Dregel September 9, 2008 Report September 9, 2008 Hallå!Jag har letat maniskt efter all information jag kan hitta om min absoluta drömmbil, en1969 Ford Mustang Mach 1 428 Super Cobra Jet och jag tror jag har lyckats hitta info om det mesta jag undrat över, men några frågor återstår som jag nu söker svar på här.Vad exakt var "Drag Pack" packetet, och var det standard på alla Mach 1 SCJ?Vad är den exakta skildnaden mella Cobra Jet och Super Cobra Jet motorerna?Och var "Shaker Hooden" standard på någon model eller var det altid ett tillval?Frågar enbart då nästan all dokumentation jag hittar är på engelska och mina kunskaper inom engelsa bil termer är väldigt begränsad.Min framtids drömm är att en gång för alla köpa en 69 Mach 1 SCJ men eftersom iallafal jag ser detta som en mycket stor investering så kommer detta inte ske på ett bra tag framöver så jag får nöja mig med att ta reda på så mycket info jag kann tills dess om bilarna så jag inte går och blir lurad den dagen jag äntligen köper en!Tack på förhand!David Citera
Peter CMC1869 September 9, 2008 Report September 9, 2008 Drakpack som det kallades var egentligen bara lite hållbarare grejer för att Ford ville inte göra en massa extra garantireparationer när folk smiskat sina 428 CJ på dragstrippen. I början modellåret fick du dessa uppgraderingar på köpet när du valde 3:91 eller 4:30 i utväxling. I slutet av Februari började Ford marknadsföra det som dragpack. De enda synliga skilnaderna externt är en extern oljekylare monterad bakom grillen och en extra vikt (ser ut som en Yxa) bakom balanshjulet som var något tjockare än till CJ. Internt var det en hållbarare vev och LeMans stakar plus andra kolvar. Förutom det så är det väl inte så mycket som skiljer. CJ och SCJ hade också ett förstärkt block. Utifrån sett är det inte helt enkelt att skilja på ett 428, 390 och ett 428 CJ block. Man måste droppa tråget för att se de extra förstärkningarna.Mach 1 är bara ett utrustningspaket till sportsroof med lite lull lull inredning och stripes. Grundmodellen var 351 2v. Och värstingen 428 SCJ. Shakern fick man med när man valde en 428 CJ/SCJ Ram Air. Citera
Dregel September 9, 2008 Author Report September 9, 2008 Tack så mycket för det snabba svaret.Tack vare detta har jag komit mycket närmare hur jag vill att min drömmbils VIN nummer och Door Tag ska se ut för att försäkra mig om att den kommit orginal från fabrik så som jag hadde velat ha den om jag kunnat köpa en 1969.Och här är resultatet:9x02Rxxxxxx 63C W5 3A xx xx W XDom små x:en är i mina ögon ovesentlig informationAltså en 1969 Ford Mustang Mach 1 428 SCJ (Ram Air?) Meadowlark Yellow, Svart inredning, 4.30:1 Traction Lock bakaxel utväxling och FMX växellåda.Vet inte ens om denna kombination är 100% möjlig att den någonsin tillverkades då jag inte hittat någon information om färg restriktioner eller vilka växellådor som fanns tillgängliga för Mach 1 bilarna, så om någon vet, vänligen raportera En snabb fråga till dock, finns det någott sätt att se på VIN numret eller Door Tagen ifall bilen lämnade fabriken med Ram Air tillvalet? Citera
Nenne September 9, 2008 Report September 9, 2008 C6, kod U, inte FMX bakom 390 och 428CJ vad jag vet.Alla 428CJ/SCJ Ram Air bilar har motorkod R i chassinumret, utan Ram Air blir det ett Q. Citera
Dregel September 9, 2008 Author Report September 9, 2008 OK, Tack så väldigt mycket för hjälpen, då är det altså en C6 låda man får titta efter då Citera
Nenne September 9, 2008 Report September 9, 2008 Mach 1 är bara ett utrustningspaket till sportsroof med lite lull lull inredning och stripes.Nja, det är en hel del saker som skiljer en Mach 1:a från en vanlig sportsroof.Uppgraderad fjädring, stötdämpare och krängninghämmare, racingbackspeglar, Deluxe inredning med stolar med höga ryggar (unika för Mach 1 1969), extra ljudisolering, mattsvart huv och reflekterande stripes på sidorna och bak, med låspinnar för huven, Rimblow ratt, klocka, mittkonsol, speciella styled steel wheels och navkapslar, dubbla avgasförlängare, Pop-Open tanklock och lite annat smått och gott. Citera
