Jump to content

Diff vilken ska man köpa?


Recommended Posts

Håller på att renovera bakaxeln, och tänker då även byta ut den öppna differtialen.För den driver inte alls vid gaspådrag.Har kollat runt och det finns vanliga tractionlocken, Nån variant på traction locken med fyra smådrev som kallas tsd. Skillnad? Och detroit truetrack.osv.

Blir osäker på vad jag ska ta? Kommer mestadels köra som vanligt. Och möjligtvis någon repa på 202m mest för skoj. Samt ev byta utv från 3,0 till 3,55. För att få hela motor cam konfigurationen att synka.

Snart körning förhoppningsvis.

Link to comment
Share on other sites

Köpte en hel klump till min 8" bakaxel med 4-spider limited slip och 3:55 utv.Enkelt att byta, ut med drivaxlar bort med gamla klumpen och i med den nya.

Den är trac-loc typ,det blir två fina spår med "duktigt stick iväg" :-- .

En väldig skillnad mot tidigare "en spår" och 2:83.

Motorn varvar 3000 vid 100km/h med 15" fälgar och 225/50 däck.

Viner lite från axeln och "tuggar" också när man svänger, utv tycker jag funkar bra men farter över 100km/h känns lite plågande.

Finns tabell på utv./däck förhållande hos :www.axleandparts.se/

Edeson

Link to comment
Share on other sites

Vad för vxlåda. Aut eller fyr pet, kanske fem pet, eller till och med sexpet.

Allt beror på vad man vill göra. Tycker själv jätte kul med lite riv i början men blev besviken när man tog en liten längre tur. Högt varv vid 100. Inte kul. 80-90 Okay men lite för mycket varv. Tog och skaffade en fem pet. det var melodin. Fick allt kan ligga och marcha 120-130kmh. utan att jag störs motor varv. Soppan gick ner radikalt med. Så nu har man råd att ta en längre tripp. Det var svttigt en gång när det var Norrtälje. Vaknade sent var tvungen att köra på ordentligt till Norrtälje för att hinna i tid. Det var bara att jag blev tvungen att tanka på hem vägen. Hade full tank när jag startade. Men var nästan slut när jag kom fram till Norrtälje.

Inget roligt för plånboken Nu åker jag nästan fram och tillbaka till Norberg på en tank. Och det 17mil enkel resa. Viss skillnad va. Så det är bara att bestämma vad du vill göra.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Vi rekommenderar lamelldiff då de är renoveringsbara samt har ett trevligt ingripande (till skillnad från detroit locker) och inte ger metallspån i oljan (som en kondiff).

Fyra stycken diffdrev är alltid att föredra framför två då påkänningarna på varje drev bara blir hälften mot två stycken diffdrev.

Link to comment
Share on other sites

jag kör detroit locker och 4.11 i min och visst man får vara vaken i korsningar speciellt när det regnar men oj så kul jag har och ja de klonkar och väsnas när man kör sakta och ska göra en U-sväng

hade lamell diff innan men den hängde inte med riktigt

så jag har bus kul med min brutal diff och bilen andvänds ju inte till o köra till o från jobb utan när andan faller på och solen värmer:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...