Jump to content

Recommended Posts

Hej , Bröstkåpan på en 289 67-68 för alu,vattenpump

skiljer sej på djupet om jag förtått det rätt! men är den lika för övrigt

så att det går att byta rakt över ?

Tack Lars! Du råkar inte ha en sådan liggandes ? eller kanske någon annan har en ?

undrar ochså om fästena är dom samma för övrigt mot blocket ? har nämligen nya sådana alu pumpar liggandes

Hej Lars ! Den du visar är den jag redan har (för järnpump)

Det är nog den på min bild jag ska ha tror jag ! tydligen en tidig 64-65

med nr C4OE-6059A Kan den tänkas passa en 302a -68a ?

Hej.

Mönstret för skruv (Bult) är samma, ja den skall passa

då det egentligen är samma block 289-302, oftast är det

bara vattenpumpen som är problemet då det finns ett

några varianter Alu-Järn och på bla undre kylslang in?ut

höger eller vänster ingång på kylarens nedre slangkoppling. :roll:

Nu ser du också skillnaden på kamkåpans (Bröstkåpa) mönster

för aluminiumpump o järnpump, automatiskt blev det så

med våra bifogade bilder. ;)

En liten sak som kan bli olika är att TDC tapen som är gjuten

på bröst tillhörande Mustang med kylarslangingång höger på

289. :?

Ersätts med en lös plåtbit då vattenpumpen på 302

fick den andra vänstervarianten av nedre kylarkoppling,

detta påverkar dock inte passformen för kamkåpan på

motorerna. ;)

  • 3 months later...

Hej igen ! har nu provkört med C4OE bröstkåpa och alu pump

har dock problem med att den vill gå för varm trots 3 raders ny kylare

(2 raders innan och "vanliga kåpan med gjutjärns pump)

Det är en 302 lätt vässad, headers , samma prylar som efter bytet, har även provat utan thermostat men vill ändå gå varm även på landsväg !

Misstänker att järn pumpen och org kåpan har betydligt bättre kapacitet !

Någon som vet ? ?

Det kan vara så att kapaciteten är bättre. Vet att det finns pumpar som har minst 30% bättre kapacitet än vad orginal har Trw är ett av dom märkena och det finns fler. Kommer själv att beställa en sådan pump.

Men har tittat mest på Edelbrock. Jag har också modiferad kylare men den vill bli lite varm när det är väldigt varmt ute. Kör med både elfläkt och vanlig hp fläkt. Och det hjälper inte när det är riktigt varmt ute. I låga farter.

Berra

Har nu testat 82 gradig thermostat utan framgång får ej ner tempen

det som förbryllar mej mest att den står kvar högt även vid landsvägskörning ! det var aldrig problem innan och då med 2 radig kylare, skumt !

Det kan vara så att kapaciteten är bättre. Vet att det finns pumpar som har minst 30% bättre kapacitet än vad orginal har Berra

Hej Berra!

Kan det inte vara så att vattnet går för fort genom kylaren och inte hinner kylas

ordentligt?

Mvh.

Har nu testat 82 gradig thermostat utan framgång får ej ner tempen

det som förbryllar mej mest att den står kvar högt även vid landsvägskörning ! det var aldrig problem innan och då med 2 radig kylare, skumt !

Har det inte hänt något med givaren :?:

Det här med sämre kylning då vattnet passerar snabbare genom kylaren

köper jag inte, vattnet passerar ju faktiskt snabbare genom motorn också

så värmeupptagningsförmågan borde väl bli sämre så jag tror på plus minus noll ;)

Det här med sämre kylning då vattnet passerar snabbare genom kylaren

köper jag inte, vattnet passerar ju faktiskt snabbare genom motorn också

så värmeupptagningsförmågan borde väl bli sämre så jag tror på plus minus noll ;)

Jag har sett nånstans, kanske på det här forumet, nåt om dälig kylning p.g.a.

för snabb genomströmning. Det måste ju finnas en balans, om vattnet går

väldigt sakta kommer det ju inte att funka. Då torde det inte funka om det går

för fort heller. Alltså motorn värmer mer än kylaren kyler. Och går det för fort

så värms vattnet snabbare. Och om man tar bort termosten så rusar vattnet för fort.

Vi får invänta fler svar för att få klarhet. :oops:

Mvh.

Har provat i dag med min gamla 2 raders kylare och den får ner tempen

på landsväg till strax över normal, det är en stor skillnad på flödet i

kylarna, på 3 radiga flödar det betydligt fortare när man kollar med

locket av !

Verkar nästan som att "Flöda för fort teorin stämmer" märkligt !

men vad skulle det annars vara ?

Verkar nästan som att "Flöda för fort teorin stämmer" märkligt !

men vad skulle det annars vara ?

Detta gäller iallafall inom mitt arbetsområde - jobbar inom kraft & värme som drifttekniker, med pannor & ångturbiner etc;

Om man har valfri pump med god kapacitet så måste den även ha ett visst mottryck, annars kommer pumpen att kavitera vid högre varvtal. Du är troligen utanför pumpens tryck / flödeskurva & härjar varför den inte kan prestera det den ska. Alla pumpar är beräknade för att kunna ge ett visst flöde inom vissa parametrar - tryckhöjd, flöde, mottryck, varvtal osv. Ändrar man någon av dessa parametrar så kommer pumpen att bete sig annorlunda - kanske går det bra, kanske inte...

Detta skulle kunna vara fallet för dig - att du helt enkelt har för litet mottryck i pumpens framledning då du varvar upp motorn, varvid pumpen börjar kavitera ( läs det skapas ångblåsor vid pumphjulet) & kapaciteten minskar våldsamt mkt med rejäla flödesstörningar som följd.

Gissningsvis skulle problemet lösas med nya kylaren, om du satte in en ventil efter vattenpumpen som du stryper in lämpligt mkt för att öka mottrycket & därigenom pumpkapaciteten. Alternativt kan man sätta in en strypskiva / mindre slangdiameter, eller byta till en mera restriktiv kylare - som du redan gjort.

Hoppas det klarnat litegrann!

MVH

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...