freddan302 May 12, 2008 Report Share May 12, 2008 Hej! Håller på med min bil och försöker att lufta bromsarna men det går inte Det är nåt skumt, det är luft i systemet men när man luftar kommer det bara olja, är som det ligger luft i nånstans som inte vill komma ut...¨Måste pumpa på pedalen för att det ska bli tryck. Trycket verkar inte försvinna när man väl har pumpat upp det och håller ner pedalen men släpper man bara upp den i några sekunder är det likadant igen... Alla tips och trixs är välkommna! MVHFredde Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter /Cobra May 12, 2008 Report Share May 12, 2008 En del bilar är besvärligare än andra, men det brukar ju ge med sig efter att man blivit idiot ett par gånger om.Finns backventiler som man kan sätta på luftnipplarna så man inte behöver stanna upp efter varje tryck.. underlättar för grovjobbet iaf.t.ex http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82489Finns ju även dyrare varianter som använder sig av vakum eller tryck så man inte behöver pumpa. Läste även om någon som använt sig av en oljekanna lätt modifierad med en liten slangstump, så han tryckte vätskan bakvägen. När jag bytte slangar på hojjen. fick jag ställa upp nipplarna på oken o sen bara hälla så det rann rätt igenom.. (få små små luftbubblor nedåt är inte alltid det lättaste ) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 May 12, 2008 Author Report Share May 12, 2008 Ja men jag har ju blivit idiot några gånger nu så jag tycker det räcker! Men tack för tipset med oljekannan, ska testa det härnäst! Bytte ju frambromsarna och huvudcylindern ifjol och hade inte det här problemet då, är mysko det här... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter /Cobra May 12, 2008 Report Share May 12, 2008 ok.. om du ska testa med oljekanna (ingen aning om det funkar någe vidare bra) så se till att den är ren... bromsvätska är mer likt glykol än olja.såg att micro hade någon vakum mojäng för ca 700:-, lite väl saftigt... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 May 13, 2008 Author Report Share May 13, 2008 Ja självklart så rengör jag den ordentilgt, eller t.o.m köper en ny för ändamålet! skriver här ikväll hur det har gått.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 May 13, 2008 Author Report Share May 13, 2008 Update! Har nu luftat med tryck i behållaren och på vanligt vis med att pumpa upp tryck och sen släppa ut.. Fick till det sådäär men bromsarna tar ännu långt ner Någon som har nåt tips? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius May 14, 2008 Report Share May 14, 2008 Ar du saker pa att bromshuvudcylindern ar okay?Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Husse May 15, 2008 Report Share May 15, 2008 Ursäkta en kanske dum fråga men, vad är det för bromsar bak på din modell?Trumbromsar gör sådär om dom är feljusterade/förlångt från trumman.Pedalen sjunker då en bit tills backarna ligger an innan bromsarna tar fram. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter /Cobra May 15, 2008 Report Share May 15, 2008 det är skivor Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pernolf cmc 558 May 15, 2008 Report Share May 15, 2008 vad var det som gjorde att du var tvungen att lufta systemet?låter ju som huvudbromscylindern. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra May 16, 2008 Report Share May 16, 2008 Jag tror också att det är huvudbromcylindern. Den kan ha varit sliten innuti. Så när du har pumpat på pedalen så har vändkanterna i cylindern förstört tätningarna. Felet är inte ovanligt. Men många känner inte till detta.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts