Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Godkänd sidoblinkers

Featured Replies

Hej på er,

Jag är ny här, och detta är mitt första inlägg.

Fast jag undrar om man kan montera sidospeglar med inbyggda blinkersar? Istället för att borra i plåten. Det borde väl gå? Daniel säger tidigare att dessa speglar/blinkers är dot märkta och inte e- märkta, men vad spelar det för roll? all belysning som sitter i bilen är ju dot- märkt från U.S.A! Har jag fel, eller?

Tänkte köpa de 2 och prova? har nån testat och klarat besiktningen med de?

Tack sköna folket

//bubba

  • Svar 62
  • Visingar 16,5k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

  • Author
Hej på er,

Jag är ny här, och detta är mitt första inlägg.

Fast jag undrar om man kan montera sidospeglar med inbyggda blinkersar? Istället för att borra i plåten. Det borde väl gå? Daniel säger tidigare att dessa speglar/blinkers är dot märkta och inte e- märkta, men vad spelar det för roll? all belysning som sitter i bilen är ju dot- märkt från U.S.A! Har jag fel, eller?

Tänkte köpa de 2 och prova? har nån testat och klarat besiktningen med de?

Tack sköna folket

//bubba

Hej och väkommen!

Vanlig kontrollbes. går oftast att ta sig igenom med glas som inte är E-märkta. Om du däremot ska reg.bes. måste det vara E-märkt och rätt kategori. Själv monterade jag biltemas backspegelblinkers under reg.bes. Dessa är dock inte väldens snyggaste, men jag har nämligen inte planerat på att åka med sidoblinkers......

Har de bara rätt färg (orange) så skall det fungera med "orginal" DOT märkta glas. Resten av bilens lampor är ju inte E-märkta och USA lampor med DOT märkning är godkända i Sverige.

Alla från Exclusive Cars i Sthlm har SAAB-blinkers 9-5 el 9-3 vet jag iaf, de monterar dessa på alla sina importbilar, alltså inte bara mustanger.

Stackars de saabhatare som tvingas leva med det. :D

Jag har SAAB blinkers och mår illa varje gång jag blinkar.......Fy fan...... :twisted:

ok... jag förstår, men inga andra lampor på bilen är e- märkta. i så fall ska de väl gnälla på att byta fram lampor o dimljus. också.

jag ska hur som helst köpa o montera de. jag återkommer om den går igenom eller inte.

Det var attans vad fina de Focus blinkersarna var.

En dum fråga,två förresten: Är det "gummipackning" på dem så de tätar bra mot karossen och är monteringshålen (som man får borra själv) runda eller ovala?

Blev sugen på att införskaffa likadana...

Mvh J

  • 2 weeks later...

Jag ser att det finns bilder på bilar som inte har sidoblinkers alls, har dessa monterat dom vid besiktning och sedan monterat bort dom? eller går det att slippa montera sidoblinkers?

Jag ser att det finns bilder på bilar som inte har sidoblinkers alls, har dessa monterat dom vid besiktning och sedan monterat bort dom? eller går det att slippa montera sidoblinkers?

Om du menar bilder på Blocket så är det ett bra tecken på att bilen inte finns i Sverige... Undantaget är flyttgodsbilar, de klarar sig undan det kravet.

Okej, en fråga till angående installation, är det komplext att göra? har hört att man måste dra massa kablar och pilla i databoxen och sånt, jag har en gammalmodig farsa som har pillat med massa gamla bilar men jag vet inte om jag vågar låta han röra denna :)

någon som kan ge tips eller är det verkstad som gäller? någon som vet ifall det är någon specifik verkstad man behöver åka till? eller går det med typ mekonomens eller någon i den prisklassen?

Tackar för info!

Det var attans vad fina de Focus blinkersarna var.

En dum fråga,två förresten: Är det "gummipackning" på dem så de tätar bra mot karossen och är monteringshålen (som man får borra själv) runda eller ovala?

Blev sugen på att införskaffa likadana...

Mvh J

Jag tycker det ser ut som man lär göra stora hål :shock:

se bild.

// Micke.

  • 2 weeks later...

Jo, med facit på bild så känns Focus blinkersen som ett "GÅR BORT" alternativ...

Men de är ju duktigt snygga...

Vad skall man annars installer för blinkersar då?

