ta bort sätta dit ny packning o i med ny olja o se vad som händer.Föresten kunde inte hitta nån tapp-plugg men det kanske är som på 95an, man får ta loss hela "covern". Påfyllningen lär ju sitta ovanpå nånstans även om jag inte hittade den med mina klumpiga fingrar
February 17, 200817 yr comment_49395 Smetar du in den nya packningen med fett på båda sidor så kan du återanvända den. Samt att du slipper skrapa bort packningsrester vid nästa oljebyte.
February 17, 200817 yr Author comment_49397 Smetar du in den nya packningen med fett på båda sidor så kan du återanvända den. Samt att du slipper skrapa bort packningsrester vid nästa oljebyte.Tack för tipset! Det ska vi försöka komma ihåg //Danne
February 17, 200817 yr comment_49399 Smetar du in den nya packningen med fett på båda sidor så kan du återanvända den. Samt att du slipper skrapa bort packningsrester vid nästa oljebyte.Tack för tipset! Det ska vi försöka komma ihåg //DanneGlöm det.Packningen är av vanlig silikon så det är bara att skrapa bort och smeta på ny :-)Kör vanlig svart silikon, gärna oljebeständig om du hittar. Så mycket brukar inte behövas heller, bara en liten sträng.
February 18, 200817 yr comment_49416 Grufman - är det silikon som packning original på mustangerna?Ja
February 18, 200817 yr comment_49418 Jag har alltid kört med orange packningsssilikon. Hittade nåt på Statoil för 100 år sedan som funkade så bra att jag fortsatt använda det. Tror det är Plastic Padding som tillverkat. Påfyllningspluggen sitter iaf på de tidigare 8.8 på framkant på förarsidan av klumpen, ovanför en förstärkning. Monterad horisontellt. Har för mig att mellanstorleken av spärrskaft passar i pluggen. Inte helt lätt att få in oljan där om axeln sitter på bilen, man får köra med en lång slang o en tratt utanför bilen... mvhJocke
February 18, 200817 yr comment_49461 Grufman - är det silikon som packning original på mustangerna?Ja-Man lär sig något nytt varje dag... Sällan jag får mecka så nya bakaxlar...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.