Jonas72 Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 Vars får man tag på bakaxel 9" diffad billigast? Passar gamla bromsar osv. eller ska man köpa ett komplett kit? Behöver nog även kortar kardan. All information uppskattas.Bilen är en Mustang HT -69 390 Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 Hej.Varför byta, skall du köra race eller trimma hårt,det är inget störe fel på en 8". Framförallt är den betydligt lättare att hitta för rätt peng och klarar runt 350-400 Hk med lite arbete. Quote
Jonas72 Posted March 31, 2008 Author Report Posted March 31, 2008 Nä anledningen till bytet är att den nuvarande bakaxeln är i uselt skick, tänkte att när man lix ska byta så kan man ju byta upp sig! men om en 8" duger så kanske man kan hålla sig till det då. Vilka "mindre förändringar" krävs det att man gör för att förstärka den då och vars finns bakaxeln att få tag på? Har sökt runt en del men har inte hittat speciellt mycket. Söker på fel ställen kanske?Mvh. Jonas Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 Hej.Några större förändringar behövs inte, axeln skall passadirekt med lite små fix, i stort är det alltså samma s.k.banjo eller axelhölje. Men varför byta, det går att renovera, bakaxelutväxling,stödlager på axlar, tätningar mm, jag tror att summanför byte till någon annan eller att renovering den du har,blir nästan samma. Trolign blir det billigare att renovera den du har då dualdrig vet vad det är för skick på den du köper, kanskedet blir att renovera den istället. Quote
CMC 1061 Berra Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 Tycker du ska ringa till Stig axle parts. Dom kan säkert hjälpa dig med dina problem. Om du vill ha en beg så ring till Osby skroten, Pg larssons bil delar, Sunne skroten, Yankee parts. Eller sök på nitroz motor.se Men glöm inte att den måste kontrolleras först. Berra Quote
Per Berglund Posted March 31, 2008 Report Posted March 31, 2008 P.S Flytta den tråd hit då den låg på allmänn teknik innan... Lite fundersam att det kom in på 8'' axel.I första inlägget skriver du att bilen som axeln sitter i är en 69 med 390 Big BlockBig Block bilar har väll alltid 9'' axel så den bör väll redan ha det nu?Isåfall är det knöligt byta ner sig! Eller är bilen konverterad från en smallblock? Quote
wennberg Posted April 1, 2008 Report Posted April 1, 2008 Det är bytt till en 390 i bilen....sen har det tidigare suttit en annan axel på den men har ingen aning om vad? Quote
wennberg Posted April 7, 2008 Report Posted April 7, 2008 Skulle det vara helt fel att slänga på denna axeln?http://www.abrmotorsport.se/shopen/inde ... uctId=1196Tacksam för hjälp!//MVH Simon Quote
DanielG Posted April 7, 2008 Report Posted April 7, 2008 Det är nog bra grejor, men ett par saker bör du veta.Det är inga grejor som är standard, utan hjullager etc kan vara svårt att få tag på i Sverige.Axeln är fullflytande (dvs hjulen är lagrade direkt mot bakaxeln, inte via drivaxeln).Som vid all svetsning av fästen på axeln, så måste kontroll göras efteråt så axeln fortfarande är rak.Min personliga åsikt är att om du inte ska åka banracing så skulle jag försöka hitta en beg. banjo (kanske med drivaxlar och bromsar, eller en komplett axel) av vanlig modell. Jag vet att det inte kryllar av dem, men om du har tålamod så... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.