Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Har läst en massa inlägg ang konvertering från trum->skiv/servobromsar.

Jag har inte riktigt fått klarhet i om man även bör byta bromspedalen.

Har konventerat till servo/skivor fram, bak är trummor, men använde den gamla bromspedalen.

Pedalen känns inte riktigt perfekt samt att den tar/går ganska "lågt" dock

inga problem när jag besiktiga bilen.

Bilen är en 66:a 289 automat.

Kan någon ge en vink hur ni gjort!?

Mvh

Janne

Finland

Posted

Hejsan Janne Bromspedalen skall nog inte behövas bytas. Har du provat att justera stolen framåt. Ha Ha. Skämt och sido. Inte byte broms pedal.

vet inte om din pedal hänger lågt. Om den gör det kan man justera höjden på den. annars tryck stången. Men oftast får man justera broms backarn bak. Lycka till.

Berra

Posted

Det beror på vilka delar du bygger på.

Vad jag minns så måste du byta pedal 1967-1970.

Pedal för skivbromsar är mycket längre=längre slaglängd

Jag har själv bytt på min 69.a och var tvungen köpa pedalen för skivbroms.

Skivbromspedalen är nästan 100mm längre och sitter monterad högre upp

Trumbromspedalen gick i golvet eftersom slaglängden inte räckte till för den extra olja som skivbromsoken kräver

Posted

På 67:an är bromspedalen olika mellan servo och manuella

bromsar.

Upphängningspinnen (pivot) sitter på olika platser för att ändra

hävarmen.

Mindre kraft åtgår för servo.

Bosse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...