xeon_ Posted March 19, 2008 Report Posted March 19, 2008 tjena, är helt ny på mustanger men nu är det så att jag ska innhandla mig en, har hittat 2 stycken cabbar som jag är sugen på men vad ska man ha för något, den ena har 5,0L v8 med automat låda 1994 och den andra är med 4,6L v8 och manuell låda 1996. vilken är att föredra? fördelar/nackdelar? Tackar på förhand Quote
David_gävle Posted March 20, 2008 Report Posted March 20, 2008 Jag gillar 4,6 mer(du har då obd2 uttag) och vad man ska ha för vxl bör man veta hur den ska användas. Har en 98:a med automat eftersom jag har den att glida med. Jag tycker att 4.6:an och auto lådan lirar bra ihop. Quote
grufman Posted March 20, 2008 Report Posted March 20, 2008 4.6an är en mycket bra maskin med få problem. Dessutom är den lättare att felsöka när du har obd2-uttag. Jag skulle satsa på den. Quote
87gt50 Posted March 20, 2008 Report Posted March 20, 2008 5.0an är nog i sig ett bättre motorval, men monterad i SN95-modellen är den en lite udda kombination med relativt dyra eftermarknadsdelar då den bara fanns i knappt 2 år innan 4.6an tog över. Känns som det blev en kompromiss innan 4.6an blev klar för mustangen. Hade en 4.6a i en 94 Thunderbird, o dent är en rätt trevlig maskin det med, även om jag nog brinner mer för 5.0an... mvhJocke Quote
Peter /Cobra Posted March 20, 2008 Report Posted March 20, 2008 billiga prylar till 5.0an just ingen skillnad mellan de tidigare o 94-95 vad jag vet.. de har kastat om position på servo, ac, spännare.. sedan går egr röret in på olika ställen, småsaker. Andra "ej motordelar" är identiskt med 96-98 (förutom bakljus)Har inte stött på några problem ännu. Undersökte pernolfs (92a?) o vad jag kunde se så är själva motorrummet istort sett identiskt med sn95.Du blir nog nöjd oavsett vilken du väljer.(blir gärna rättad om detta inte stämmer) Quote
xeon_ Posted March 21, 2008 Author Report Posted March 21, 2008 Tackar för alla svar. Så om jag har fattat det rätt så är det inte några större nackdelar/fördelar med någon av motorerna eller växellådorna.Blir till o ta en liten funderare så får man se vad det blir för bil Quote
Peter /Cobra Posted March 21, 2008 Report Posted March 21, 2008 Egr placeringen.Det som skiljer vad jag förstått.Vet inte vad det skulle vara annars, motorrum ser likadant ut o motor/toppar är lika.Tänkte köpa hooker supercomp till min (finns ej listade till 94-95 därför jag undersökte pernolfs motorrum). Blev dock coatade BBK longtubare, ganska stor skillnad i pris.Mina BBK är till 94-95 men egr röret passa inte riktigt iaf, så jag bockade o kona ut ett kopparrör (vattenledningsrör).Spjällhuset sitter lite vinklat framåt också, det gör det väl inte på de tidigare? Quote
mrv8 Posted March 23, 2008 Report Posted March 23, 2008 Tackar för alla svar. Så om jag har fattat det rätt så är det inte några större nackdelar/fördelar med någon av motorerna eller växellådorna.Blir till o ta en liten funderare så får man se vad det blir för bilProvkör båda och se vad du tycker.två till synes väldigt olika motorer i alla fall, den ena med öveligande kammar, alu toppar m.m. moderna grejer (96-)och den andra med stötstänger och allt det klassika plus en inspruting på den (-95)Troligen betydligt enklare och billigare att trima den gamla 5.0 modelen. Än vad 4,6 litersen är.Men 4,6:an är ju en otroligt snåll maskin. Vad jag förstår så ville ju Ford verkligen göra 4,6:an till en snåll och ren maskin för att möta kommande krav från myndigheter och jag tycker man bara kan hålla med där otroligt snåll motor. Med fint V8 ljud om man låter avgaserna passera lite mer öppet. Samt manuel är ju alltid kul med V8 under huven, men som sagt inte lika crusing vänligt om man ska glida i köer och stan mycket.5.0 har jag bara kört i större modeller från Ford och i betydligt svagare versioner i dom än vad Mustangerna har så kan inte jämföra hur den går i en Mustang.Ska väll få en provtur med Lassemålaren i sommar och se hur en 5.0 går ska bli spännade Lycka till med dina vall.MvhMrV8 Quote
