Jump to content

Recommended Posts

En mer detaljerad anvisning har skickats i brev till alla som köpt våra bakljus, men för er som nyligen köpt en bil där dessa lampor redan är monterade: läs här

Vi har observerat att det finns en risk att bilens databox som styr blinkers, bromsljus etc överbelastas om man följer de installationsanvisningarna vi bifogat. Det som händer är att kretsen för bromsljuset lägger av, eller förblir konstant påslaget oavsett hur tändningsläget står = bränd databox.

Om du har våra godkända bakljus och har 5 bromsljuslampor som tänds när du bromsar är det viktigt att du åtgärdar detta. 5 lampor är 2 för många för drivsteget i databoxen.

Gör såhär:

Montera bort bagagerumsbeklädnaden i bagagerummet

Lokalisera kabelstammarna som kommer in från bakljusen

Klipp blå kabel på höger och vänster sida. Isolera av stumparna.

Klart.

Info: Ingen databox har blivit bränd på grund av våra omkopplingar, men vi vill inte ta risken att den går sönder i framtiden, därför denna information.

Innebär detta att vi tapar ett bromsljus på varje sida?

I så fall vilket?

/Simon

EDIT: Är detta inte lite konstigt? Då den original har 5 bromsljus, men de kanske har med blinkersen att göra också? :?

Innebär detta att vi tapar ett bromsljus på varje sida?

I så fall vilket?

/Simon

EDIT: Är detta inte lite konstigt? Då den original har 5 bromsljus, men de kanske har med blinkersen att göra också? :?

ja. de inre (egentligen ett dimbakljus)

Mustangen har ju original 5 bromsljuslampor så vad är skillnaden? Sitter det extra starka lampor i eftermarknadsljusen?

Nej, men original använder man 3 drivsteg till 5 lampor, här är det omkopplat så att två av dessa sköter blinkersen och det sista skall sköta alla resterande bromslampor. = för mycket.

Byter man till LED-ljus så är det inga problem så länge totalförbrukningen understiger 5A.

Ok men då kommer ju den aldrig att användas... sitter ju inte ens normalt bakljus där. Går det att koppla in istället måntro?

/Simon

Ursprungligen designat som dimbakljus för tyska marknaden. Du kan ju alltid byta det mot en vanlig 5w-lampa och koppla in på p-ljuset istället om du vill.

Gäller detta även bilar som är konverterade av ExclusiveCars? De använder ju samma metod men med orginal lyserna.

Om man ska byta till diodlampor, vad ska man ha för typ isåfall??

Gäller detta även bilar som är konverterade av ExclusiveCars? De använder ju samma metod men med orginal lyserna.

Om man ska byta till diodlampor, vad ska man ha för typ isåfall??

Sannolikt samma problem, har dock inte hört något där.

Ok men då kommer ju den aldrig att användas... sitter ju inte ens normalt bakljus där. Går det att koppla in istället måntro?

/Simon

Ursprungligen designat som dimbakljus för tyska marknaden. Du kan ju alltid byta det mot en vanlig 5w-lampa och koppla in på p-ljuset istället om du vill.

Du menar så att jag får bakljus på fyra och broms på tre?

Hur gör jag i så fall, mer exakt?

/Simon

Ok men då kommer ju den aldrig att användas... sitter ju inte ens normalt bakljus där. Går det att koppla in istället måntro?

/Simon

Ursprungligen designat som dimbakljus för tyska marknaden. Du kan ju alltid byta det mot en vanlig 5w-lampa och koppla in på p-ljuset istället om du vill.

Du menar så att jag får bakljus på fyra och broms på tre?

Hur gör jag i så fall, mer exakt?

/Simon[/quote:1t83hk3h]

Har inga specar på det, men du får mäta dig fram. Det blir på egen risk kan jag väl tillägga.

Ok men då kommer ju den aldrig att användas... sitter ju inte ens normalt bakljus där. Går det att koppla in istället måntro?

/Simon

Ursprungligen designat som dimbakljus för tyska marknaden. Du kan ju alltid byta det mot en vanlig 5w-lampa och koppla in på p-ljuset istället om du vill.

Du menar så att jag får bakljus på fyra och broms på tre?

Hur gör jag i så fall, mer exakt?

/Simon

Har inga specar på det, men du får mäta dig fram. Det blir på egen risk kan jag väl tillägga.[/quote:163e4uvl]

Ok.. är det förminskat antal drivkretsar till p-ljusen också?

annars borde de ju gå iom att det var två som lyste original på varje sida.

Men kan jag testa om de finns tillräckligt med ström eller är det bara att testa och se?

/Simon

Ok men då kommer ju den aldrig att användas... sitter ju inte ens normalt bakljus där. Går det att koppla in istället måntro?

/Simon

Ursprungligen designat som dimbakljus för tyska marknaden. Du kan ju alltid byta det mot en vanlig 5w-lampa och koppla in på p-ljuset istället om du vill.

Du menar så att jag får bakljus på fyra och broms på tre?

Hur gör jag i så fall, mer exakt?

/Simon

Har inga specar på det, men du får mäta dig fram. Det blir på egen risk kan jag väl tillägga.[/quote:2yjga6pn]

Ok.. är det förminskat antal drivkretsar till p-ljusen också?

annars borde de ju gå iom att det var två som lyste original på varje sida.

Men kan jag testa om de finns tillräckligt med ström eller är det bara att testa och se?

/Simon[/quote:2yjga6pn]

P-ljus skall vara no problemas.

