skalvet February 17, 2008 Report February 17, 2008 Hej , Bröstkåpan på en 289 67-68 för alu,vattenpumpskiljer sej på djupet om jag förtått det rätt! men är den lika för övrigt så att det går att byta rakt över ? Citera
Jeno February 18, 2008 Report February 18, 2008 Har för mej att det finns två olika transkåpor ,vet ej skillnaderna dock !Kanske någon annan kanske vet ! Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 18, 2008 Report February 18, 2008 Hej.Helt rätt, det är två olika, en för alupump och en förjärnpump, det går inte att korsa dessa. Citera
skalvet February 18, 2008 Author Report February 18, 2008 Tack Lars! Du råkar inte ha en sådan liggandes ? eller kanske någon annan har en ? undrar ochså om fästena är dom samma för övrigt mot blocket ? har nämligen nya sådana alu pumpar liggandes Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 19, 2008 Report February 19, 2008 Hej.Nej jag har ingen liggande, såg att det fanns en på www.usabil.nunyligen. Citera
skalvet February 19, 2008 Author Report February 19, 2008 Hej Lars ! Den du visar är den jag redan har (för järnpump)Det är nog den på min bild jag ska ha tror jag ! tydligen en tidig 64-65med nr C4OE-6059A Kan den tänkas passa en 302a -68a ? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 20, 2008 Report February 20, 2008 Hej.Mönstret för skruv (Bult) är samma, ja den skall passadå det egentligen är samma block 289-302, oftast är detbara vattenpumpen som är problemet då det finns ettnågra varianter Alu-Järn och på bla undre kylslang in?ut höger eller vänster ingång på kylarens nedre slangkoppling. Nu ser du också skillnaden på kamkåpans (Bröstkåpa) mönsterför aluminiumpump o järnpump, automatiskt blev det såmed våra bifogade bilder. En liten sak som kan bli olika är att TDC tapen som är gjutenpå bröst tillhörande Mustang med kylarslangingång höger på289. Ersätts med en lös plåtbit då vattenpumpen på 302fick den andra vänstervarianten av nedre kylarkoppling,detta påverkar dock inte passformen för kamkåpan påmotorerna. Citera
skalvet February 20, 2008 Author Report February 20, 2008 Hej! Det låter bra det jag får väl se om det dyker upp nån !så då finns det två varianter inga fler hoppas jag ? Citera
fast66 February 25, 2008 Report February 25, 2008 har lagt ett PM till dig - jag har en alu kåpa liggande... Citera
skalvet June 2, 2008 Author Report June 2, 2008 Hej igen ! har nu provkört med C4OE bröstkåpa och alu pumphar dock problem med att den vill gå för varm trots 3 raders ny kylare(2 raders innan och "vanliga kåpan med gjutjärns pump) Det är en 302 lätt vässad, headers , samma prylar som efter bytet, har även provat utan thermostat men vill ändå gå varm även på landsväg !Misstänker att järn pumpen och org kåpan har betydligt bättre kapacitet !Någon som vet ? ? Citera
skalvet June 3, 2008 Author Report June 3, 2008 Den går åt rätt håll så det är inte problemet dock ! Citera
CMC 1061 Berra June 4, 2008 Report June 4, 2008 Det kan vara så att kapaciteten är bättre. Vet att det finns pumpar som har minst 30% bättre kapacitet än vad orginal har Trw är ett av dom märkena och det finns fler. Kommer själv att beställa en sådan pump. Men har tittat mest på Edelbrock. Jag har också modiferad kylare men den vill bli lite varm när det är väldigt varmt ute. Kör med både elfläkt och vanlig hp fläkt. Och det hjälper inte när det är riktigt varmt ute. I låga farter. Berra Citera
skalvet June 4, 2008 Author Report June 4, 2008 Har nu testat 82 gradig thermostat utan framgång får ej ner tempendet som förbryllar mej mest att den står kvar högt även vid landsvägskörning ! det var aldrig problem innan och då med 2 radig kylare, skumt ! Citera
