Jump to content

Bilder till Ingo


JH

Recommended Posts

Skulle skicka bilder tilll Ingo på mina ombyggda motorstativ, men lyckades inte i mailfunktionen på forumet så det får bli till beskådan för alla.

Lätt att avlasta och koppla ifrån, och lätt att flytta och vrida bilen.

Link to comment
Share on other sites

såg riktigt gött ut det där. Verkar hel och rak i plåten också. Vad blir det för något?

Eftersom jag inte vet hur du menar, så blir det fri tolkning på frågan.. :D

Det blir förhoppningsvis en utseendemässigt orginal FB 390 GTA, som det varit från början. Det som blir förbättrat är väghållningen och "törstigare" motor.

Funderar på scoop och sånt där som är omodernt, för att bryta mot orignaltrenden. Jag har flera huvar så det kan jag kosta på.

Den ska kunna bli orginal på ett enkelt sätt om det krävs. Så jag får kosta på lackering på fler delar än det som ska sitta på.

Jag är så j...a sugen på att få ihop den, men får göra en sak i taget.

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket!!!

Jo det där var rejäla vagnar..

Ser att du har ingen möjligthet att höja och sänka,fast det är väl kanske onödigt om man anpassar höjden till bredden på bilen.

Funkar det att vrida bilen själv ,eller måste du ha hjälp av någon som låser fast den i önskat läge?.

Blir impad av underedet som riktigt blänker....

Link to comment
Share on other sites

Jag snurrar den själv, sitter sprintar på 45 -90 grader i cylinderdelen i varje stativ. Hjulen är låsbara och gummiklädda så de kan inte glida.

Den enda missen jag gjorde vid mätningen var att jag tog endast ungefärligt höjdmått så jag trodde det skulle gå att snurra den helt om men som det är nu går det som längst "90 grader". Det skulle varit någon decimeter högre stativ för att snurra helt runt.

Ibland slarvar man till det

Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt! :D:D

Du har möjligtvis inte någon ritning? Skulle vilja bygga en själv.....

8)8)

Tyvärr har jag ingen sparad ritning utan det blev lite på känn :oops:

Det var därför inte höjden stämde, när jag skulle snurra den runt.

Jag tog mått och ritade ner allt på ett papper som förmodligen försvann redan första veckan i garaget. De viktigaste måtten är inte så svåra att komma fram till. Det är fästena i karossen som kräver nogrannhet och att inte brytningar uppstår. Även bredden bör man gardera sig med, eftersom tyngdpunkten förflyttas vid rotation.

En sak till som är viktig som inte syns, är all rör och förstyvningar jag haft extrasvetsade på karossen under perioden den hängt i stativet. Jag har även avlastat karossen under perioder för att kontrollera så att den inte hängt sig på något sätt. När jag bytte bakre rambalkarna så gick det inte att använda ställningen så då var den upp-pallad högt istället. Bak har jag även gjort förstärkningar på insidan för att inte fresta på karossen enbart.

Ställningen har varit oumbärlig, efter som det enda som jag inte svetsat i är nog taket. Den var också helt intakt i överdelen av torpeden, där de annars brukar rosta. Ställningen har nog varit det enklaste hittills, eftersom den inte krävt millimeterpassning på så många ställen.

Bilen såg ut som om den skulle bärgats ur ett träsk när jag köpte den, Fast det var troligtvis inte så utan den har stått ute i många år. Undanställd på sjuttiotalet och sen på väg att ätas upp av naturen, "underifrån". Räddad av en entusiast i USA som förmodligen gjorde analysen att den inte var värd att lägga pengar och jobb på.

Jag kommer aldrig att kunna säga att den här är olagad, som är vanligt att påpeka vid granskning av en bil. Däremot blir den ganska rostfri :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...