Peter CMC1869 September 9, 2008 Report September 9, 2008 Att hitta en enligt de specifikationerna kan bli svårt Bara att hitta en Medowlark yellow mach 1 kan bli tufft. Inte en av de vanligaste färgerna. Det kanske bara tillverkades en handfull enligt dina önskemål (om ens det) och att någon av de finns kvar och i ok skick är det förmodligen rätt dåliga odds på. Sen utöver det ska någon av dessa vara till salu...... Känns som man har bättre odds på Joker. Som information kan jag ju nämna att 4:30 inte är en speciellt behaglig utväxling. Den är för egentligen strippen. När du passerar 402 meter har bilen inget kvar att ge. På motorvägen kommer du få psykbryt. Jag har 3:50 i min trots att den ska ha 4:30. Man vill ju kunna åka med bilen.Om du släpper lite på färgkravet så finns det en och annan till salu redan nu. Citera
Dregel September 9, 2008 Author Report September 9, 2008 Hehe, ja jag är väl medveten om att Medowlark Yellow inte är en vanlig färg, gula mustanger och shelbys är över huvud taget sälsynta för den delen, och att jag antagligen kommer få välja en annan färg istället, är bara löjligt förtjust i gula mustanger och shelbys, men gillar dom röda Mach 1:orna (T5 Färg kod?) i princip lika mycket så det är inte den viktigaste saken.Utväxlingen är inte den heller livs viktigt, gillar bara tanken att ford valde att erbjuda ett "drag" alternativ i en så pass vanlig bil Se där, genast ökade mina chanser monumentalt! Har fokuserat mest på motorn och inredning i min informations jakt så har ganska dålig koll på växel lådorna, men har för mig att det enbart tillverkades Automat växlade Mach 1or men rätta mig gärna om jag har fel för en manuel Mach 1:a hadde även det varit ett väldigt bra alternativ för mig. Citera
JohnB September 9, 2008 Report September 9, 2008 Hehe, ja jag är väl medveten om att Medowlark Yellow inte är en vanlig färg, gula mustanger och shelbys är över huvud taget sälsynta för den delen, och att jag antagligen kommer få välja en annan färg istället, är bara löjligt förtjust i gula mustanger och shelbys, men gillar dom röda Mach 1:orna (T5 Färg kod?) i princip lika mycket så det är inte den viktigaste saken.Utväxlingen är inte den heller livs viktigt, gillar bara tanken att ford valde att erbjuda ett "drag" alternativ i en så pass vanlig bil Se där, genast ökade mina chanser monumentalt! Har fokuserat mest på motorn och inredning i min informations jakt så har ganska dålig koll på växel lådorna, men har för mig att det enbart tillverkades Automat växlade Mach 1or men rätta mig gärna om jag har fel för en manuel Mach 1:a hadde även det varit ett väldigt bra alternativ för mig.T5 betyder Candyapple Red w/Flat Black Hood T betyder Candyapple Red Svart huv va ett tilval.Her ser du en "Special Paint" Grøn Mustang med svart huv.Og en Lime Gold med svart huv.John Citera
bulan September 9, 2008 Report September 9, 2008 Nejdå, Mach1:or finns med manuell låda också!Här kommer en länk till en ännu ovanligare gul Mach1:a än en Meadowlark yellow.En R-kodad med Special Order Paint.Lycka till! http://www.1969stang.com/mustang/forum/ ... php?t=3179 Citera
JohnB September 9, 2008 Report September 9, 2008 Nejdå, Mach1:or finns med manuell låda också!Här kommer en länk till en ännu ovanligare gul Mach1:a än en Meadowlark yellow.En R-kodad med Special Order Paint.Lycka till! http://www.1969stang.com/mustang/forum/ ... php?t=3179Cool farge. En til av Colours Of the Rainbow Mustangene.John Citera
fast_back September 10, 2008 Report September 10, 2008 Angående special order paint, hur funkade det, vilka färger fanns där att välja bland? Citera
Dregel September 10, 2008 Author Report September 10, 2008 Den Special Order Paintade gula hadde varit den ultimata drömmen... men man får väll vänja sig vid tanken att den alldrig kommer att slå in Spårar ut lite ur min egen tråd här men är det bara jag som mistänker att 1969 mustangerna verkar vara ovanligt populära just nu?Tycker att alla 69or ligger bra mycket högre i pris än någon annan årsgång oavset model och skick. Citera
JohnB September 10, 2008 Report September 10, 2008 Angående special order paint, hur funkade det, vilka färger fanns där att välja bland?Special paint va färger som inte fanns i standardsortimentet. Se lite her; http://mustangattitude.com/cgi-bin/pics ... mm=&page=1http://www.mustangattitude.com/http://mustangattitude.com/cgi-bin/stat ... specialmodhttp://pages.prodigy.net/d.hughmanick/specials.htmlhttp://www.freewebs.com/cobrajetpage/John Citera
Recommended Posts