Lassemålare CMC 2071 Posted March 26, 2008 Report Posted March 26, 2008 JOjojo Mr v8 men om den jäädrans sommaren ville komma någon gång. Var i Visby i påskas det kom 2 dm JÄVLA SNÖ natt mellan lör och söninte en flinga på hela vinter ( tror jag) men när jag är där PUUUH. har satt på öppet filter och skall ställa upp tändningen + diverse amerikanskt dekaltrimm sen fan, skaru pröva. MVH lasse Quote
mrv8 Posted March 27, 2008 Report Posted March 27, 2008 JOjojo Mr v8 men om den jäädrans sommaren ville komma någon gång. Var i Visby i påskas det kom 2 dm JÄVLA SNÖ natt mellan lör och söninte en flinga på hela vinter ( tror jag) men när jag är där PUUUH. har satt på öppet filter och skall ställa upp tändningen + diverse amerikanskt dekaltrimm sen fan, skaru pröva. MVH lasseTjenare Lasseja den där sommaren spela oss verkligen ett spratt.Jag har precis ställt på bilen och han åka några turer, sen vart det streck i räkningen.Sen har jag försäkrat om Mussen hos Vesta och fick ner försäkringen 7000kr om året ett litet tips till alla här som är lite lagom lessa på dessa höga försäkringar.Ser fram mot provkörningen, ska bli kul att se skillnaden Har du märkt om den gav något mer efter uppstäld tändning? Den backar inte tillbaka tändningen själv igen efter man ställt upp den?MvhMrV8 Quote
flames^ Posted March 27, 2008 Report Posted March 27, 2008 Med fint V8 ljud om man låter avgaserna passera lite mer öppet. ... inte för att jag skulle vara partisk men det går ju inte att jämföra ljudet från en 5.0:a och en 4.6:a Quote
Guest Posted March 27, 2008 Report Posted March 27, 2008 Med fint V8 ljud om man låter avgaserna passera lite mer öppet. ... inte för att jag skulle vara partisk men det går ju inte att jämföra ljudet från en 5.0:a och en 4.6:a QUE....Är det skillnad som ett otränat öra kan höra? Jo jag menar vad är det som skiljer....... Quote
Lassemålare CMC 2071 Posted March 29, 2008 Report Posted March 29, 2008 Eeeh mrv8 fick du ned försäkringen med 7000 kr?????Jag betalar bara 5.500 0m året helförsäkrat med hyrbil i OK. Jaja försäkringar är en jungel. Jag ställer upp tändnigen idag, söndag har precis köpt en stroboskoplampaskall gå bra om man drar ur den lilla grå saken vid luftrenaren,om man inte gör det så ställer den sig tillbaka ( vart det rätt )enligt tipps från forumet. Mvh Lasse Quote
Lassemålare CMC 2071 Posted March 29, 2008 Report Posted March 29, 2008 På tal om ljud så låter våra 5.0 (302) som tunga båtmotorer jag har hört att det har med tändföljden att göra. ( kanske har med stötstängerna att göra vad vet jag ) Jag tycker inte att 4.6 låter lika tungt Det största felet med dom nya mussarna är att dom inte låter V8 ( 05-08)tycker jag. Kan ha fel det har hänt förr. Mvh Lasse Quote
flames^ Posted March 30, 2008 Report Posted March 30, 2008 sen kan de ju låta lite mer när man har som jag har, i stort sett raka rör ^^ Quote
1096 Posted March 30, 2008 Report Posted March 30, 2008 Femnolla eller fyrsexa är väl som Ford eller Cheva.... finns ju för och nackdelar med allt som med så mycket annat.Läser tidigare att 4.6an ska vara snål? Hur snål då? Jag har kört min 93a Fox med 5.0 och manuell helt standard i motor och utväxling mm på 0.86/mil kollat med gps under en sträcka på 44 mil och ändå inte särskillt snålkörd. Satt dock öppet typ "kn-filter" på. Några år senare åkte jag till ponycarmeet i strängnäs, också då med gps och det gick på 1.18liter/mil. Denna gång var det 3.73 i bakaxlen, trickflow EFI kit på motorn med toppar, kam och allt det där, större spridare och högre tryck mm. Motorn gav då uppskattningsvis 360-380 hästar på fullgas. Åker man Mustang skiter man väl i om man måste tanka en gång extra varje sommar eller?Titta på priserna på eftermarknadsgrejer främst till motorn, tycker mig se att allt är dyrare till modernare 4.6an. Finns ju några dock ett fåtal Cobror till salu av tidiga SN95 4.6 modellen som borde vara väldigt prisvärda med tanke på att det är bra mycket andra grejer vad beträffar motor, chassie och bromsar och sånt... Lite pyssel med 5.0 i SN95 är det ju bland annat med frigång till huven. Vill Du tex i framtiden ha ett par fetare toppar, rullvippor och då kåpor som ger den frigång vipporna gärna vill ha, ja då är det väldigt tajt mot standard insuget och en högre huv antar jag är ett måste... 