Jump to content

Kortning av framfjädrar


Esa

Recommended Posts

Hej alla

Jag kommer att sänka min Mustang 69:a fram och undrar ifall någon i korta drag kan berätta hur man gör.

Jag är normalhändig och har sänkt bilar fram förrut.

Är det något speciellt man bör tänka på när det gäller en Mustang?

Hinner man det på en arbetsdag, 8 timmar?

När jag tittade lite snabbt såg det ut som den satt ihop med stötdämparen i nederkant med 2 stycken bultar, hur sitter den fast upptill?

Mycket tacksam för svar :)

Mvh:Esa

Link to comment
Share on other sites

Om du lyfter huven så ser du dämparen där sitter med 2 bultar.

Palla upp bilen på pallbockar ta av hjulen lossa stötdämparna uppe och nere. Lossa de tre bultarna som håller fästet för övredämparna lyft upp dämparen. Lossa sedan plåtarna som sitter i innerskärmen runt fjädern.

Lyft upp spindeln/ pressa ihop fjädern en bit med domkraften. Montera dit fjäderspännarna och dra ihop fjädern tills du kan plocka ut fjädern. Kapa efter behov.

Montera omvänd ordning. Jag tog ca ett varv vilket gjorde ca 1tum.

Men detta kan variera beroende på hur sliten fjädern är och vilken hårdhet den har om ej standard.

Lycka till

Tommy.

Link to comment
Share on other sites

VARNING, VARNING! :!::!:

Detta är en mycket farlig operation. Använd bara profssgrejer. Be att få

låna av en verkstad. Köp inget billigt från Biltema, Rusta eller liknande.

Du är faktiskt utsatt för livsfara när fjädrarna är hopspännda. Skulle dom

lossna så vill du inte vara i närheten. :twisted::twisted:

Va djävligt försiktig! :!::!:

Det bästa är ju att köpa fjädrar som ger en sänkning på t.ex. 1"

Tänk noga över detta! :!::!:

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Ville inte lägga mig i. Men såg att Biltema hade riktigt fina verktyg för detta nu. Men det står under proffs verktyg. Och är själv klart rätt dyra. Men det finns fina grjer där. Skulle jag inte haft förut så skulle jag inte tveka att köpa det där. Men det är som Pools skrev var jävligt försiktig. annars kan livet bli kort.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren och jag ska vara försiktig.

Är det farliga momentet när man pressar ihop fjädrarna med domkraft eller när man har fjädrarna ihoppressade i verktyget?

Jag har använt fjäderpressverktyg förrut och visst har man haft respekt för kraften som finns där.

Vad tror ni om tidsåtgången för att korta på båda sidor?

Anledningen till att jag frågar är att jag måste bli färdig med operationen samma dag för att sen kunna åka med Mustangen hem, något speciellt som kan strula så att man blir strandsatt med en ej färdig sänkning samma dag?

Mvh:Esa

Link to comment
Share on other sites

Hejsan igen.

Frågar du mig så tar det ca 2 timmar per sida utan stress.

Har gjort detta flera ggr och jag påstår att det är helt ofarligt!

Jag har aldrig varit med om att fjäderspännare eller liknande ens haft tendens att glida eller gå sönder.

Har använt fjäderspännare från biltema för 99:- och de funkar kanon.

Det viktigaste är att vara medveten om att saker ligger under spänn och arbeta därefter.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Aha!

En bild säjer mer en tusen ord tack Tommy

Jag tänkte fixa detta i veckan och det ska nog kunna gå bra nu efter att man har fått lite tips från er, tack så mycket!!

Mvh:Esa

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...