Jump to content

Recommended Posts

Har tömt ur kylvattnet genom att lossa undre slangen från kylaren.

Läste någonstans att kylsystemet skall innehålla 12(!?) liter vätska.

Fyllde på men fick bara i 6-7liter....

Känns som jag förbisett något....eller? :?

Någon som kan ge en nybörjare råd...? :oops:

Motorn är en original 289 i (till synes) gott skick.

/Björn :)

Det vatten som finns i blocket nedanför nedre kylarslangens anslutning på vattenpumpn, ligger kvar - alternativt ligger det en massa gucka i blockets nedre delar.

Ok...tog även bort termostathuset och körde in trädgårdsslangen där.

Vattnet rann snällt ut ur nedre slangen.... :o

Har köpt en "cooling system cleaner" hos Hansen men inte använt den ännu pga varningar att man kan sabba packningar etc.

/Björn

Yes, slangen fick gå en stund i kylaren också...

Där rann det också fint igenom.

Varför gör jag nu det här? :?

Jo pärlan har en förmåga att gå för varm så det kokar.

Nu tror jag (hoppas!) att det är tändningen som är lite felställd. Bilen startar och går perfekt men den drar lite för mycket bensin och går, som sagt, lite för varm.

Ställde nämligen tändningen utan att ta bort och plugga vacuumet.. :oops:

Skall låna lampan i helgen och prova igen.

Min fundering var dock som rubriken "hur många liter skall man hälla i"?

/Björn

Min fundering var dock som rubriken "hur många liter skall man hälla i"?

/Björn

Enligt verkstadshandböckerna för 1967 och 1969 (har tyvärr inte 1968) ska den totala volymen vara 13,5 - 15 "Quarts" (12,8 - 14,2 liter) beroende på vilken kylare som sitter i bilen.

Precis vad jag läste mig till oxå!!

och 12-13liter är mer än 6-7..... :shock:

Det måste väl gå att tappa ur hela systemet eller....? :?

Jag menar....lossar man nedre slangen så borde allt rina ut....??

/Björn

Svar nej. Du får inte ut allt vatten. Om du har tue så kan det sitta avtappningsplugg på blockets vardera sida. Då tömmer du hela blocket. Om du inte har det så kan det vara ett alternativ att plocka ut en frostplugg på varje sida. Tänk på att ta den lättaste. så du inte får massa problem när du sak sätta dit dom nya. Lycka till

Berra

När jag bytte sist så fick jag lätta lite (för att få ur luft) på en av slangarna som gå in till värmepaketet i bilen för att få i rätt antal liter... spolade även ur åt båda hållen i ca 10 min innan... kom ut mycket dynga men nu verkar allt fungera! :)

En annan grej är också att gör man rent systemet med kylarrens så får man vara beredd på att det kanske börjar läcka runt frostpluggarna de kan vara så rostiga att "skiten" runt dessa tätar ;) men å andra sidan är det dags och byta dem men det kan vara problem att byta dem på plats oftast måste nog motorn ur då. Så det kan bli mer jobb än man anar.

Inte för att verka allt för dum nu men..

Om du nu bara fick ur 6-7 L ur kylsystemet så kanske de var därför hon går varm för dig :roll: För lite vatten å en luftficka. Har du kollat hur mycket du får i hon nu ?

Kan ju ha fel ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...