Fredrik_h April 18, 2008 Report April 18, 2008 Vi håller på att renovera en autolite 4300- förgasare och nu undrar vi hur vi skall göra för att ställa in flottören så nivån blir rätt. Vi har även läst att man kan finjustera efteråt, hur gör man detta? Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 18, 2008 Report April 18, 2008 Oj vad rätt du träffade, jag har slagits med en 4300 i enmånad och NU tror jag att jag fått nästan rätt på inställningen.Jag har fortfarande lite problem med kallstart men efternågon minut så går den ganska bra. Förgasarens överdel den som flotören hänger i är den endajusteringen som är dirrekt avgörande för att den skall fungera. Lägg locket upp och ned flotörens höjd till packningskantenskall vara 20,64 mm bläcket som ligger på den innre nålventilenskall ligga utan tryck men ändå på. Enda sättet att justera flotörens höjd är att böja detta bläckuppåt eller nedåt varsam, det bästa är att ta bort flotörenmellan varje justering för att inte skada nålventil och flotörensinfästning. När du fått till denna justering är det dagx att vända på locket,men innan du gör det så skall fotören spärras i första läget,stor gummisnodd eller tejpa fast flotören. När du gjort detta med att låsa fast flotör, så skall du alltså justera bläcket för den yttre lilla nålventilen, med locketrättvänt så rammlar den lilla nålventilen ut och hänger fritt. Mellan den nålen som nu hänger fritt skall du mäta in såatt avståndet mellan nål och bläck är 1,56mm, samma sakigen, var varsam när du böjer det bakre bläcket så att duinte skadar flotörens infästning. Jag gjorde som med första delen av inställningen plockadebort flotören och gjorde justeringen med flotören lös, detblir ett jäkla plockande men det lönar sig då man bara gördenna justering en gång. När nu denna justering med flotören är gjord är det dagsatt skruva ihop förgasren, tänk på att sätta dit alla delar som skall vara under locket, det är inte kul att hitta något på bänken som skall sitta på insidan när man dragit till sista skruven på locket. När locket är på så skall axpumpens arm sättas på platssätt pinnen i mittersta av dom tre hålen, det går i efterhand att flytta pinnen för att ändra axpumpens utväxling. Grundinställningen på luftskruvarna är 2-2½ varv ut frånatt ha varit skruvade i botten. Jag tror att vi stannar här, så får du återkomma igenefter att du fått ordning på flotören och nålventilerna,stavningfel finns, jag är trött nu. Citera
uffeg April 18, 2008 Report April 18, 2008 Oj vad rätt du träffade, jag har slagits med en 4300 i enmånad och NU tror jag att jag fått nästan rätt på inställningen.Jag har fortfarande lite problem med kallstart men efternågon minut så går den ganska bra. Förgasarens överdel den som flotören hänger i är den endajusteringen som är dirrekt avgörande för att den skall fungera. Lägg locket upp och ned flotörens höjd till packningskantenskall vara 20,64 mm bläcket som ligger på den innre nålventilenskall ligga utan tryck men ändå på. Enda sättet att justera flotörens höjd är att böja detta bläckuppåt eller nedåt varsam, det bästa är att ta bort flotörenmellan varje justering för att inte skada nålventil och flotörensinfästning. När du fått till denna justering är det dagx att vända på locket,men innan du gör det så skall fotören spärras i första läget,stor gummisnodd eller tejpa fast flotören. När du gjort detta med att låsa fast flotör, så skall du alltså justera bläcket för den yttre lilla nålventilen, med locketrättvänt så rammlar den lilla nålventilen ut och hänger fritt. Mellan den nålen som nu hänger fritt skall du mäta in såatt avståndet mellan nål och bläck är 1,56mm, samma sakigen, var varsam när du böjer det bakre bläcket så att duinte skadar flotörens infästning. Jag gjorde som med första delen av inställningen plockadebort flotören och gjorde justeringen med flotören lös, detblir ett jäkla plockande men det lönar sig då man bara gördenna justering en gång. När