Jump to content

Kontroll av laddningsrelä Mach1-69.


bulan
 Share

Recommended Posts

Hej! Jag har en helt nyimporterad Mach1-69:a som laddar 18 Volt och därmed förstört batteriet. Har köpt nytt batteri och beställt en spännings-regulator/laddningsrelä. Inkopplingen till denna ser dock lite märklig ut eftersom alla kablar inte används. Har beställt ett elschema med vill gärna fråga er ändå så att jag inte förstöt något i onödan. Ska samtliga inkopplingar användas? Tror de är märkta S, A, F, I. Kan man provmäta den gamla på något sätt? :D

Mvh. Mats Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Måste svara mig själv lite ;)

Det här med kopplingsschema och verkligheten stämmer inte riktigt

överens ibland ;) . Var tvungen ut och kolla lite på min kabelhärva som

är ganska orginal och det är lite svårt att följa för det stämmer inte riktigt.

Anslutningspunkterna är nog rätt män det går säkert att misstolka var de är

man kan tro att de är i motorrummet fast i själva verket är de under instrumentbrädan i en del fall, så läsa elschema och förverkliga det

kräver nog lite fantasi ;)

Link to comment
Share on other sites

Inkopplingen av spänningsregulatorn beror på om bilen har amperemeter eller bara en varningslampa (bilar med varvräknare).

I verkstadshandboken (1969) finns ett par skapliga bilder som visar båda kopplingarna.

Link to comment
Share on other sites

:D Tack för all hjälp! Håller verkligen med om att bilens elsystem inte alltid stämmer med elschemat. Har i alla fall följt samtliga kablar för att bekräfta att de är original och inte skarvade med annan färg. Färgerna stämde dock på alla kablar utom en men tack vare de 2 olika elscheman jag fick av er stämmer färgen då faktiskt med det andra elschemat. Laddningsreläet var ialla fall felkopplat samt generatorn dåligt jordad. Eftersom jag är dålig på el får jag gå försiktigt fram. Har nytt batteri och nytt laddningsrelä och vill inte "bränna upp allt igen. Har en fråga till om ni orkar. Jag hittar ingen resistor till tändspolen. Ska det finnas? Kan den vara inbyggd? Minns att jag hade en på min förra motor (289:a) men hittar ingen nu (351w -69). :D

Mvh Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Original är förkopplingsmotståndet en rosa kabel under instrumentpanelen. Om bilen inte har original varvräknare så går den rosa kabeln från tändningslåset. Kika på elschemat Janne bifogade så ska Du kunna hitta den vid de streckade kablarna till en eventuell varvräknare (till vänster mitt på schemat).

Link to comment
Share on other sites

:D Tack! Jag ser vilken ni menar. Funkar ganska bra med detta schemat även för en amatör. Jag har ju varianten utan varvräknare. Är det samma schema för a/c bil som utan? :D

Ska koppla in generator och laddningsreläet först så att bilen inte får överspänning igen. Ska sedan se över elen till instrumentpanelen eftersom bilen är nyimporterad och jag inte vet riktigt varför det är mörkt på instrumentpanelen samt att ett par instrument inte funkar. Stämmer det att instrumenten har en regulator på 5 volt men att instrumentbelysningen har 12 Volt? Har sett att det finns en modern variant av denna regulator som bryter istället för att skicka 12 Volt till instrumenten när den pajar. Sitter instrument regulatorn också under inst. panelen? Många frågor blev det.

:D Mvh Mats

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett tiotal olika kabelhärvor för 1969, beroende på om bilen har A/C och/eller varvräknare, och man gjorde dessutom ett par förändringar under modellåret. Men de stora skillnaderna är mellan instrument med eller utan amperemeter (ingen amperemeter med varvräknare) så om det är A/C eller inte medför nog ingen större skillnad annat än kablarna för A/C'n.

Instrumenten får i genomsnitt 5V (i idealfallet, men så är det inte alltid) från spänningsregulatorn (monterad på instrumentklustrets baksida), instrumentbelysningen får upp till 12V från reostaten i ljusknappen. Svag instrumentbelysning är inte ovanligt då det sitter en färgad plastlins över varje glödlampa i instrumentet, och dessa linser kan ju bli matta, men framför allt så reflekteras ljuset från glödlamporna i instrumenthuset som var vitt från början men som kan ha tagit en mörkare ton genom åren. Även vanlig hederlig smuts i instrumenthuset minskar reflektionsförmågan.

Jag hade också några brustna ledare på instrumentklustrets kretskort, och de flesta kopparledare hade släppt från kretskortet där kabelhärvan kopplas in i instrumentklustret. Det är så pass grovyxade grejer att jag kunde lappa och laga mitt kretskort, men med tanke på driftsäkerhet och brandrisk skull kommer jag att sätta i ett nytt kretskort och en elektronisk spänningsregulator (som jag tyvärr köpte innan jag såg den här sidan http://www.binatech.se/hem/Cougar/ Klicka på "Solid state voltage regulator for the instrument cluster"). Finns mer info i den här tråden: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... sregulator

Link to comment
Share on other sites

:D Det verkar ju kanonbra. Med den får man ju en viss kalibreringsmöjlighet samt jämnare spänning. :D

Annars var det denna jag tänkte på från Usa men den kostar ju mera.

http://www.tachman.com/limiter.htm

:D

Det jag fastnade för var att om den pajar så bryter regulatorn strömmen istället för att skicka överspänning. Vet ju inte om alla gör det och även om man monterar en lös hängsäkring brevid löser väl inte denna ut direkt vid överspänning utan först vid kortslutning eller överbelastning av ström. Rätta mig om jag har fel för det har jag säkert!!!!!!!!!

En fråga till sen lovar jag att lämna er i fred ett par dagar. Om man ska felsöka en hel del vid instrumentpanelen måste man då riva allt inklusive Dashpad eller kan man jobba underifrån? :D

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt mycket enklare om man lyfter av stoppningen, inte en chans att komma åt instrumentet underifrån.

Snarare än att försöka minnas hur stoppningen tas bort, med risk att glömma något väsentligt, så bidrar jag med en länk till en bra site för 1969: - Grabber-registret: http://www.1970mgr.org/_Tips.htm Här är en länk direkt till hur man tar bort stoppningen: http://www.1970mgr.org/_DashPad.htm

Notera att det är tre skruv i överkant på förarsidan (ovanför instrumenten), och tre skruv i underkant på panelen på passagerarsidan som ska lossas. Lossa inte det tre skruvarna i överkanten på panelen på passagerarsidan, för det sitter ytterligare två skruv på baksidan av panelen och det är lätt att bryta sönder de fästena om man försöker ta loss panelen på fel sätt (fast chansen finns ju att de är trasiga sedan tidigare).

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...