Jump to content

Bakaxel 9" Diffad


Recommended Posts

Vars får man tag på bakaxel 9" diffad billigast? Passar gamla bromsar osv. eller ska man köpa ett komplett kit? Behöver nog även kortar kardan. All information uppskattas.

Bilen är en Mustang HT -69 390

Link to comment
Share on other sites

Nä anledningen till bytet är att den nuvarande bakaxeln är i uselt skick, tänkte att när man lix ska byta så kan man ju byta upp sig! men om en 8" duger så kanske man kan hålla sig till det då. Vilka "mindre förändringar" krävs det att man gör för att förstärka den då och vars finns bakaxeln att få tag på? Har sökt runt en del men har inte hittat speciellt mycket. Söker på fel ställen kanske?

Mvh. Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Några större förändringar behövs inte, axeln skall passa

direkt med lite små fix, i stort är det alltså samma s.k.

banjo eller axelhölje. :)

Men varför byta, det går att renovera, bakaxelutväxling,

stödlager på axlar, tätningar mm, jag tror att summan

för byte till någon annan eller att renovering den du har,

blir nästan samma. :?

Trolign blir det billigare att renovera den du har då du

aldrig vet vad det är för skick på den du köper, kanske

det blir att renovera den istället. :roll:;)

Link to comment
Share on other sites

Tycker du ska ringa till Stig axle parts. Dom kan säkert hjälpa dig med dina problem. Om du vill ha en beg så ring till Osby skroten, Pg larssons bil delar, Sunne skroten, Yankee parts. Eller sök på nitroz motor.se

Men glöm inte att den måste kontrolleras först.

Berra

Link to comment
Share on other sites

P.S Flytta den tråd hit då den låg på allmänn teknik innan... ;)

Lite fundersam att det kom in på 8'' axel.

I första inlägget skriver du att bilen som axeln sitter i är en 69 med 390 Big Block

Big Block bilar har väll alltid 9'' axel så den bör väll redan ha det nu?

Isåfall är det knöligt byta ner sig! ;)

Eller är bilen konverterad från en smallblock?

Link to comment
Share on other sites

Det är nog bra grejor, men ett par saker bör du veta.

Det är inga grejor som är standard, utan hjullager etc kan vara svårt att få tag på i Sverige.

Axeln är fullflytande (dvs hjulen är lagrade direkt mot bakaxeln, inte via drivaxeln).

Som vid all svetsning av fästen på axeln, så måste kontroll göras efteråt så axeln fortfarande är rak.

Min personliga åsikt är att om du inte ska åka banracing så skulle jag försöka hitta en beg. banjo (kanske med drivaxlar och bromsar, eller en komplett axel) av vanlig modell. Jag vet att det inte kryllar av dem, men om du har tålamod så...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...