nu denna justering med flotören är gjord är det dagsatt skruva ihop förgasren, tänk på att sätta dit alla delar som skall vara under locket, det är inte kul att hitta något på bänken som skall sitta på insidan när man dragit till sista skruven på locket. När locket är på så skall axpumpens arm sättas på platssätt pinnen i mittersta av dom tre hålen, det går i efterhand att flytta pinnen för att ändra axpumpens utväxling. Grundinställningen på luftskruvarna är 2-2½ varv ut frånatt ha varit skruvade i botten. Jag tror att vi stannar här, så får du återkomma igenefter att du fått ordning på flotören och nålventilerna,stavningfel finns, jag är trött nu. Det var fanimej den roligaste beskrivningen på länge !!!Visar bara att envisheten segrar !!Funderat på att skriva en bok om ämnet? Citera
CMC 1061 Berra April 18, 2008 Report April 18, 2008 En helt undrbar beskrivnng. Det känns som det är omöjligt att göra fel.Bara man är läskunnig. 'Berra Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 19, 2008 Report April 19, 2008 Tack det värmer med posetiva reaktioner, ja jag har haftmassor av funderingar gällande en mekbok för vanligagräsrötter, allt som beskriv idag är onödigt svårbegripligtför vanliga enkla mäniskor. Vi är trots allt bara mäniskor och bör med det behandlassom sådana och inte gämnföras med något annat, faktaläsning mm är bara vissa förunnat. Citera
Janne Holm CMC1740 April 19, 2008 Report April 19, 2008 Tack det värmer med posetiva reaktioner, ja jag har haftmassor av funderingar gällande en mekbok för vanligagräsrötter, allt som beskriv idag är onödigt svårbegripligtför vanliga enkla mäniskor. Vi är trots allt bara mäniskor och bör med det behandlassom sådana och inte gämnföras med något annat, faktaläsning mm är bara vissa förunnat. Fortsätt med de tankarna Det finns data böcker för nybörjare. Jag tänker på t.exinternet för dummies med flera. Citera
Fredrik_h April 21, 2008 Author Report April 21, 2008 Hej! Förgasaren sitter där den skall igen, bilen verkar vara något svårstartad precis som din Lars när den är kall. Tack för inlägget Lars, det klarnade en hel del efter att vi fått ta del av det. Allt gick som det skulle och inga delar blev över? Får se om vi kommer till en lösning vad det gäller svårstartheten senare. Mvh Fredrik och Sten. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 22, 2008 Report April 22, 2008 Tack. Nu blir det lättare att börja skriva, pärmen finns juredan, tack igen den var häftig. Citera
bige April 22, 2008 Report April 22, 2008 kjøpte rep sett til min 2V og der fulgte det med en meget bra innstilings anvisning..mener settet kostet 280nkr Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 22, 2008 Report April 22, 2008 Ja det följer alltid med en utförlig beskrivning tillalla förgasare när man köper packningssats ellerett s.k. trick kitt. Problemet är den att pappret många gånger inte passar i beskrivning för just den förgasaren man avser att göra i reparation på. Det blir långa stunder med kli i hårbotten ochfunderingar hit och dit, slutar oftast med att närman tycker att man är klar så är det dags attfundera ut hur jag gjorde i början, vilket mått som blev inställt och så vidare. Begreppet skruva isär och skruva ihop är mer änn tillräckligt, garanterat att det blir någratestkörningar, starta och gå fint är inte detsamma som att gå bra vid körning (belastning). Förgasarna som exempel 4300 har förändringarmassor av små ändringar genom åren 67-73, egentligen finns det flera olika innställningar på varje års förgasare beroende på vilken motortyp, växelåda som moterats. Måste tillägga att den som försöker att ställa inen 4300 som tidigare ställt in en Holley 600 vacum, Autolite, Motorcraft, 2100, 2300, mfl kommer att fundera en stund extra och unrar varför i he-vete man sätter fast flotören i locket. Att ställa in en 2100 t.e.x. är mer än enkelt i jämnförelse med en 4300. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.