r_karlepalm June 19, 2008 Report June 19, 2008 Hej!Hur ser man om man har hydrauliska eller manuella ventiler?Kanske en felaktig fråga då det inte är ventilerna som är hydrauliska utan säkert något annat. Allt står och faller på om jag kan ställa dessa ventiler. Annars blir det inget åka i sommar.. Bytte topp packning och jag antar att man måste ställa ventilerna efter de. Har ingen aning om hur man gör. Köpte en hayse bok och kollade i den. Men blev inte så mycket klokare.Så jag antar att det blev tre frågor av detta...1. Hur vet man om man har hydrauliska ventiler?2. Hur ställer man in ventilerna beroende på vilken typ man har3. Finns det någon som kan hjälpa med detta åt en på något sätt om det behövs mot en själig summa pengar?(Vill ogärna köra med bilen då jag inte vill riskera att ventilerna bränner fast. Bilen står vid Medborgarplatsen i Stockholm)Tack på för hand! Citera
coke89 June 19, 2008 Report June 19, 2008 hydrauliska lyftare atäller man inte in, dom "justerar" sig själva medans du kör eller hur man nu ska förklara det, gör så att du skruvar loss ena ventilkåpan och kolla hur vipporna ser ut, har man inte hydrauliska så måste man ju justera glappet på vipporna Citera
Janne Holm CMC1740 June 19, 2008 Report June 19, 2008 Har du hydraliska lyftare så kan du om bilen stått ett tag trycka ner viporna så mycket som ca 4-5mm på de som är obelastade (om de inte är fulla med gammal olja som tätar ventilerna i lyftarna) men även om så är fallet så bör det vara någon som du kan röra på så mycket tror väl ändå att hydraliska lyftare är vanligast. Citera
fast66 June 19, 2008 Report June 19, 2008 att de justerar sig själv är en sanning med modifikation. De måste grundjusteras, oc det är inte så mycket att spela med.Med kolven i TDC (enklast en cylinder i taget), justerar man "spelet" genom attlossa muttern på vippan så att stötstången kan snurras mellan fingrarna. Drag därefter justermuttern 3/4 varv. Om man vill kan man sedan justera med motorn igång. En ventilkåpa som är uppskuren behövs, gärna med en påsvetsad stänkplåt (om motorn är frisk så stänker oljan upp från stötstängerna).En i taget låssas justermuttern till dess att det börjar att klappra om ventilen. Då dras muttern åt till det är tyst och sedan ca 1/4 varv. Citera
Janne Holm CMC1740 June 20, 2008 Report June 20, 2008 Ett annat sätt att få upp oljetryck till lyftarna utan att hela motorutrymmet blir oljigt är att ta bort fördelaren sedan köra med en batteriborrmaskin motsols går att göra ett specialverktyg av en vanlig hylsa som passar på stången som går ner till oljepumpen. Förvrigt finns det vissa vippor som ej är ställbara har det själv på min 302:a Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.