usa66 April 24, 2008 Report April 24, 2008 Hej!Har läst en massa inlägg ang konvertering från trum->skiv/servobromsar.Jag har inte riktigt fått klarhet i om man även bör byta bromspedalen.Har konventerat till servo/skivor fram, bak är trummor, men använde den gamla bromspedalen.Pedalen känns inte riktigt perfekt samt att den tar/går ganska "lågt" dockinga problem när jag besiktiga bilen.Bilen är en 66:a 289 automat. Kan någon ge en vink hur ni gjort!?MvhJanne Finland Citera
CMC 1061 Berra April 25, 2008 Report April 25, 2008 Hejsan Janne Bromspedalen skall nog inte behövas bytas. Har du provat att justera stolen framåt. Ha Ha. Skämt och sido. Inte byte broms pedal.vet inte om din pedal hänger lågt. Om den gör det kan man justera höjden på den. annars tryck stången. Men oftast får man justera broms backarn bak. Lycka till.Berra Citera
Per Berglund April 25, 2008 Report April 25, 2008 Det beror på vilka delar du bygger på.Vad jag minns så måste du byta pedal 1967-1970.Pedal för skivbromsar är mycket längre=längre slaglängdJag har själv bytt på min 69.a och var tvungen köpa pedalen för skivbroms.Skivbromspedalen är nästan 100mm längre och sitter monterad högre uppTrumbromspedalen gick i golvet eftersom slaglängden inte räckte till för den extra olja som skivbromsoken kräver Citera
CMC 1061 Berra April 25, 2008 Report April 25, 2008 Sorry tittade på bilden och utgick att han har gjort det på sin 66a.Berra Citera
bosewallius April 26, 2008 Report April 26, 2008 På 67:an är bromspedalen olika mellan servo och manuella bromsar.Upphängningspinnen (pivot) sitter på olika platser för att ändrahävarmen. Mindre kraft åtgår för servo.Bosse Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.