Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Godkänd sidoblinkers

Featured Replies

Har införskaffat en uppsättning sidoblinkers som ska användas vid reg. bes. Tyvärr verkar det lite svårt att få reda på hur man ska tolka märkningen som finns på glasen.

Vad jag har hört måste blinkersen vara E-märkt i kategori 5 för att godkännas som sidoblinkers.

Märkningen på mina glas ser ut som på bilden. Om jag har fattat rätt så står E11 för vilket land som utfärdat godkännandet. Borde inte 5:an då stå för kategori 5 :?:

Någon som vet om detta stämmer :?::?:

  • Svar 62
  • Visingar 16,5k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Det brukar alltid vara E:nr i en ring efter det står categorin ex. cat5.

I detta fallet kan 5:an betyda vad som helst. Pilen säger att den skall vara vänd framåt.

/Tommy 8)

  • Author

Åkte idag förbi bilprovningen här i Växjö och pratade men någon som heter Patrik, tror jag... Han undersökte vad som gäller och kom fram till följande.

-Pilen ska vara framåt

-01 visste han inte vad den betyder

-5 är kategori 5

-E11 är vilket land som godkänt glaset

-1240 är typgodkännendenummer

-12V matningsspänning

-0.22W effekten

Alltså är denna OK att använda :D

Dessvärre stod det att infästningen inte får vara av tillfällig typ.Detta innebär att den inte får fästas med dubbelhäftande tejp (vilket denna typen är avsedd för). Med andra ord får jag dra ett par små skruv igenom glaset för att vara på den säkra sidan. :(

Man lär sig något nytt så länge man lever.....

Åkte idag förbi bilprovningen här i Växjö och pratade men någon som heter Patrik, tror jag... Han undersökte vad som gäller och kom fram till följande.

-Pilen ska vara framåt

-01 visste han inte vad den betyder

-5 är kategori 5

-E11 är vilket land som godkänt glaset

-1240 är typgodkännendenummer

-12V matningsspänning

-0.22W effekten

Alltså är denna OK att använda :D

Dessvärre stod det att infästningen inte får vara av tillfällig typ.Detta innebär att den inte får fästas med dubbelhäftande tejp (vilket denna typen är avsedd för). Med andra ord får jag dra ett par små skruv igenom glaset för att vara på den säkra sidan. :(

Man lär sig något nytt så länge man lever.....

Säg att den sitter med sättlim eller nåt. Det skulle göras ont in i ryggmärgen att borra i en helt ny skärm...

  • Author
Åkte idag förbi bilprovningen här i Växjö och pratade men någon som heter Patrik, tror jag... Han undersökte vad som gäller och kom fram till följande.

-Pilen ska vara framåt

-01 visste han inte vad den betyder

-5 är kategori 5

-E11 är vilket land som godkänt glaset

-1240 är typgodkännendenummer

-12V matningsspänning

-0.22W effekten

Alltså är denna OK att använda :D

Dessvärre stod det att infästningen inte får vara av tillfällig typ.Detta innebär att den inte får fästas med dubbelhäftande tejp (vilket denna typen är avsedd för). Med andra ord får jag dra ett par små skruv igenom glaset för att vara på den säkra sidan. :(

Man lär sig något nytt så länge man lever.....

Säg att den sitter med sättlim eller nåt. Det skulle göras ont in i ryggmärgen att borra i en helt ny skärm...

Jag kommer inte att borra sönder en splitter ny skärm....beställde hem en uppsättning nya speglar och monterar blinkersen i dessa.

Hej Danel

Jag vet att det finns backspeglar med sidoblinkers i typ som MB eller volvo.

Har sett dom på nätet någonstan men kommer inte ihåg var, då slipper man borra i skärmen. Skall söka lite ock se om jag kan hitta dom igen.

Mvh

Musse99

Ber om ursäkt för att ha stavat Daniel fel och lite mer.

Mvh

Musse99

  • Author
Haj Daniel

Detta gick snabbt, dom fans på Mustangsunlimited.

http://www.mustangsunlimited.com/Cat_Ke ... rds=mirror

Hoppas att länken blev rätt. Annars gå in hos dem och sök på årsmodel

74-08 och sök på mirror, finns fyra sidor och dom fans på sidan 4.

Mvh

Musse99

Jag har redan kollat dessa. Enligt Mustangunlimited är dessa inte E-märkta utan DOT-märkta. Alltså kommer dessa inte att klara av en regestreringsbesiktning.

Den linsen som jag har skaffat är inköpt på Biltema :oops: . (Art. nr. 42-104) En plastig sak som ser ganska B ut. Min tanke är att reg.bes med dessa, och sedan byta mot mustangunl. spegel, alt. byta tillbaks till orginal, utan blinkers, och se hur länge det går att åka innan nån hittar "misstaget".

  • 1 month later...

Ni som har monterat och besiktat bilen, vilken sidoblinkers har ni köpt ?

(från vilken bil modell kommer den i från)

Har köpt Audi A4 -95/99 modell. små vita men man lär borra

stora hål :evil: närmare 30mm :shock:

Någon som har någon bättre modell att rekomondera :o

// Micke.

Har köpt Peugot sidoblinkers till min bil. jättefina små dessutom.18mm borrhål.

lägger ut en bild på dom.

Jag har monterat vita/svarta Audi blinkers.

Blev kanon gött. Hålen fanns redan från de orange blinkerserna som redan satt där. Så behövde inte fundera på det här med borrningen.

Jag modifierade blinkersen lite så den blev mindre i diameter o då passade det. Hur jag fick den o sitta fast i hålet, 2x krympslang som jag värmde till. Sitter stenhårt nu :) Finns säkert bättre lösningar men jag tyckte den va enkel o bra.

1-TAMXW-KDDS06ZA.jpg

Här hittade jag dom: http://tillbilen.com/?artnr=122314

Jag har förresten ett par sådana ligger här. Då jag trodde jag hade fått fel först o ringde till dom. De skickade då ett par till. Men det va samma. Trodde dom skulle vara svartare :) Bjud ett pris så kan jag skicka dom om det är intressant.

//Danne

Gillar Ford Focus sidoblinkers, de passar rätt så bra in tycker jag triangelformade. ( Har för mig att det är Focus modellens blinkers )

cali2.jpg

Hej!

Ursäkta, men har ni importerat bilarna själva? Isåfall undrar jag hur det ser

ut på svensksålda bilar? Kan ni inte köpa dom sidoblinkers som sitter på

svensksålda bilar, då skulle ju alla se likadana ut?

Mvh.

Svensksålda nya mustang. Hmmm finns de? :roll:

:oops: Jag skulle inte ha gett mej in i den här kategorin! :oops:

Det är inte min årsmodell.

Jag ber om ursäkt! :roll:

Mvh.

Alla från Exclusive Cars i Sthlm har SAAB-blinkers 9-5 el 9-3 vet jag iaf, de monterar dessa på alla sina importbilar, alltså inte bara mustanger.

Alla från Exclusive Cars i Sthlm har SAAB-blinkers 9-5 el 9-3 vet jag iaf, de monterar dessa på alla sina importbilar, alltså inte bara mustanger.

Stackars de saabhatare som tvingas leva med det. :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.