Jump to content

Recommended Posts

Hejsan .. någon med en -94 el -95 eller helt enkelt..

kan någon svara på om man utan modifiering. eller vad det krävs att göra i motorrummet. för att få plats med

img.jpg

BBK 1529 94-95 Mustang Equal Length Shorty Headers

Eller har ni nå bättre alternativ i ett bra prisområde .. ?

Mvh Ola B

Jag har bbk fullängdheaders.. Så hur dessa passar mot ditt befintliga system kan jag inte svara på.

Men jag var tvungen att bocka ett ac rör lite som går på passagerarsidan (från evaporatorn till torpedväggen) Gjorde detta på plats så det var inget krångel med gas o liknande.

EGR röret passade inte riktigt hundra perfekt heller.

Så risken att du får "fixa" lite finns säkert.

Dock tycker jag dessa höll mycket hög finish, Perfekt passform mot topparna. Man har ju hört skräckhistorier där man fått plocka fram gasen för att kunna montera eftermarknads headers.

bbk15190.jpg

Equal length shorties är så nära longtubes du kan komma, prestandamässigt, utan att behöva byta H-pipan. Det man gör är att man framför allt flyttar vridmomentregistret när man ändrar längd på headersrören. BBK håller väl generellt rätt hög nivå, men har hört lite si å så med passformen på deras headers, och ifall du väljer keramisk coating så kan nog kvaliteten vara lite varierad där med. Brukar väl egentligen inte vara nåt stort problem.

Jag åkte en period med equal length på min (Flowtech), och det krävdes en del massage med ett verktyg som heter BFH(*) för att få dem att passa kring styrlänkaget på förarsidan. Det krävdes iofs på mina Hedman Long tubes med som jag kör med idag, men det beror nog mest på min SFI bellhousing, vid startmotorn...

Dessutom är det att rekommendera att du sätter heat sleeves på dina tändkablar, och skaffar en extra led på fingrarna när du ska byta stift.

mvh

Jocke

PS:(*)=Big F-ing Hammer. DS

Jag har precis installerat BBK UN-equal headers i min GT 95a.

Är motorn ur bilen, skulle jag välja equal, men de skulle väre et

helvete att montera med motorn i bilen plus där efterföljande

kommer att bli några problem med tändkablarna.

Jag har därför valt Unegual nr 1525 eftersom min motor sitter i bilen,

och eftersom det bara skulle vara två till tre hästkrafter skillnad i effekt.

Det var fortfarande svårt att montera dessa headers eftersom min

Mustang har både luftpump och A / C.

Har du A / C, skal den ursprungliga headers på förarsidan tas ur underifrån genom att ta bort en liten afstiver-stång, och att skilja styreleddet. Den högre tas uppeifrån, men ta bort luftfilter enheten och alla slangar

från luftpumpen innan.

Jag hade lite problem med EGR röret, men i övrigt passade mina nya

headers perfekf.

Mvh Jan

För mig kändes en rejäl skillnad, Helt plötsligt ville bilen varva.. Men jag bytte ju inte bara headers samt att det är andra toppar, kam o 1.7vippor i cobran

Men någon skillnad ska det väl göra mot de eländiga orginalrören /BILD

;)

avgaskz4.jpg

Jeps .... Jag fick skrivet det med två till tre HK

lite klumpigt ..

Jag mente att två till tre HK är skillnaden mellan egual

och UNegual headers

Den ursprungliga headers är också som jag ser det ganska

restriktiva och eländiga

BBK Egual ses til at ge ungefär 10 till 12 HK

BBK Unegual ses til at ge ungefär 8 - 10 HK

Jag har också den erfarenhet att min motor varver bättre med bytet av

Headers och Cat Back

Har inte bytat toppar änn

Mvh Jan

  • 7 months later...

Jag håller på att byta ut hela avgasröret på min GT-95. Men jag har ett smärre helvete att få loss muttrarna till x-pipen, har drängt dom i wd40 men dom lossnar inte iaf. Den ena drog jag runt ett varv och vågar inte försöka mer då den kommer bli helt rund och aldrig lossna.

Så har ni några tips ? Ös på med dom då jag håller på att bli galen :@

Jag håller på att byta ut hela avgasröret på min GT-95. Men jag har ett smärre helvete att få loss muttrarna till x-pipen, har drängt dom i wd40 men dom lossnar inte iaf. Den ena drog jag runt ett varv och vågar inte försöka mer då den kommer bli helt rund och aldrig lossna.

Så har ni några tips ? Ös på med dom då jag håller på att bli galen :@

Värme. Funkar inte det så prova med mer värme. Funkar inte det så prova med värme o våld. Funkar inte det så får du ändå aldrig av dem i ett stycke, då kan du lika bra kapa dem på valfritt sätt och byta ut dem till lösa bultar.

/Jocke

Prova någon rostlösarspray också, de är tunnare än t.ex wd40 m.m o har bättre förmåga att "leta sig in".

Du kan prova att slå på en tumhylsa (om det är mm) som är lite mindre. Den glappar inget o det är då större risk att få loss "fula bult" utan att de blir helt runda. Jag fick göra så på 2st av bultarna som höll ihop h-pipan med orginalgrenrören.

Jag brukar också hålla mig borta från 12-kant hylsor om det inte behövs.

Sen värme som sagt.

Nu har jag försökt med allt men det går bara mer och mer åt helvete, 2 verktyg trasiga och jag har gett upp, jag väntar tills nästa år när jag tar upp motorn, då åker kapen fram på rören istället och så satsar jag på Longtubes istället, så vill någon köpa BBK shortys och en x-pipe så säg till, grejorna är oanvända och bara öppnade. Jag gjort dock större framsteg med catbacken då jag monterade ner både rören på mindre än 1h, så det får jag vara nöjd med : ) Imorgon blir det montering av mitt nya magnaflow system : )

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...