Jump to content

Två teknikfrågor, växellåda mm


Predikanten

Recommended Posts

Är en nybliven mustangägare som har två frågor.

1) Tycker den manuella växellådan känns lite svårväxlad. Ibland går inte backen att få i utan att först lägga i en annan växel. Dessutom är det svårt få i tvåan om inte varvtalet på motorn är rätt. Så om jag ska växla ner från 3an till 2an och hastigheten är lite för låg måste jag gasa till lite för att 2an ska gå i lätt. Är det något fler har upplevt?

2) I låga hastigheter vid snäva svängar kan jag höra ett litet vinande ljud. Känns inte som att det hörs om jag tex har frikopplat, så jag tror inte det har med några hjullager eller så att göra. Läste på något annat forum om att någon upplevde samma sak efter att ha bytt till "4.10 gear", vad som nu menas med det, och att lite mer frikionsvätska nog skulle hjälpa. Någon som kan förklara vad detta innebär?

Link to comment
Share on other sites

Är en nybliven mustangägare som har två frågor.

1) Tycker den manuella växellådan känns lite svårväxlad. Ibland går inte backen att få i utan att först lägga i en annan växel. Dessutom är det svårt få i tvåan om inte varvtalet på motorn är rätt. Så om jag ska växla ner från 3an till 2an och hastigheten är lite för låg måste jag gasa till lite för att 2an ska gå i lätt. Är det något fler har upplevt?

1) Nu har jag automat själv, men innan jag köpte min Musse så provkörde jag en med manuell låda, och jag upplevde precis som du säger den som svårväxlad. Men vet inte om det är normalt eller ett vanligt fel, andra ägare med manuell kan med all säkerhet svara på det.

Link to comment
Share on other sites

ska inte vara några problem att växla då är det nått knas med lådan...

om det viner kan det vara diffen som måste bytas... hade det på min 06:a... antar att det viner lika mycket åt båda hållen... eller... :roll:

Link to comment
Share on other sites

2) I låga hastigheter vid snäva svängar kan jag höra ett litet vinande ljud. Känns inte som att det hörs om jag tex har frikopplat, så jag tror inte det har med några hjullager eller så att göra. Läste på något annat forum om att någon upplevde samma sak efter att ha bytt till "4.10 gear", vad som nu menas med det, och att lite mer frikionsvätska nog skulle hjälpa. Någon som kan förklara vad detta innebär?

Link to comment
Share on other sites

2) I låga hastigheter vid snäva svängar kan jag höra ett litet vinande ljud. Känns inte som att det hörs om jag tex har frikopplat, så jag tror inte det har med några hjullager eller så att göra. Läste på något annat forum om att någon upplevde samma sak efter att ha bytt till "4.10 gear", vad som nu menas med det, och att lite mer frikionsvätska nog skulle hjälpa. Någon som kan förklara vad detta innebär?

Finns en TSB på det. Hade samma sak på min 06 GT Auto. Fixade problemet, inget vinande ljud mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
om man har Fragus så kan man slippa kostnaden för det annars är det bara att slanta tyvärr...

har samma vinande ljud på min i låga hastigheter.

vad innebär fragus?

jag har ju maskinskada på fordförsäkringar. gäller 8000mil eller 6år eller nått sånt.

men då måste det väl haverera riktigt innan den går in o täcker?

förresten bilen har bara gått 800mil och tycker inte att det borde vara ett vinande ljud efter de miltalen! :shock:

Link to comment
Share on other sites

har samma vinande ljud på min i låga hastigheter.

vad innebär fragus?

jag har ju maskinskada på fordförsäkringar. gäller 8000mil eller 6år eller nått sånt.

men då måste det väl haverera riktigt innan den går in o täcker?

förresten bilen har bara gått 800mil och tycker inte att det borde vara ett vinande ljud efter de miltalen! :shock:

fragus är en försäkring som bilförsäljare brukar ha då det inte finns någon fabriksgaranti på bilarna i Sverige

min hade gått liknande antal mil då detta inträffade tyvärr, inget farligt att köra med men det blir bara högre och högre tills man inte står ut med det... :cry:

Link to comment
Share on other sites

har samma vinande ljud på min i låga hastigheter.

vad innebär fragus?

jag har ju maskinskada på fordförsäkringar. gäller 8000mil eller 6år eller nått sånt.

men då måste det väl haverera riktigt innan den går in o täcker?

förresten bilen har bara gått 800mil och tycker inte att det borde vara ett vinande ljud efter de miltalen! :shock:

fragus är en försäkring som bilförsäljare brukar ha då det inte finns någon fabriksgaranti på bilarna i Sverige

min hade gått liknande antal mil då detta inträffade tyvärr, inget farligt att köra med men det blir bara högre och högre tills man inte står ut med det... :cry:

Jag ska hämta min bil nästa fredag och jag har fixat Fragus försäkringar, om jag märker av detta felet? hur gjorde du?, kontaktade Fragus att du behöver få något fixat? Är den en del som skickas från USA hit eller ska den skickas tillbaka eller hur hade du löst det? (vet inte ens vad felet är ;)) Ifall man nu skulle drabbas av det.

Link to comment
Share on other sites

Svårväxlad låda kan tyda på en hårt körd bil med slitna synkningar.

Min går lätt och fint i alla lägena, inget konstigt. Däremot min gamla bruksis med 34000 mil på mätaren har dessa tendenser.

Vad det gäller vinande, inget jag har hört, men testpatruller på motor tidningar beskrev något de kallade ljud från den råa växellådan - charmiga transmissionsljud eller nåt sånt.

Däremot finns det ett kugghjulsljud vid pådrag från låga hastigheter på ettan, lite i stil med lådor med rakskurna drev, det var nog det de menade i motorpressen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...