ESO553 January 12, 2004 Report January 12, 2004 Tycker att detta är en ganska rolig frågaFör det kvittar hur många man än frågar så säger den ena att Clevelandmotorn är bättre och nästa säger WindsorVad är det för fördelar och nackdelar mellan dom två motorerna?Tacksam för svar Citera
Radioman January 12, 2004 Report January 12, 2004 Det är väl ett bättre utbud på delar till Windsor Mycket "aftermarket" t.ex. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 12, 2004 Report January 12, 2004 Hej.Motorerna är i stort sett likvärdiga det är lite svårare med delartill 351C.O.B.S. delarna till dessa motorer passar inte mellan motorerna.Nackdelen med 351C är vikten det är ungefär den sammaproblem som när man monterade 390cui i 1967 GT.Det blev lite problem med framvang och bilen betende.Fördelen med 351W är att det finns nästan hur mycket delarsom helst och att det går att få många hästar och låg vikt. :wink: Citera
ESO553 January 12, 2004 Author Report January 12, 2004 Okej det finns mer grejer och tillbehör till Windsor motornMen vilken motor är starkast och trim vänligast?Tycker att det är lite konstigt när Cleveland motorn sitter i Boss modelernabör ju finnas grejer till den ocksåÄr det någon som har erfarenhet av båda motorerna?Jag har en Cleveland motor så det är la mest den jag vill ha info omTänker mest på att få en driftsäker och bra motor Citera
Gäst January 12, 2004 Report January 12, 2004 Tycker att det är lite konstigt när Cleveland motorn sitter i Boss modelernabör ju finnas grejer till den ocksåLiten rättningBOSS Mustangerna 69-70 har inte Clevland utan i grunden en 302cuiBara BOSS 351 som har en ClevlandClevland är bra orginal som den är vilket gör den till en stark motor helt orginal.Väldigt lätt att trimma med bara kamaxelbyte och kanske insug och förgasare.Så har du en frisk 351C så finns det ingen anledning att byta tycker jagDäremot ska du trimma rejält så är det omvänt351W har en b.l.a en kraftigare vevaxel och bättre smörjsystem som gör det lite tryggare när man går upp mot 500HkKräver dock att mycket mer byts!Och som tidigare sagt är prylmarknaden till 351W ofantlig vilket gör den till enda alternativet för racers!Så trimvänligast är 351C för att svara på frågan! Men ekonomiskt/praktisk går det bara till en viss gräns då 351W är bättreSka du behålla din orginallåda och ha måttlig trimmning så forfarande dina servobromsar fungerar så behåll din 351C Citera
Racing January 16, 2004 Report January 16, 2004 Smaken e som baken heter det.Iaf.De två maskinerna kan inte jämföras i mycket.Cleveland maskinen(som med små modifieringar vart den legendariska BOSS) är i min mening en riktigt juvel.En dåtidens Dr Jekyl&Mr Hyde.Med ngt undantag så tror jag faktiskt att INGEN maskin lämnat detroit med så överdrivna topplock ur effekt synpunkt som 4V/Boss i ljuset av slagvolym.Mycket riktigt är det också så att man i modifierad form använder dessa än idag-Yates mfl-för RIKTIGT hard core racing runt och över 9000 varv.Det byggs sedan ett antal år sk "clevors",vilket inte är ngt annat än windsorns botten med CL överdel.At du skulle behöva bekymra dig för avkörd vev pga av effekt eller så vid ringa 500 ur en cleveland kan du glömma.Då har du helt andra problem.En snubbe inom landets gränser som envisas med å racea clevelanden e ju gamle Julle, som åker sina 8 sekunders repor med sin T23a tills han ledsnar antar jag.(Vet inte om han bytt ut sina gamla ombyggda orginal toppar än en gång.Har köpt ett par Yates vill jag minnas).Hur som helst.Den låter GOTT vid 9500 på öppna spjäll.Tro mig.Å i den sitter det fortfarande den gamle sure gjutveven... Citera
jalle January 21, 2004 Report January 21, 2004 Yates, Glidden med flera är ju "Cleveland style" men både kanaler och förbränningsrum är mycket annorlunda. I Nascar är det denna typ av toppar och motorer som gäller.Orginal Cleveland topparna är "för bra" på insug, de flesta som trimmar en Cleveland seriöst fyller upp botten på insugs kanalen för att få den mindre och därmed lite högre gashastighet.På avgas är det tvärt om, man fräser av toppen och skruvar dit ett block så att man kan öppna den mer uppåt.Vad gäller bottendelen så är Cleveland ett ganska tungt block.Windsor däremot har en onödigt kraftig vev med stora lager diametrar.Vid höga varvtal blir glidhastigheten på ramlagren i Windsor väldigt hög pga lager diametern på 3" (har jag för mig).Därför är alla motorsport och eftermarknads block gjorda som en Windsor med Cleveland vev oavsett om det är 9.2" deckhöjd (Cleveland) eller 9.5" Deckhöjd (Windsor).De som bygger Cleveland gat motorer brukar försöka få tag på toppar från Australien där man använde Cleveland toppar med 2V kanaler och 4V Förbränningsrum, dessa anses vara mer lagom för gatbruk.Dessa toppar kallas "Aussie heads" i USA, det finns även nyproducerade i Aluminium. http://www.pim.net/ kolla under "New products" en bit ner på sidan Aluminium 3V Cleveland headsI Australien fanns tom en 302 Cleveland, alltså inte en Boss 302.Lycka till!Mvh Jalle Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.