JanneJ June 2, 2008 Report June 2, 2008 Ni får tycka jag är tjatig men det blev såååå bra!Har kört strax över 100 mil med min "nya" bil och den är så rolig att köra.Trodde aldrig att denna gungiga pråm skulle kunna förvandlas så fullständigt. Känslan av storlek och vikt har förändrats och bilen följer vägen och mina kommandon hur bra som helst.Kan åka iväg kl 8 en söndagsmorgon och köra på slingriga och kuperade asfaltvägar bara för att det är så underhållande!kuggstången och resten av hjulupphängningarna är det bästa jag har gjort med bilen...halleluja! Citera
Jonasm June 2, 2008 Report June 2, 2008 kuggstången och resten av hjulupphängningarna är det bästa jag har gjort med bilen...halleluja!Inte tjötta du inte, bara kul att höra/läsa för oss andra som inte har kört så mycket en Till frågan. Hur har du gjort med kuggstången och hjulupphäningen. Vad är de du har knåppat ihopp? Finns de här på furumet? Funderar på att bygga om till kuggstång själv mvh Jonas Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 2, 2008 Report June 2, 2008 Hej Janne.Kul att det blev bra trots alla konstigheter , somna intevid ratten bara, jag vinglar vidare och får inte en schansatt somna, måste alltid passa så man är på rätt sida vägen. Citera
JanneJ June 2, 2008 Author Report June 2, 2008 kuggstången och resten av hjulupphängningarna är det bästa jag har gjort med bilen...halleluja!Inte tjötta du inte, bara kul att höra/läsa för oss andra som inte har kört så mycket en Till frågan. Hur har du gjort med kuggstången och hjulupphäningen. Vad är de du har knåppat ihopp? Finns de här på furumet? Funderar på att bygga om till kuggstång själv mvh JonasDet jag har gjort finns invävt tillsammans med en massa annat i min länk " äntligen mustang"Men här kommer receptet i kortform:Nya gastrycksdämpare runt omFram:Nya standard bussningar i övre och undre länkarmBussningar av high durometer gummi i reaktionstagen1" krängningshämmare med polybussningarFjädrar 620 lbs/in, med anpassad längdKullagrade egentillverkade undre fjäderbryggorshelbymodifiering Kuggstång från Saab 9-3, servopump från audi A3, fästen egentillverkadeBak:Standard säckiga fjädrar!Polyurethanbussningar i båda ändarHjulinställning:Camber: 1 grad negativ Caster: 2 grader positivToe: 3 mm toe in totaltbakaxel korrigerad för att spåra raktDäck:235/40*18 på 8,5" fälg med 25 mm spacers både fram och bakAlltså, inga dramatiska ombyggnader men det lirar hur bra som helst som helhet.Nästa steg blir förstärkning av karossen med någon form av subframe connectors ochbättre stolar! Citera
JanneJ June 2, 2008 Author Report June 2, 2008 Hej Janne.Kul att det blev bra trots alla konstigheter , somna intevid ratten bara, jag vinglar vidare och får inte en schansatt somna, måste alltid passa så man är på rätt sida vägen. ingen risk att somna...alldeles för roligt Citera
CMC 1061 Berra June 3, 2008 Report June 3, 2008 Jätte kul att det fungera som du hade planerat. Så nu blir det många roliga mil för dig i sommar. Berra Citera
Jonasm June 3, 2008 Report June 3, 2008 Ja men de var ju inga större ingrepp iaf Då är de bara uti lekstugan å börja leka lite. mvh Jonas Citera
fast_back July 20, 2008 Report July 20, 2008 Tycker ju att det är så rysligt intressant detta med ditt kuggstångsbygge..Hur tror du att det är med plats till headers? Jag tänker på rattaxeln om den kan vara i vägen.Man har ju läst en del om folk som byggt eller köpt färdiga kit som senare fått problem med att headers och kopplingslänkage tar i här och där. Citera
JanneJ July 20, 2008 Author Report July 20, 2008 Jag har ju varken headers eller koppling, men visst förstår jag att det kan bli problem..Den gamla styrsnäckan försvinner och en del av platsen som då uppstår går åt till de nya lederna till rattstången.Själva kuggstången är monterad ganska långt fram och borde inte krocka med headers, men, men..Skickar med en bild som kanske säger en del om platsen, om du vill kan jag ta fler bilder.Det är utan tvekan värt jobbet! Citera
fast_back July 20, 2008 Report July 20, 2008 Jo jag är ju sugen på att knåpa ihop något liknande.Nu är ju den tilltänkta bilen än så länge i planeringsstadiet, man får väl helt enkelt se vad som passar och inte när man har alla bitar. Citera
Per Berglund July 20, 2008 Report July 20, 2008 HejJag kör headders och det var inga större problem bara trängre. Jag har knåpat ihop ungefär som Janne men med lite andra lösningar.Är också väldigt nöjd med resultatet och bilen svarar nu som en bil ska göra.Nu är inte jag en kille som kommer använda bilen svänga runt på banan så nackdelarna har kanske inte visat sig.Har nog ändå avverkat nästan 100mil och funkar bra.Enda missen kanske var valet av en oljepump från en Escort. Aningen tung i servon men det kan ju även vara för liten diameter på kilremhjulet jag valde. Citera
fast_back July 20, 2008 Report July 20, 2008 Snyggt Pelle! Bra med inspiration här.Kommer din stång också från saab 9-3? Citera
Per Berglund July 20, 2008 Report July 20, 2008 Nej från en SAAB 900Lite dålig slaglängd är det så svängradien är försämrad.Sällan jag lider av det iochförsig! Kanske är smartare ta från en bakhjulsdriven bil.Typ VOLVO, Merca eller BMW om någon av dom går. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.