Jump to content

Den rosa kabeln med resistor på.


 Share

Recommended Posts

Håller på att installera brytarlös tändning och tändspole från Pertronix.

På monteringsanvisningen står det att resistorn skall avlägsnas vid montering av högeffekttändspole.

Den lär ju sitta på en rosa kabel under instrumentbrädan.

Bilen är en -64½. Jag har ett elschema från en -66:a. Är det rätt schema ?

På schemat visas den rosa kabeln. Mellan tändningslås och den rosa kabeln, samt mellan rosa kabeln och tändspolen, så är kabeln röd/grön.

Det är ju så förb-nat trångt så man kan ju inte komma åt att hitta den rosa kabeln. Finns det något bra sätt att komma åt tändningslåset, så att man kan koppla förbi resistorn ?.

Finns den på -64½ ?

Om resistorn inte avlägsnas, vad händer då ?

Är vitsen med högeffektspole borta då ?

Tacksam för tips.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tror inte du skall koppla forbi resistor wire nar du installerar

Pertronix spole och brytarlost system. Sjalv kor jag med

samma sak pa min 67:a Shelby (289 HP) samt Pertronix

kablar och det fungerar utmarkt. Kablarna gjorde en enorm

skillnad jamfort med Marti Autoworks repo SX kablar.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Om jag kommer ihåg min ellära rätt!

Det fungerar utmärkt utan att dra nya kablar men man tappar förmodligen tändeffekt. Mätte på tomgång på min bil ca 10 volt på spolen som även matar ignitorn.

Igngitor bör ha 12-14,5 volt till tändmodulen och får för låg spänning särskilt vid högre varvtal när belastningen på tändspolen ökar.

Strömmen begränsas i motståndskabeln och spänningen sjunker tändeffekten avtar.

Mitt förslag behåll motståndskabeln men koppla den till ett litet relä där ni kopplar avsäkrad spänning direkt ifrån elcentralen eller batteriet och när ni sätter på tändningen drar reläet och ni får rätt spänning till tändmodulen och till högeffektspolen. OBS orginalspolen skyddas av strömbegränsningen via motståndskabeln man bör montera ignitors spole eller annan högeffektsspole med ev. förkopplingsmotstånd för att uppnå driftsäkerhet och få ut mesta möjliga av sitt system.

Mario 70 mach1 428SCJ

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Finns en del att få tag på här.

Visserligen mot en mindra avgift då men det kan det kanske vara värt!!

Har beställt till Mustang -67 och -69.

Så om nån vecka så kan nog fler få litet glädje av det. ;)

Håller även på å ritar en del gamla sheman på AutoCad.

www.fordmanuals.com

Tomas

Tar upp tråden igen. Hur gick det med manualerna? Var dom bra? Och hur gick

det med Auto-Cadritningarna?

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jodå gjorde några stycken klara men det ær ju såna mængder att ta tag i.

Manualen var væl ganska ok.

Tyværr så var det lagt in spærrar så dom kan endast anvændas på den maskinen dom laddats ner på.

Scannade orginal som antagligen också anvænts såg det ut som....

Alltså litet tummar å flæckar.

Har lyckat ta ut dom flesta av sidorna och restaurerat dom.

Rensat en stor del av dom.

Så visst ær dom anvændbara.

Tænkte plocka ihop dom och gøra ett olåst "orginal".

Men tiden.....*suck*

Fast finns mycket om nån vill ha.

Bara att sæga till då.

Gæller -67 och -69.

Cad-ritningar har jag några klara.

Minns inte vilka før dom ligger hemma.

Ær på jobbet...som synes.....

Men bara att høra av sig så ska jag se vad som kan ordnas.

Don Tomasso

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...