Jump to content

lim till vinyltak?


saleen

Recommended Posts

Hej.

Det går bra att använda det limet, tänk på att passa

in rätt innan du limar. :?

Lägg på vinylen och centrera, sätt en tejp från mitten

på framrutan över den olimade vinylen till mitten på

bakrutan. 8)

Vik över ena halvan och lima bara en halva i taget,

jag har gjort så, tänk också på att inte trycka på

enbart ett ställe med handflatan. :)

Stryck ut åt sidorna utan hårt tryck, spara limning

i ytterkanter till sist. :)

Tänk också på att inte klippa bort för mycket av

vinylen innan du limar, bättre att justera och

klippa kanter i sista limningen. ;)

Link to comment
Share on other sites

skulle nog satsa på t.ex 3M, eller något annat välkänt fabrikat.

kostnaden för limmet måste vara en bråkdel av vad en ny vinyltopp kostar och jag hade aldrig chansat på en sådan sak.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jag är snart på G med att montera Vinyltak.

Har luskat lite och fått rekommenderat att använda 3M:s spraylim 80.

Dök in på en firma som gör omklädnings, cab och vinyltaksrenoveringar, De rekommenderade 4 flaskor ´500ml.

Beställde mina via Ahlsells 140:-+moms/st.

Tydligen heter de 8080, men skall vara samma som 80.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

skulle nog satsa på t.ex 3M, eller något annat välkänt fabrikat.

kostnaden för limmet måste vara en bråkdel av vad en ny vinyltopp kostar och jag hade aldrig chansat på en sådan sak.

Håller fullständigt med. Herr Oscarsson är lite för förtjust i Biltemas artiklar

tycker jag. ;);) Eller hur Lars? :oops: (Hoppas att du inte tar illa upp)

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nej tar inte illa upp, jag har nästan ingen inkomst, vilket

resulterar i allternativ, det de som har bra ekonomi och

kan arbeta som kan spendera lite mer av vår starka valuta. :)

Jag har kommit på att livet inte är för evigt, gör något så

länge det går, våga prova annat innan vi ska vi 6 fot ner. ;)

Jag kan meddela att vinylen på min första Mustang 1965HT

fortfarande sitter kvar, den monterade jag 1991 med vatten-

baserat kontaklim Casco, varför ta i så förbenat när något

skall göras. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Rent generellt är nog inte Biltema sämre än de flesta andra leverantörerna. De köper in ganska stora volymer. Inte har Biltema "egen" tillverkning av olja, lacknafta, spik, lim, kätting, filter m.m. Sedan kan man givetvis vara missnöjd med några prylar, men det är dom inte ensamma om att leverera.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde 3M, kom inte ihåg sorten, men det räckte inte riktigt med 2 burkar som jag blivit rekomenderad. Tog det sista med BILTEMA-spraylim.

Í efterhand tycker jag att det funkade bättre, men ALLA hävdade att man skulle ha 3M...

Tänk på att när man lagt ut vinylen som den ska ligga och limmar från mitten så flyttar sömmen en bit när man spänner ut den

Link to comment
Share on other sites

hur är det, ska man ha grundfärg under vinylen? Orginal verkar det ha varit plåtrent men detta känns lite underligt och undrar nu hur ni har gjort eller skulle ha gjort, ett penslat lager grundfärg/rostskydd kan väl aldrig skada?

Ang. limmet så tror jag inte att Biltemas spraylim är dåligt alls, har använt det mycket i andra applikationer (bland annat för att klä en instrumentbräda) och tycker resultatet var mycket bra och klistrigt blir det absolut!

Jag ska klä min vinyl till julen och är lite orolig men har fått många bra tipps och har nu 4 olika instruktioner på hur man ska gå tillväga så tycker nog att det borde gå vägen sålänge man tar det lungt och försiktigt.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Helst skall du ha en tät färg under, inte plåtren,,,,,kanske bara grundfärg räcker.

Jag kommer ha 2 lager epoxi, slipgrund, toppfärg och 2 lager klarlack, sedan mattar jag ner den med 500 papper och limmar. :lol:

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Original var det endast tunt med grundfärg under vinylen,

det är därför så många USA bilar har rostskador under

vinyl rostkänsligt, oftast runt fönster och lister.

Jag lackerade hela bilen med originallack och våtslipade

taket före limning, att bara rostskydda under vinylen är

inte bra, gundfärg är en färg som alltid skall topplackas.