pools June 4, 2008 Report June 4, 2008 Det kan vara så att kapaciteten är bättre. Vet att det finns pumpar som har minst 30% bättre kapacitet än vad orginal har BerraHej Berra!Kan det inte vara så att vattnet går för fort genom kylaren och inte hinner kylasordentligt?Mvh. Citera
Janne Holm CMC1740 June 4, 2008 Report June 4, 2008 Har nu testat 82 gradig thermostat utan framgång får ej ner tempendet som förbryllar mej mest att den står kvar högt även vid landsvägskörning ! det var aldrig problem innan och då med 2 radig kylare, skumt !Har det inte hänt något med givaren Det här med sämre kylning då vattnet passerar snabbare genom kylarenköper jag inte, vattnet passerar ju faktiskt snabbare genom motorn ocksåså värmeupptagningsförmågan borde väl bli sämre så jag tror på plus minus noll Citera
pools June 4, 2008 Report June 4, 2008 Det här med sämre kylning då vattnet passerar snabbare genom kylarenköper jag inte, vattnet passerar ju faktiskt snabbare genom motorn ocksåså värmeupptagningsförmågan borde väl bli sämre så jag tror på plus minus noll Jag har sett nånstans, kanske på det här forumet, nåt om dälig kylning p.g.a.för snabb genomströmning. Det måste ju finnas en balans, om vattnet gårväldigt sakta kommer det ju inte att funka. Då torde det inte funka om det gårför fort heller. Alltså motorn värmer mer än kylaren kyler. Och går det för fortså värms vattnet snabbare. Och om man tar bort termosten så rusar vattnet för fort.Vi får invänta fler svar för att få klarhet. Mvh. Citera
skalvet June 6, 2008 Author Report June 6, 2008 Har provat i dag med min gamla 2 raders kylare och den får ner tempenpå landsväg till strax över normal, det är en stor skillnad på flödet i kylarna, på 3 radiga flödar det betydligt fortare när man kollar medlocket av ! Verkar nästan som att "Flöda för fort teorin stämmer" märkligt !men vad skulle det annars vara ? Citera
Stefano June 6, 2008 Report June 6, 2008 Verkar nästan som att "Flöda för fort teorin stämmer" märkligt !men vad skulle det annars vara ?Detta gäller iallafall inom mitt arbetsområde - jobbar inom kraft & värme som drifttekniker, med pannor & ångturbiner etc;Om man har valfri pump med god kapacitet så måste den även ha ett visst mottryck, annars kommer pumpen att kavitera vid högre varvtal. Du är troligen utanför pumpens tryck / flödeskurva & härjar varför den inte kan prestera det den ska. Alla pumpar är beräknade för att kunna ge ett visst flöde inom vissa parametrar - tryckhöjd, flöde, mottryck, varvtal osv. Ändrar man någon av dessa parametrar så kommer pumpen att bete sig annorlunda - kanske går det bra, kanske inte...Detta skulle kunna vara fallet för dig - att du helt enkelt har för litet mottryck i pumpens framledning då du varvar upp motorn, varvid pumpen börjar kavitera ( läs det skapas ångblåsor vid pumphjulet) & kapaciteten minskar våldsamt mkt med rejäla flödesstörningar som följd. Gissningsvis skulle problemet lösas med nya kylaren, om du satte in en ventil efter vattenpumpen som du stryper in lämpligt mkt för att öka mottrycket & därigenom pumpkapaciteten. Alternativt kan man sätta in en strypskiva / mindre slangdiameter, eller byta till en mera restriktiv kylare - som du redan gjort.Hoppas det klarnat litegrann! MVH Citera
skalvet June 6, 2008 Author Report June 6, 2008 Man tackar för iden ! Det låter mycket vettigt, jag svarvar till några strypbrickor med olika diametrar och testarÅterkommer med resultat Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.