Jump to content

Recommended Posts

Har en liten fråga ang etanoldrift.

Min Cadillac -68 har en förmåga att ta lite för mycket bensin. Ligger runt 2l/milen. Enligt experter så ska dom ta ca 1,5-1,6 l/milen. Förgasaren är renoverad och jag har pratat med killen ang detta och han menade på att om det är ojämnt komp (vilket jag har, en på 9 och en på 12 resten runt 10,5), och sliten kam(jag har bytt lyftare som var dåliga, och han menade då på att kammen också var slut) så blir det så här. Eftersom den redan drar 30% mer nu, räcker det med att höja tändningen för att åka på etanol, eller kommer den att dra ytterligare 30% mer? Tanken är att åka på 50/50 e85/ 98 okt.

Tog kompet innan lyftarbytet dock.

Frågar här då det är betydligt mer aktivitet och allmänt kunnande :roll: än på Cadillacklubbens forum.

Vad jag vet så kommer den att dra ännu mera med ethanol. Eftersom det har sämre verkningsgrad än bensin. Så billigare blir det inte. Och förästen är den försedd med stålsäten i topparna och alubronch i styrningarna. Då kan man åka med ethanol. Skulle inte våga prova om jag inte var säker. Kan bli dyr renovering detta.

Berra

Hmmm de ska no va så. Att Cadillacen ska dra så mycket. De gör gumman Cadda oxå. Hon har en -68 deville med 472a. Å DEN e törstig fast den är renoverad.... ;)

Etanol drar mer men är billigare. Jag kör min bruxbil på etanol och har så gjort i flera år och tusentals mil. Man sparar mellan 0-2kr per mil beroende på prisförhållande bensin/e85.

Det är ingen större förtjänst enligt mig. Får får räkna med att det kommer uppstå problem med bränsleslangar, pump osv med. Etanol är aggressivt mot många material.

Två liter milen är btw billigt, min drar mer. Stör du dig på bränsletörsten så såg jag en Nissan Micra på blocket.se förut. :)

4121037757.jpg

Det är ingen större förtjänst enligt mig. Får får räkna med att det kommer uppstå problem med bränsleslangar, pump osv med. Etanol är aggressivt mot många material.

Två liter milen är btw billigt, min drar mer. Stör du dig på bränsletörsten så såg jag en Nissan Micra på blocket.se förut. :)

4121037757.jpg

Saker går sönder?

Soppapumpen har jag bytt, den plus filtret var så rostiga att det gick hål på filtret när jag lossade slangen! Tror inte det var etanolens fel riktigt, känns mer som de 30 000 mil och 20 år som bilen gått. ;) Nuvarande biltemapump som kostade 499kr fungerar finfint trots några tusen mil på e85.

Jag har sparat många sköna tusenlappar på etanolen under dessa år. Konverteringen kostade ju bara 650kr.

Ang Micran, vi har bilar bilar ändå :D , en Lancer kombi, V70 T5 (hur roliga är dom att semestra i) ;) Mustangen är komplett oduglig som semesterfordon långa sträckor för familjen, jämfört med Cadillacen, men satan :twisted: så rolig. Dock blir det APT-08 med den.

Många jag pratat med påstår sig att deras cadillacs kan ta allt från 1,2 upp till 1.7. Killen som renoverade förgasaren säger också att dom skall ligga runt 1,5-1,6. Därför kom frågan. Trodde att min var extremt törstig, men det verkar den ju inte vara enligt er.

Vi använder caddyn flitigt när solen tittar fram, och använder den även som semesterfordon med en SMV 590 efter. Det blir drygt 13 meter ekipage :P . Provkampade i Malmköping sista helgen i maj och då ville den ha 2,4l/milen. Vi kommer nog att åka minst 200 mil enbart med vagnen i sommar, så nån deciliter mindre hade ju inte skadat. Ungarna blir helt enkelt utan glass :-- .

Följdfrågor då: 95 eller 98 oktan. Gör det nån skillnad på förbrukningen, om man nu inte ska blanda in etanol.

Högeffekts tändspole? Funderar på att byta till en högeffektare om det gör nån skillnad? Allt annat i tändningsväg är bytt.

Ja det gör skillnad med soppan. Pga energivärdet är sämre på 95 alltså drar den mer av detta. samt att efekten blir sämre och spikningar kan uppträda vilket inte är bra för en motor. Visst kan en tändspole med högre efekt göra så det drar mindre men knappast någon jätte stor skillnad. men däremot bättre gång och starter kan man märka skillnad på.

Tror du inte ska tänka för mycket på vad andra säger om soppa förbrukning. Hade en polare som hade cadilac förut. Han sa alltid att den drog sjuliter milen. Till folk som frågade. Bara för att retas. ibland så svarade han 0,5 liter per mil. jag vet att den låg på cirka två liter per mil.

Så den var som lalla andra bilarna. MMen oftast beror det på en själv hur mwn kör. Det är där du kan spara mycket. men det blir jäkligt tråkig kör stil men får ha.

Berra

Gjorde några mer eller mindre seriösa tester med min Opel Vectra -90 som jag hade en gång i tiden. Kör ofta mellan Älvdalen och Skellefteå ca 72mil och det visade sig att jag tjänade på att tanka 98 om man jämförde priset och vad den drog per mil... så visst kan den dra mindre om man tankar 98! Det lönars sig att köpa kvalité! Köp billigt köp dyrt, eller hur brukar man säga :)

Jag har hört att motorn drar mindre på 98.ans bensin pga den är av "kraftigare" kvalitet och därmed förbrukas inte lika mycket som 95 oktan. Har man tung högerfot, skulle jag föreslå 98 oktan alt V-power. Då blir axet bättre vid tex rödljuskörning men ska man "söndagsköra", spelar det ingen roll vilken oktan man tankar för man märker i det läget ingen skillnad. Skulle motorn spika som Berra säger, kör slut på bensinen som är kvar i tanken, fyll i på nytt med högre oktan och kolla om spikningarna försvinner.