Grundfärg är en färg som oftast drar åt sig fuckt och är

en färg som andas, grund skall alltid topplackeras för att

fungera som fullgott rostskydd.

Ett annat problem med grundfärg är att den blir upplöst

av exempelvis kontaktlim, följden blir att limet inte biter

fast.

Link to comment
Share on other sites

ajdå det var ju inte så bra...

min bil är nämligen nu äntligen lackad. Från början var det tänkt att jag skulle låta vinylen vara trotts lite små bubblor och annat i den, därför är denna inte borttagen helt ännu, bara kanterna så att lackeraren kunde lacka upp lite under den.

När renoveringen nu blev så här pass omfattande med motorrum och helutsida etc. kom jag fram till att det var bättre att även ta vinylen och det är där jag står idag. Alternativet att få hela bilen lackad och därefter lägga på vinyltaket på lacken (våtslipat) är alltså inte en möjlighet.

Vad tror ni är det bästa att pensla på under nu när man byter? "Måste" man spackla taket eller täcker vinylen eventuella små ojämnheter?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vinylen har en tunn filt på den sidan man klistrar och som

jag skrev innan så bör man inte trycka fast vinylen då det

lätt blir tryckmärken som kan bli permanenta.

Limma med spraylim för att slippa fastna med fingrar och

verktyg i filten, stryck ut taket med handen lätt eller med

någon form av typ gummibredspackel.

Mindre Ojämnheter syns INTE p.g.a. filtlagret såvida det inte

är bulor, bucklor av större modell, typ fingerspets eller liknade.

Det är klart att du kan riva av den gamla vinylen och

fixa till ytan under den gamla, det blir ändå en del

rester kvat som måste skrapas eller slipas bort.

Jag tycker också att du skall testa grundfärg mot

kontaktlim för att se vad som händer, testa på

något okänsligt.

Du kanske skall lägga på lite slipgrund och testa om

det funkar bättre än bara grundfärg, maskaera in

bilen noga innan du börjar med grundfärg eller slipgrund.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Har skaffat en mustang II ghia med hel vinyltak vilket är i behov av att bytas. Hur svårt är det att byta? Har ingen tidigare erfarenhet men har inte heller tummen mitt i handen, är det genomförbart av en nybörjaramatör? Vad kostar vinyl?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det där klarar du! Tror vinylen kostar ungefär en tusenlapp, sen har du lim, färg och fog för ca 400 kr (biltema, fungerade bättre för mig än 3M) / 800 kr (3M).

Tänk på att ladda upp med en redigt vass och grov sax (typ kycklingbenssax), scalpell, thinner, värmepistol och färg (samt roller / pensel).

Printa även ut alla instruktioner du kan hitta, läs tipps ex. att centrera och fästa med tejp. Börja med ena sidan av mitten fram till dropplisten, sedan den andra.

tänk på att vinylen är mycket tåligare och mer elastisk än vad man tror, man får spänna ordentligt runt böjar för att slippa veck, värm den så blir den lättare att dra ut.

Om man gör fel så går det att dra loss, limma igen och prova igen. Stressa inte.

sist, använd ej thinner på vinylytan! Det mattar ut den. Kör T-röd / diskmedel för att tvätta efter arbetet.

Mvh Axel

Link to comment
Share on other sites

härligt, det låter som det är genomförbart, får bli sommarens/höstens projekt så fort jag får tillgång till garage, får samla ihop litteratur tills dess.

Är det ngt värde i en mustang 11 ghia v8 1975, anlednigen till frågan är att orginaltaket är silver men jag lutar nästan åt att byta till ett svart vinyltak. Gör det ngn inverkan på värde/"creds i bilkretsar"?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Hej alla!

Jag har en Lincoln Mark VIII med vinyltak det heter Special Edition, och jag har problem med vinyltaket. för några år tillbaka bakrutan gick sönder och jag lämnade in bilen för reparation. Enligt vad dom sa, dom var tvungna att lyfta på vinyltaket för att kunna montera bakrutan. Jag tyckte inte att slutresultatet var bra, men jag hade fått nog, jag väntade nästa tre månader på att rutan skulle komma. Nu taket har släppt på framsida medan jag körde och det bliv visa skador på vinylen. Jag trodde att Canvasen var klistrat direkt på plåten men det är inte! Canvasen är klistrat på nån form avgjutning som är några mm, och detta i sin tur är fastklistrat på taket. Jag har ingen aning vad jag skall göra. några förslag?

Mvh Jimmy 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...