bjope45 September 4, 2008 Report September 4, 2008 Har tömt ur kylvattnet genom att lossa undre slangen från kylaren.Läste någonstans att kylsystemet skall innehålla 12(!?) liter vätska.Fyllde på men fick bara i 6-7liter....Känns som jag förbisett något....eller? Någon som kan ge en nybörjare råd...? Motorn är en original 289 i (till synes) gott skick./Björn Citera
fast66 September 4, 2008 Report September 4, 2008 Det vatten som finns i blocket nedanför nedre kylarslangens anslutning på vattenpumpn, ligger kvar - alternativt ligger det en massa gucka i blockets nedre delar. Citera
bjope45 September 4, 2008 Author Report September 4, 2008 Ok...tog även bort termostathuset och körde in trädgårdsslangen där.Vattnet rann snällt ut ur nedre slangen.... Har köpt en "cooling system cleaner" hos Hansen men inte använt den ännu pga varningar att man kan sabba packningar etc./Björn Citera
bjope45 September 4, 2008 Author Report September 4, 2008 Yes, slangen fick gå en stund i kylaren också...Där rann det också fint igenom.Varför gör jag nu det här? Jo pärlan har en förmåga att gå för varm så det kokar.Nu tror jag (hoppas!) att det är tändningen som är lite felställd. Bilen startar och går perfekt men den drar lite för mycket bensin och går, som sagt, lite för varm.Ställde nämligen tändningen utan att ta bort och plugga vacuumet.. Skall låna lampan i helgen och prova igen.Min fundering var dock som rubriken "hur många liter skall man hälla i"?/Björn Citera
Nenne September 4, 2008 Report September 4, 2008 Min fundering var dock som rubriken "hur många liter skall man hälla i"?/BjörnEnligt verkstadshandböckerna för 1967 och 1969 (har tyvärr inte 1968) ska den totala volymen vara 13,5 - 15 "Quarts" (12,8 - 14,2 liter) beroende på vilken kylare som sitter i bilen. Citera
bjope45 September 4, 2008 Author Report September 4, 2008 Precis vad jag läste mig till oxå!!och 12-13liter är mer än 6-7..... Det måste väl gå att tappa ur hela systemet eller....? Jag menar....lossar man nedre slangen så borde allt rina ut....??/Björn Citera
CMC 1061 Berra September 4, 2008 Report September 4, 2008 Svar nej. Du får inte ut allt vatten. Om du har tue så kan det sitta avtappningsplugg på blockets vardera sida. Då tömmer du hela blocket. Om du inte har det så kan det vara ett alternativ att plocka ut en frostplugg på varje sida. Tänk på att ta den lättaste. så du inte får massa problem när du sak sätta dit dom nya. Lycka till Berra Citera
bjope45 September 5, 2008 Author Report September 5, 2008 Ok stort tack för svar Berra!Skönt att få fakta så man slipper fundera..../Björn Citera
65 rangoon red September 5, 2008 Report September 5, 2008 Kanske kan man blåsa ut de sista litrarna med tryckluft. Så slipper man att ta ut frostpluggarna. Citera
Dr Frelin September 5, 2008 Report September 5, 2008 När jag bytte sist så fick jag lätta lite (för att få ur luft) på en av slangarna som gå in till värmepaketet i bilen för att få i rätt antal liter... spolade även ur åt båda hållen i ca 10 min innan... kom ut mycket dynga men nu verkar allt fungera! Citera
Tobias CMC1505 September 5, 2008 Report September 5, 2008 Hur mycket det går i kylarsystemet?Humms nu ska vi se, körde kylarrens idag så borde ha lite koll.....en flaska Glycol och sen omkring 30-40sekunders spolning med fullt ös på vattenslangen. <-- Meningslösa inläggsmannen. Citera
Janne Holm CMC1740 September 5, 2008 Report September 5, 2008 En annan grej är också att gör man rent systemet med kylarrens så får man vara beredd på att det kanske börjar läcka runt frostpluggarna de kan vara så rostiga att "skiten" runt dessa tätar men å andra sidan är det dags och byta dem men det kan vara problem att byta dem på plats oftast måste nog motorn ur då. Så det kan bli mer jobb än man anar. Citera
Jonasm September 5, 2008 Report September 5, 2008 Inte för att verka allt för dum nu men.. Om du nu bara fick ur 6-7 L ur kylsystemet så kanske de var därför hon går varm för dig För lite vatten å en luftficka. Har du kollat hur mycket du får i hon nu ? Kan ju ha fel Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.