Jump to content

Det blev så bra!


JanneJ

Recommended Posts

Ni får tycka jag är tjatig men det blev såååå bra!

Har kört strax över 100 mil med min "nya" bil och den är så rolig att köra.

Trodde aldrig att denna gungiga pråm skulle kunna förvandlas så fullständigt.

Känslan av storlek och vikt har förändrats och bilen följer vägen och mina kommandon hur bra som helst.

Kan åka iväg kl 8 en söndagsmorgon och köra på slingriga och kuperade asfaltvägar bara för att det är så underhållande!

kuggstången och resten av hjulupphängningarna är det bästa jag har gjort med bilen...halleluja!

Link to comment
Share on other sites

kuggstången och resten av hjulupphängningarna är det bästa jag har gjort med bilen...halleluja!

Inte tjötta du inte, bara kul att höra/läsa för oss andra som inte har kört så mycket en :cry:

Till frågan. Hur har du gjort med kuggstången och hjulupphäningen. Vad är de du har knåppat ihopp? Finns de här på furumet? Funderar på att bygga om till kuggstång själv 8)

mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

kuggstången och resten av hjulupphängningarna är det bästa jag har gjort med bilen...halleluja!

Inte tjötta du inte, bara kul att höra/läsa för oss andra som inte har kört så mycket en :cry:

Till frågan. Hur har du gjort med kuggstången och hjulupphäningen. Vad är de du har knåppat ihopp? Finns de här på furumet? Funderar på att bygga om till kuggstång själv 8)

mvh Jonas

Det jag har gjort finns invävt tillsammans med en massa annat i min länk " äntligen mustang"

Men här kommer receptet i kortform:

Nya gastrycksdämpare runt om

Fram:

Nya standard bussningar i övre och undre länkarm

Bussningar av high durometer gummi i reaktionstagen

1" krängningshämmare med polybussningar

Fjädrar 620 lbs/in, med anpassad längd

Kullagrade egentillverkade undre fjäderbryggor

shelbymodifiering

Kuggstång från Saab 9-3, servopump från audi A3, fästen egentillverkade

Bak:

Standard säckiga fjädrar!

Polyurethanbussningar i båda ändar

Hjulinställning:

Camber: 1 grad negativ

Caster: 2 grader positiv

Toe: 3 mm toe in totalt

bakaxel korrigerad för att spåra rakt

Däck:

235/40*18 på 8,5" fälg med 25 mm spacers både fram och bak

Alltså, inga dramatiska ombyggnader men det lirar hur bra som helst som helhet.

Nästa steg blir förstärkning av karossen med någon form av subframe connectors och

bättre stolar!

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne.

Kul att det blev bra trots alla konstigheter 8) , somna inte

vid ratten bara, jag vinglar vidare och får inte en schans

att somna, måste alltid passa så man är på rätt sida vägen. ;)

ingen risk att somna...alldeles för roligt :--

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tycker ju att det är så rysligt intressant detta med ditt kuggstångsbygge..

Hur tror du att det är med plats till headers? Jag tänker på rattaxeln om den kan vara i vägen.

Man har ju läst en del om folk som byggt eller köpt färdiga kit som senare fått problem med att headers och kopplingslänkage tar i här och där.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju varken headers eller koppling, men visst förstår jag att det kan bli problem..

Den gamla styrsnäckan försvinner och en del av platsen som då uppstår går åt till de nya lederna till rattstången.

Själva kuggstången är monterad ganska långt fram och borde inte krocka med headers, men, men..

Skickar med en bild som kanske säger en del om platsen, om du vill kan jag ta fler bilder.

Det är utan tvekan värt jobbet!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag är ju sugen på att knåpa ihop något liknande.

Nu är ju den tilltänkta bilen än så länge i planeringsstadiet, man får väl helt enkelt se vad som passar och inte när man har alla bitar.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kör headders och det var inga större problem bara trängre. :)

Jag har knåpat ihop ungefär som Janne men med lite andra lösningar.

Är också väldigt nöjd med resultatet och bilen svarar nu som en bil ska göra.

Nu är inte jag en kille som kommer använda bilen svänga runt på banan så nackdelarna har kanske inte visat sig.

Har nog ändå avverkat nästan 100mil och funkar bra.

Enda missen kanske var valet av en oljepump från en Escort. Aningen tung i servon men det kan ju även vara för liten diameter på kilremhjulet jag valde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...