Jump to content

Headers för 460 i en Mach1 -70


PatrikN

Recommended Posts

Hej. Jag har sedan 1994 en Mach1 från 1970 som köptes med en 460cui motor. Det är för länge sedan dags att bygga om hela avgassystemet och få det över bakaxeln osv. Men det är tajt, mycket tajt framme vid motorn. Vart kan man finna antingen färdiga hearders och fästen på motorn eller delar att bygga från. Det finns ju en del mussar med 460 motorer i som måste ha stött på detta problem. Fjädertornen är lite urkapade ska tilläggas. Mvh Patrik

Link to comment
Share on other sites

Köpte mina hos Summit (HOK-6115HKR HDR FORD ).

Dom passar mycket bra utan att bygga om.

Men det är lite mer utrymme i motorrummet på 71:an,tror jag(?).

Lite mer ? Det skiljer ganska mycket mellan 69/70 och de stora Knudsenmussarna.

Link to comment
Share on other sites

Jo Nenne,det förstår jag att det gör,försökte vara lite rolig med att det "skiljer lite" :--

Men jag tycker att dessa headers smiter ner bra längs blocket och inte drar ut på sidorna,syns kanske inte så bra på bilden.

Sen är ju frågan om det skiljer på position av motorfästen/tvärbalk som kanske kan bli problem med utrymme.

Link to comment
Share on other sites

Jo Nenne,det förstår jag att det gör,försökte vara lite rolig med att det "skiljer lite" :--

Men jag tycker att dessa headers smiter ner bra längs blocket och inte drar ut på sidorna,syns kanske inte så bra på bilden.

Sen är ju frågan om det skiljer på position av motorfästen/tvärbalk som kanske kan bli problem med utrymme.

Headersen på bilden ovan ser ut att sticka ut en hel del mer än vad originalgrenrören på min 428:a gör, och där är bara en centimeter fritt på var sida om motorn, tack vare de förstärkta stötdämpartornen.

Men det måste ju finnas många som petat i en 429/460 även i 69/70 modellerna och någon har väl fått dit headers, så det är väl bara att söka runt på nätet och se vad som dyker upp.

Jag såg en 69/70 med 429:a uppe i Tällberg förra året. Killen hade modifierat grenrören och fått i motorn utan att modifiera stötdämpartornen (jag kommer tyvärr inte ihåg om det var en big-block-bil med förstärkningsplåtar eller om han hade headers, så det är ju egentligen inte så mycket hjälp).

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Jag kikade på Summits hemsida på headeren och de verkar ju rätt tajta. De jag har idag kan inte vara orginal, rören sluter inte vinkelrätt mot blocket som de ser ut att göra på Summits, utad de är starkt vinklade. Men utrymmet verkar ju vara ungefär densamma. En annan sak som jag glömde skriva är att det inte är orginal motorfästen, men det går ju säkert att göra så det passarl. Tack igen för svaren.

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde nämna att jag har en nära kompis som har en chev 350 i en Celica från....86 tror jag det är. Det ironiska är att denna bil har en rak 6:a orginal men har ett motorutrymme som säkert är 25-30 cm bredare än en mach1 -70. Skulle varit tvärtom. Men i alla fall så berättade han att en mustangägare med en 460 hade tagit upp hål i innerskärmarna och dragit headers ut där och in under bilen, haha.. Men nog skulle jag vilja ha det lite mer orginal stuk på det hela. Byta till mindre motor är ju inte så kul heller nu när man är van denna. /Patrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...