Jump to content

Featured Replies

  • 2 weeks later...
comment_58423

55-60 grader är på tok för mycket.

Max förtändning är beroende av ett antal faktorer, men sikta på 36-38 grader =ungefär maximum med standard Ford toppar. Om det spikar, tar du 1-2 grader tillbaka....

Har du kopplat vakuumslangen till fördelaren rätt?

Är du säker att svängningsdämparens "0" - läge är vid Nr 1 kolvens ÖD?

  • 4 years later...
comment_127098

Känns spontant som ett fel på mätare/skala. Skulle du ha en förtändning på 40º borde tomgången vara hög och svår att få någon ordning på, dessutom borde motorn vara i stort sett omöjlig att starta. Gränsen för att den skjuter baklänges i förgasaren vid start ligger runt 20º.

comment_127193
vad var felet? jag har samma fel ca 40 grader tändning på tomgång. vore roligt att veta :)

Hej

Undrar bara lite,går motorn riktigt med sån förtändning, eller som janne skriver, går den å starta? Lite nyfiken:-)

Mvh Olle

comment_127315

Skruvade igår lite. kollade kammen det står rätt. när jag satte på remskivan stämde TDC. och skalan är graderad upp till 12 grader sen tog jag tejp och gjorde egna markeringar upp till 60 mätte med skjutmått nu är det 40 grader på tomgång och då är det nästan så han vill hugga emot när man startar sen så slåt tändningen ut till 60 på varv. var ute och provade bilen går jämt och fint när den är varm och rapp på gasen. fördelaren som är lustig???? har en dubbelbrytar som ligger får välla renovera upp den och prova med.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...