Lysdiodens fördelar jämfört med glödlampor:

extremt låg strömförbrukning jämfört med vanliga glödlampor

jämn ytbelysning utan störande ljus/mörker kontrast

extremt lång livslängd på mer än 20.000 timmar (även upp till 100.000 tim.)

tålig och robust (hög slag- och stöttålighet)

obetydlig värmeutveckling och därmed försumbar energiförlust. 95% av energin hos en glödlampa försvinner i värme. Bara 5% används till att alstra ljusstrålen. Hos en LED är förhållandet omvänt, dvs 95% går till dioden och bara 5% försvinner i värme.

inga glödlampsbyten

låg vikt och volym

Som alltid när det gäller nya landvinningar dyker det upp billiga sneekvarianter - så även när det gäller LED-lampor. Så du gör klokt i att jämföra noga. För optimal elektrisk ledningsförmåga bör kopplingar vara i högklassiga material (t.ex. Nickel) och gärna guldpläterade. Vi arbetar dels med Photons miniatyrstrålkastare (Micro-Light) som vi tycker håller hög klass. Och dessutom naturligtvis med produkter från Black Diamond, som alltid ligger långt fram tekniskt och som alltid håller toppkvalitet. Det gäller även deras pannlampor. Och sist men inte minst med LedLenser som är marknadsledare när det gäller aluminiumlampor och ett av de företag som lett produktutvecklingen av LED-lampor och reflektorsystem

Gäller detta även bilar som är konverterade av ExclusiveCars? De använder ju samma metod men med orginal lyserna.

Om man ska byta till diodlampor, vad ska man ha för typ isåfall??

Sannolikt samma problem, har dock inte hört något där.

Har pratat med ExclusiveCars och fått reda på att deras bilar inte omfattas av detta problem. Den koppling som Ni skickar med era lysen använde sig ExclusiveCars av hösten -04, men efter ett kort period upptäcktes samma fenomen. De har sedan dess alltid använt en annan metod (som de inte vill dela med sig av...) för ombyggnad. Enligt vad jag har hört programmeras någon dator om för att lyckas med denna ombyggnad.

Så Ni som kör bilar konverterade av ExclusiveCars kan tydligen vara lugna.

Förresten,

Såg att det diskuterades antalet bakljus på bilen bara var ett per sida efter konvertering..

Jag har totalt alla 6 lamporna på det vanliga bakljuset fungerande....

Rätt eller fel, men detta gällde kanske bara vid byte till de E-godkända?

Förresten,

Såg att det diskuterades antalet bakljus på bilen bara var ett per sida efter konvertering..

Jag har totalt alla 6 lamporna på det vanliga bakljuset fungerande....

Rätt eller fel, men detta gällde kanske bara vid byte till de E-godkända?

Har du original är det inga problem. Problemet förekommer bara på konverterade bilar.

En mer detaljerad anvisning har skickats i brev till alla som köpt våra bakljus...

1) Jag har köpt av er Grufman, ca aug 2007, men något brev har jag inte fått :( Det får mig att undra om det finns fler kunder som inte nåtts av detta besked som kanske inte läser dessa forum?

2) Kan någon ge fler tips gärna länk till en högkvalitativ typ av LED lampa som skulle passa till de EU godkända baklyktorna från Grufman?

Skulle typ denna passa?

http://www.eautoworks.com/product-Led-106981.htm

(det står dock inte hur många ampere den drar?)

3) Sköter det "överbelastade drivsteget" mitten bromsljuset också? så summan på drivsteget är 5 bromsljus?)

4) Till sist, Vad säger bilprovningen om LED lampor som bromsljus? (någon som vet?)

En mer detaljerad anvisning har skickats i brev till alla som köpt våra bakljus...

1) Jag har köpt av er Grufman, ca aug 2007, men något brev har jag inte fått :( Det får mig att undra om det finns fler kunder som inte nåtts av detta besked som kanske inte läser dessa forum?

2) Kan någon ge fler tips gärna länk till en högkvalitativ typ av LED lampa som skulle passa till de EU godkända baklyktorna från Grufman?

Skulle typ denna passa?

http://www.eautoworks.com/product-Led-106981.htm

(det står dock inte hur många ampere den drar?)

3) Sköter det "överbelastade drivsteget" mitten bromsljuset också? så summan på drivsteget är 5 bromsljus?)

4) Till sist, Vad säger bilprovningen om LED lampor som bromsljus? (någon som vet?)

1) Till alla vi hade adresser har vi skickat ut brev. Har du flyttat? Köpte du lamporna i ditt namn eller någon annans namn?

2) Våra godkända lampor använder sig av vanliga standard europa-lampor. Inte 3157-typ alltså.

3) Ja, ja

4) Om dom är E-märkta eller DOT märkta är det OK (väldigt osannolikt dock)

/Fredde

Tack för svar ja köpt av er 07-08-10, i mitt eget namn, och till min egen address.,se pm så får du faktura nummer, namn etc

Finns det LED lampor som passar "standard Europa lampor"?

Eller är alla LED typ 3157?

(ursäkta om dum fråga, men el kan jag inte mycket om)

Förresten,

Såg att det diskuterades antalet bakljus på bilen bara var ett per sida efter konvertering..

Jag har totalt alla 6 lamporna på det vanliga bakljuset fungerande....

Rätt eller fel, men detta gällde kanske bara vid byte till de E-godkända?

Har du original är det inga problem. Problemet förekommer bara på konverterade bilar.

Mjaaa, original och original, är det men blinkers broms är konverterat enligt tidigare beskrivning med blinkers i backljuset. Men det jag menade var alltså det vanliga bakljuset. Berörs detta av omkopplingen och de omtalade drivstegen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...