94-95 med 5.0 är ju enligt många mer eftertraktad just för att det sitter en 302a i med allt vad det innebär... Gäller nog att överväga... Quote
mrv8 Posted April 2, 2008 Report Posted April 2, 2008 Eeeh mrv8 fick du ned försäkringen med 7000 kr?????Jag betalar bara 5.500 0m året helförsäkrat med hyrbil i OK. Jaja försäkringar är en jungel. Jag ställer upp tändnigen idag, söndag har precis köpt en stroboskoplampaskall gå bra om man drar ur den lilla grå saken vid luftrenaren,om man inte gör det så ställer den sig tillbaka ( vart det rätt )enligt tipps från forumet. Mvh LasseJa nu efter byttet så hamna jag på 5800 kr om året då glömde jag att nämn för dom att jag var VIP kund hos Nordea, i så fall hade jag fått ner den ännu mer troligen till 5500kr. Men dom skulle lägga till det nästa år gick visst inte att göra de ti efterhand när försäkringen var startad för säsongen.Jag tänkte väll nästan att den skulle ställa tillbaka sig om man inte gjorde något fiffel med elektoniken. Har en insprutad 302 i Lincolnen och där står det på fördelaren rör ej ställer sig själv.Hur tycker du den går? Märker du någon skillnad?Snart ses vi på någon träff, nu är ju vädret med oss igen MvhMrV8 Quote
mrv8 Posted April 2, 2008 Report Posted April 2, 2008 Ser att vilda diskutioner har utbrytitt om vilket motor man ska välja i motorvall.Lämar lite bränsledeklaration på vad en 4,6 ungefär tar.Låter ju som 5,0 är riktigt snåll den med i en Musse, min 5.0 sitter ju i en Lincoln som är 7,5 meter så den kan man nog inte överhuvudtaget nämna i det här samanhanget, men man är riktigt glad om man får ner Lincolnen på 1,4 L/mil landsväg.Brukar själv vara mest intresserad av vad en bil drar i stadstrafik, då brukar min Musse dra 1-1.3 beroende på hur tung gasfoten är, sen har jag inte testad vad den skulle dra med full gas hela tiden i stan.Landsväg 0.8 +/- några centeliter hit och dit. 190-200 km/h konstant fart staxt över 1,3 L/mil sist vi åkte riktigt fort långt då var visserligen luftmassemättaren smutsig så den gick väll lite snålt kan jag tänka mig, kanske får lägga på lite nu när den är rengjord.Inte för att det var det avgörande vallet till att jag köpte en 4,6:a men jag är ändå grymt imponerad över att den kan gå så snålt i stadstrafik, har ju gjort att jag kört betydligt mer med den än jag skulle gjort om den tog 2-2,5 liter milen hela tiden.Ja som sagt en smak sak vad man väljer.Fastna själv för att 4,6 var något nytt och såg väldigt spännade ut, med överligande kammar alu toppar, och så fantastiskt bred motor sitter hydralisk broms servo eftersom 4,6 är så bred att man inte fick plats med vacumservo till bromsen. Lite spännade med hydraliskt broms servo, har man ju bara sett i värstign BMW:s tidigare.Sen har ju en firma i USA byggt om avassystemet på min för att få roligare ljud ur den och jag tycker dom lyckats fint även om det är resonans ljud vid 2000 rpm.Lassemålare har ju hört min en gång, du får väll utala dig vad du tyckte om ljudet.Men som sagt jag tror inte 4,6 är så himmla enkel att mecka med som en hederlig 302 är. Om man ska byga om hela motorn och trimma den.Ja vallet är helt upp till en själv vad man föredrar, har ju min 302 i Lincolnen, undras hur den skulle låta med lite friare flöde? Någon som testat att öppna upp avgassystemet på en 135hk 302 kan tänka mig att den inte låter lika kul som en 302 med runt 200hk skulle göra.MvhMrV8 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.