Jump to content

Featured Replies

comment_55321

Ni får tycka jag är tjatig men det blev såååå bra!

Har kört strax över 100 mil med min "nya" bil och den är så rolig att köra.

Trodde aldrig att denna gungiga pråm skulle kunna förvandlas så fullständigt.

Känslan av storlek och vikt har förändrats och bilen följer vägen och mina kommandon hur bra som helst.

Kan åka iväg kl 8 en söndagsmorgon och köra på slingriga och kuperade asfaltvägar bara för att det är så underhållande!

kuggstången och resten av hjulupphängningarna är det bästa jag har gjort med bilen...halleluja!

comment_55328

kuggstången och resten av hjulupphängningarna är det bästa jag har gjort med bilen...halleluja!

Inte tjötta du inte, bara kul att höra/läsa för oss andra som inte har kört så mycket en :cry:

Till frågan. Hur har du gjort med kuggstången och hjulupphäningen. Vad är de du har knåppat ihopp? Finns de här på furumet? Funderar på att bygga om till kuggstång själv 8)

mvh Jonas

  • Author
comment_55351

kuggstången och resten av hjulupphängningarna är det bästa jag har gjort med bilen...halleluja!

Inte tjötta du inte, bara kul att höra/läsa för oss andra som inte har kört så mycket en :cry:

Till frågan. Hur har du gjort med kuggstången och hjulupphäningen. Vad är de du har knåppat ihopp? Finns de här på furumet? Funderar på att bygga om till kuggstång själv 8)

mvh Jonas

Det jag har gjort finns invävt tillsammans med en massa annat i min länk " äntligen mustang"

Men här kommer receptet i kortform:

Nya gastrycksdämpare runt om

Fram:

Nya standard bussningar i övre och undre länkarm

Bussningar av high durometer gummi i reaktionstagen

1" krängningshämmare med polybussningar

Fjädrar 620 lbs/in, med anpassad längd

Kullagrade egentillverkade undre fjäderbryggor

shelbymodifiering

Kuggstång från Saab 9-3, servopump från audi A3, fästen egentillverkade

Bak:

Standard säckiga fjädrar!

Polyurethanbussningar i båda ändar

Hjulinställning:

Camber: 1 grad negativ

Caster: 2 grader positiv

Toe: 3 mm toe in totalt

bakaxel korrigerad för att spåra rakt

Däck:

235/40*18 på 8,5" fälg med 25 mm spacers både fram och bak

Alltså, inga dramatiska ombyggnader men det lirar hur bra som helst som helhet.

Nästa steg blir förstärkning av karossen med någon form av subframe connectors och

bättre stolar!

  • 1 month later...
comment_57731

Tycker ju att det är så rysligt intressant detta med ditt kuggstångsbygge..

Hur tror du att det är med plats till headers? Jag tänker på rattaxeln om den kan vara i vägen.

Man har ju läst en del om folk som byggt eller köpt färdiga kit som senare fått problem med att headers och kopplingslänkage tar i här och där.

  • Author
comment_57736

Jag har ju varken headers eller koppling, men visst förstår jag att det kan bli problem..

Den gamla styrsnäckan försvinner och en del av platsen som då uppstår går åt till de nya lederna till rattstången.

Själva kuggstången är monterad ganska långt fram och borde inte krocka med headers, men, men..

Skickar med en bild som kanske säger en del om platsen, om du vill kan jag ta fler bilder.

Det är utan tvekan värt jobbet!

comment_57796

Hej

Jag kör headders och det var inga större problem bara trängre. :)

Jag har knåpat ihop ungefär som Janne men med lite andra lösningar.

Är också väldigt nöjd med resultatet och bilen svarar nu som en bil ska göra.

Nu är inte jag en kille som kommer använda bilen svänga runt på banan så nackdelarna har kanske inte visat sig.

Har nog ändå avverkat nästan 100mil och funkar bra.

Enda missen kanske var valet av en oljepump från en Escort. Aningen tung i servon men det kan ju även vara för liten diameter på kilremhjulet jag valde.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...