Jag har hört att motorn drar mindre på 98.ans bensin pga den är av "kraftigare" kvalitet och därmed förbrukas inte lika mycket som 95 oktan. Har man tung högerfot, skulle jag föreslå 98 oktan alt V-power. Då blir axet bättre vid tex rödljuskörning men ska man "söndagsköra", spelar det ingen roll vilken oktan man tankar för man märker i det läget ingen skillnad. Skulle motorn spika som Berra säger, kör slut på bensinen som är kvar i tanken, fyll i på nytt med högre oktan och kolla om spikningarna försvinner.

Jag har alltid tankat mina bilar på 98, Peugeot, Fiesta och Mussen. Kan köra 10-15% fler mil på 98 än med 95.

Jag har testat att söndagsköra och 98 har varit oslagbar även där. Det är värt att testa!

Det är ingen större förtjänst enligt mig. Får får räkna med att det kommer uppstå problem med bränsleslangar, pump osv med. Etanol är aggressivt mot många material.

Två liter milen är btw billigt, min drar mer. Stör du dig på bränsletörsten så såg jag en Nissan Micra på blocket.se förut. :)

4121037757.jpg

Saker går sönder?

Soppapumpen har jag bytt, den plus filtret var så rostiga att det gick hål på filtret när jag lossade slangen! Tror inte det var etanolens fel riktigt, känns mer som de 30 000 mil och 20 år som bilen gått. ;) Nuvarande biltemapump som kostade 499kr fungerar finfint trots några tusen mil på e85.

Jag har sparat många sköna tusenlappar på etanolen under dessa år. Konverteringen kostade ju bara 650kr.[/quote:16mbzp4c]

Det är fler skillnader mellan en bil avsedd för bensin och en för E85 än du vill veta. Det handlar inte bara om kringutrustning utan även innehållet i motorn. Man kan ALDRIG komma ifrån att driftsäkerheten minskar och förslitningen ökar när man kör en motor gjord för bensin på etanol. Många som vägrar förstå det men så är fallet.

Sedan är det ju upp till ägaren att besluta hur man vill ha det, en äldre bil med många bil på mätaren och lågt värde är det ju ingen fara, en nyare bil skulle jag ALDRIG tanka etanol i om den inte är avsedd för det.

95 eller 98???

Har testat båda och märker ingen skillnad alls. Vare sig i prestanda eller förbrukning.

Kör både söndagstur å gasar på ibland.

Testade då jag hade spikningar. Nu är tändningen justerad (12 FÖD) och ca 1 liter vid Svensson-fart :oops: med farthållare. 1.1- 1.15 blandad och lite roligare körning :D:D:D .

Ska testa en tank 98 nu efter tändjustering.

Min vandrande tomgång försvann och inga tjyvstopp längre... med justerad tändning (och nya tändkablar).

:lol:

Det ryktas att bensinen späs ut ca 5-10% i dags läget med etanol vet inte om det är sant men alla bilar går ju ändå...............

japp, det är en liten del etanol i bränslet redan nu. Dock försummbart lite...

Det ryktas att bensinen späs ut ca 5-10% i dags läget med etanol vet inte om det är sant men alla bilar går ju ändå...............

japp, det är en liten del etanol i bränslet redan nu. Dock försummbart lite...

5% är det. Försumbart? Kanske för motorn men inte för det stora hela. 5% av all bensin är ganska mycket. All den etanolen skeppas över från Brasilien.

5% blir många liter på totalen. men 5%rabatt på bensin priset lämnar inte staten dock. Man tillför arbetstillfällen när man konsumerar men till vilket pris? svår fråga tycker jag!!!! men rädda regnskogen..........

Ska vi rädda regnskogen skall ju all etanolen ratas. Så ni som kör era bilar på på E85... NI ÄR MILJÖBOVAR! ;)

Tyvärr har du fel fel fel fel fel. ;)

Etanolen som säljs som E85 är nästan uteslutande svenskproducerad.

Etanolen som finns i bensinen är uteslutande importerad från Brasilien!

Ni som kör på bensin är MILJÖBOVAR! ;)

Ska vi rädda regnskogen skall ju all etanolen ratas. Så ni som kör era bilar på på E85... NI ÄR MILJÖBOVAR! ;)

Tyvärr har du fel fel fel fel fel. ;)

Etanolen som säljs som E85 är nästan uteslutande svenskproducerad.

Etanolen som finns i bensinen är uteslutande importerad från Brasilien!

Ni som kör på bensin är MILJÖBOVAR! ;)[/quote:2lqks9c4]

Ajdå... Fuskar de på det viset. :shock:

Nåja, jag föredrar bensinen för det tycker mina bilar bäst om. Bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde... :--

Angående bränsleekonomi, Jag har hört att på hedenhös tid så användes vacumklocka när man ställde tändningen, beroende på att ingen motor var lik den andra. Man vrider fördelaren så att man får max vacum, sen backar man lite grann. Funkar det eller ska man gå på tillverkarens siffror? Olika tändning beroende på oktantal? Eller har hög tändning bara funktionen bättre effekt, inte bättre ekonomi?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...