Vill ha vita, gäran lite roligare än Saabs standard vita till 9-3/9-5...

Tips?

//Jesper

Jag har köpt Audi A4 95-99 sidoblinkers

E-märkta ca 285kr inkl frakt.

finns även mörka.

// Micke

Det finns en universal variant av fokus blinkersen som monteras med dubbelhäftande tejp i ett ganska litet runt hål.

Jag har lika som *Micke* har från Audi på min. Fast mörka.

Finns en bild på sidan två i denna tråd.

Kör med ett smalt BMW blinkers på min, men jag tycker Focus / Mondeo blinkersen smälter in i bilen på ett bra sätt.

BMW blinkersen är inte heller tokig.

De med det "lilla" hålet var inte dumma alls de heller...

Vart köper man sådana och vad kostar de?

//j

De med det "lilla" hålet var inte dumma alls de heller...

Vart köper man sådana och vad kostar de?

Sök på "universal repeaters" på ebay.co.uk så hittar man några ställen där de kan köpas.

Kostar ca 200 kr med frakt från england.

Man kan faktiskt köpa ska vi kalla dom svarta orginalblinkers

till SAAB 9.5 det gjorde jag dom stt på 2001 års 9.5 or.

Finns att kjöpa rakt över disk på SAAB det var det första jag bytte på min 9.5a.

dom blir fett bra. :D:D:D:D

MVH Lasse 8)8)

Jag måste ändå framhålla att det absolut snyggaste samt MINSt åverkan på bilen MÅSTE vara de i backspeglarna...

Är det ingen som monterat dessa här på forumet?

Jag menar, de är ju "dot" godkända...räcker inte det för en semi intelligent besiktningsman att det står lite text han/hon inte förstår och att det bör för dem vara entydigt med godkänd?

Vore ju toppen att kitta upp bilen med sådana direkt, inga borrhål, och man slipper köpa "covers" så man kan passa på att lacka speglarna direkt innan man monterar dem.

Dessutom stod det att "wire harnets included", alltså bara att smäcka dit!

tips, trix erfarenheter någon?

//J

  • Author
Jag måste ändå framhålla att det absolut snyggaste samt MINSt åverkan på bilen MÅSTE vara de i backspeglarna...

Är det ingen som monterat dessa här på forumet?

Jag menar, de är ju "dot" godkända...räcker inte det för en semi intelligent besiktningsman att det står lite text han/hon inte förstår och att det bör för dem vara entydigt med godkänd?

Vore ju toppen att kitta upp bilen med sådana direkt, inga borrhål, och man slipper köpa "covers" så man kan passa på att lacka speglarna direkt innan man monterar dem.

Dessutom stod det att "wire harnets included", alltså bara att smäcka dit!

tips, trix erfarenheter någon?

//J

Jag såg nygligen en klurig lösning på sidoblinkersmontering. En kille hade monterat en vanlig sidoblinkers i innerskärmen framför framhjulet. Den syntes knappt, och väljer man en rökfärgad så kommer den garanterat att smälta in bra. Vet inte vad SBP tycker om detta. Den syns ju 5grader bakifrån, men från sidan vet i rackarn. Någon som har testat denna lösningen?

Hej på er,

Jag är ny här, och detta är mitt första inlägg.

Fast jag undrar om man kan montera sidospeglar med inbyggda blinkersar? Istället för att borra i plåten. Det borde väl gå? Daniel säger tidigare att dessa speglar/blinkers är dot märkta och inte e- märkta, men vad spelar det för roll? all belysning som sitter i bilen är ju dot- märkt från U.S.A! Har jag fel, eller?

Tänkte köpa de 2 och prova? har nån testat och klarat besiktningen med de?

Tack sköna folket

//bubba

Hej och väkommen!

Vanlig kontrollbes. går oftast att ta sig igenom med glas som inte är E-märkta. Om du däremot ska reg.bes. måste det vara E-märkt och rätt kategori. Själv monterade jag biltemas backspegelblinkers under reg.bes. Dessa är dock inte väldens snyggaste, men jag har nämligen inte planerat på att åka med sidoblinkers......

Tjena! Har nyss fått hem Mustangen och har bara sidoblinkers kvar för att kunna reg. bes. Är det dessa backspegel blinkers du pratar om? kan man sedan ta bort de när den väl är igenom reg. bes? Tack! Mvh Johan

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.