Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Jag har ganska mycket glapp i styrningen på min -68. Den gick dock igenom besiktningen just. :D

Över 80km/h så får man "passa" den så att den inte spårar iväg.

Jag misstänker att servokolven är boven i dramat eftersom den fuktar litet och saknar gummidamask. :(

Såg att man kan köpa packningssatser i ett tidigare inlägg.

Finns de att köpa i Sverige?

Har sett dem på amerikanska web-shops.

Var hittar man en beskrivning på hur man går tillväga?

/Björn

Var noga med att smörja allt i framvagnen. där du ser fett nippel så på med fett lite då och då. Själv lägger jag dit, två tre gånger under en sommar sesong. Och tro inte att jag kör varje dag. Men det rullar på en del mil iallafall. Det håller i framvagnen med. Men gör som janne skrev kolla framvagnen. Låter som ett bra tips att börja med. att det fuktar lite bör inte ha någon betydelse. Till glapp. Det kan vara bussningar med som inte är okay. då brukar det bli rätt sladdrigt. Lycka till.

Berra

Förra året jobbade jag hur mycket som helst med min originalstyrning, renovering av alla delar, flera framvagnsinställningar med olika värden mm.

Att servokolven skulle vara den delen som orsakar glappet är jag lite tveksam till.

Har du delad rattstång? då finns det en "rag joint" som sitter nere vid styrsnäckan mot rattstången. Den ser ut som en filtskiva ca 6 cm i diameter, ofta helt sladdrig efter 40 år. Byt.

Lossa den utgående armen från styrsnäckan ner till kontrollventilen och känn hur glappet är mellan armen och rattaxeln, justera försiktigt med justerskruven som finns ovanpå styrsnäckan till glappet minskar, dra ej för hårt, tillbakagången kan bli dålig då.

När du gör framvagnsinställning använd inte originalvärdena, ta istället: camber -0.5 , caster 2 grader, toe in 3 mm.

Jag tröttnade på originalet och monterade en kuggstång istället, min bil är numera som en modern bil i styrningen!

Lycka till

Janne har helt rätt i det han skriver. Det kommer alltid att finnas lite ostyrsel i org. Kan man inte förlika sig med detta. så är man tvungen att göra som han har gjort. Men om man har gott om pengar så behöver man inte den svåra vägen som Janne gjorde. Det finns färdiga kit att köpa. Dom har bra beskrivningar och är inte svåra att montera. Men har man inte råd och kan fölika sig med org. Så är det inte fel att gå igenom alla delar det brukar löna sig i längden. det finns som sagt många faktorer till glapp. Du har fått en hel del tips. Men titta gärna på allt i framvagnen. Är det okay. Ingen ide till byta. Men ser du lite fel så spara inte på något byt. Du kommer att en märkbar skillnad. Och är du inte ett matching number freak. Så kan du titta på uhretahne bussningar. Vilket styvar upp saker mycket mer än org. Har själv gjort det och känner en märkbar skillnad. Har även tajtat till styrsnäckan lite. Men som Janne skrev var försiktig. Så tillbaka gången fungerar. Det blir jobbigt att ratta tillbaka efter varje sväng som utförs.

Berra

Hej!

Jag renoverade min kontrollventil förra vintern, men blev inte riktigt nöjd.

Styrningen går lite trögre åt vänster ön åt höger. Likaså returen. Jag tror att

jag kanske vände kolven fel väg. Kan det ha nån betydelse? Den är ju likadan

i båda ändar. Men, den kan ju vara olika nött, så om man vänder den fel väg

kanske jag få dessa symtom.

Vad tror ni?

Mvh.

  • 3 weeks later...

Måste ju tacka för alla trevliga svar.

Jag skruvade åt justeringen på styrsnäckan ett halvt varv och se.. :D

MYCKET bättre.

Nu kan man "glida" i 70-90 utan problem alls!!! 8)

Tappade lite av returen men det kan man ju leva med.

De kommande vinterprojekten innehåller b.la. montering av nya bussningar mm i framvagnen. (skall beställas fr. usa)

Den gamla servopumpen droppar olja så den skall oxå få sig en översyn.

Då får vi se om det blir ännu bättre.

/Björn

Hej.

Dra inte snäckan för hårt, när man har servo

är det risk för att man sliter ner snäckans

innanmäte om man justerar stumt, du får

inte tappa återgångskänslan i ratten. :?

När man justerar snäckan är det viktigt att

efter man dragit skruven stum så skall den

släppas ett kvarts varv, gäller med eller utan

servo. :)

Bilen bör också vara upphissad så att hjulen

hänger fritt, detta för att kunna vrida ratten

fram och tillbaka, och för att känna att det

går lätt ått båda håll. :shock:

Jag brukar också råda till att ta en oljekannan

med vanlig motorolja, sätt på en spolarslang

på munstycket, skruva bort kupolmuttern

bredvid justeringen och tanka i lite olja i

snäckan. :roll:

Oljan löser upp fett som finns i snäckan och

får igång smörjningen lite extra. ;)

Jag tappade inte hela återgången utan det går aningen trögare nu.

Man får peta på ratten den sista biten till rakt fram.

Men tack för tipset, skall justera ut den ett kvarts varv och kolla.

Snäckan är ganska nybytt. Ca 3år gammal.

/Björn

Jag hatar Fords servo och och beslot for mer an 25 ar sedan att

byta ut den mot manuell styrning pa min Shelby 67. Har aldrig

angrat detta. Flyttade ner ovre bararmarna en tum samtidigt och

stallde om framvagnen. Sedan dess gar bilen som en gocart i kurvorna.

Lite trog att styra vid parkering men "what the heck" man kan inte fa allt.

Mvh Bosse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...