Jump to content

Vilka Fälgar passar.


Lars Oscarsson cmc383

Recommended Posts

Tjena

Jag har sökt länge efter ett par fälgar till min -88:a.

Viktigt att kolla är backspace som är 2,5" .

Nuförtiden används ett sk. ET värde, det motsvar skillnaden mellan centrum på fälgbanan och fälgens anliggningsyta mot skivan/trumman, det värdet är normalt negativt (=breddat innåt ) det värdet är på din bil 19mm. Kolla in Peugeot fälgar dessa har ET16 och fungerar bra.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mazda har inte samma bultmönster, utan kolla på Peugeot (205-309-405-406 till exempel), Saab 9000 (eftermarknadsfälgar, original ligger de runt ET25) och Sierra (eftermarknadsfälg, annars är ET för högt).

Audi finns med 4x108 mm men har för litet navhål (oftast) och helt fel ET. Men vill man köra med spacers så kan det ju gå att lösa...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

Jag har rotat ordenligt i denna fråga då jag själv har en GT-87.

Några fakta, bultmönster är alltså 4x108 mm

Inpressning är 19 mm, dvs låginpressat.

Nästa problem är centrumnavet som är Stort på mussen, provade tex 18" hjul som suttit på Sabb 9000 och de gick inte över centrumnavet. Alternativ är att svarva ur fälgarna men det förstås under förutsättning att man vågar det för hållfasthet.

Peugot har låginpressat och de kan passa då vissa fälgar har valbart storlek på centrumhålet.

Nästa problem som uppkommer är höjden på hjulen. Dvs original har mussen 225/60-15, vilket ger en hjulhöjd på 65,1 cm, vilket är högt, byter man till tex standardstorlek i 17", 225/45-17 så är de ca 63 cm höga vilket gör att det ser tomt ut i hjulhusen. Alternativ är att gå upp till 245-45-17 då är man strax över 65 cm, men för att få på så breda däck måste fälgarna minst vara 8" breda och de brukar de inte vara till vanliga svenssonbilar.

Ett alternativ om man vill uppdatera med bättre bromsar är att då också konvertera till 5-bult vilket ger ett mycket större utbud av fälgar, men då börjar det förstås kosta mycket pengar.

Summa, jag har ännu inte hitta fälgar som kan passa bra på bilen med allt ovan i åtanke, i USA finns det såklart en del snygga fälgar att hitta, typ Outlaw.

Kolla gärna in www.driverfx.com de har mycket roligt till musse.

Mvh

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

gäller detta även för m2 74:an eller är den annorlunda?

vad måste man göra för att konvertera den till 5bult och hur mycket kostar det ifall man fixar det själv?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jag lyfter den här tråden...

Jag vill nämligen oxå veta hur man bäst konverterar till fembultat.

Tycket att TorqueTrust-fälgarna är grymt snygga och vill gärna ha sådana på min bil...

enklast eller bäst är 2 olika saker...

Bäst gör du i att köpa Cobra R bromskit, kostar i runda slängar 2000dollar...

Enklast och billigast är väl att köpa ett konverteringskit, som innehåller drivaxlar/trummor/nav osv.

Kostar i runda slängar 400dollar...

Sen kan man göra som amerikanarna gör, skaffar grejjer från Mustang 94+ och monterar.

klart mest valuta för pengarna eftersom du då får skivbromsar bak och bättre frambromsar än vad du har nu.

MEN, detta gäller då om man köper från USA, dom skrotar jag har varit i kontakt med vill ha hutlösa pengar för grejjerna, en bakaxel komplett med bromsar, skulle en skrot ha 14000kr för.

framsakerna var ytterligare en jävla massa tusenlappar...

Då kan man lika gärna skaffa cobra R bromskittet...

Det finns även flera varianter på hur man går tillväga...

Link to comment
Share on other sites

enklast eller bäst är 2 olika saker...

Bäst gör du i att köpa Cobra R bromskit, kostar i runda slängar 2000dollar...

Enklast och billigast är väl att köpa ett konverteringskit, som innehåller drivaxlar/trummor/nav osv.

Kostar i runda slängar 400dollar...

Ser ut att bli ett framtidsprojekt, fälgarna var ju inte gratis precis och sen ska man kanske ha lite gummi på dem oxå...

Tomten lär väl knappast uppfylla mina önskningar... ;)

Siktar mot Cobra R...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Cobra R är ju inte det värsta

har tänkt mig att göra bromsuppgradering bara en gång.

Då vill jag veta vilka sn95 delar jag behöver köpa för att vara i samma "starläge", då tar man helt enkelt nån big brake package med 13"+ diskar och 6kolvar, om det nu är baer, brembo eller nån annan...

Känns dummt att köpa en konverteringskit för 400dollar där jag egentligen inte använder bromsdelar utan bara de delar som sitter under bromsar.

Inte mycket bättre med Cobra R packet om man vill gå även längre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...