Esa September 13, 2008 Report September 13, 2008 Hej allaJag kommer att sänka min Mustang 69:a fram och undrar ifall någon i korta drag kan berätta hur man gör.Jag är normalhändig och har sänkt bilar fram förrut.Är det något speciellt man bör tänka på när det gäller en Mustang?Hinner man det på en arbetsdag, 8 timmar?När jag tittade lite snabbt såg det ut som den satt ihop med stötdämparen i nederkant med 2 stycken bultar, hur sitter den fast upptill?Mycket tacksam för svar Mvh:Esa Citera
Tommyax September 13, 2008 Report September 13, 2008 Om du lyfter huven så ser du dämparen där sitter med 2 bultar.Palla upp bilen på pallbockar ta av hjulen lossa stötdämparna uppe och nere. Lossa de tre bultarna som håller fästet för övredämparna lyft upp dämparen. Lossa sedan plåtarna som sitter i innerskärmen runt fjädern.Lyft upp spindeln/ pressa ihop fjädern en bit med domkraften. Montera dit fjäderspännarna och dra ihop fjädern tills du kan plocka ut fjädern. Kapa efter behov.Montera omvänd ordning. Jag tog ca ett varv vilket gjorde ca 1tum.Men detta kan variera beroende på hur sliten fjädern är och vilken hårdhet den har om ej standard.Lycka tillTommy. Citera
pools September 13, 2008 Report September 13, 2008 VARNING, VARNING! Detta är en mycket farlig operation. Använd bara profssgrejer. Be att fålåna av en verkstad. Köp inget billigt från Biltema, Rusta eller liknande.Du är faktiskt utsatt för livsfara när fjädrarna är hopspännda. Skulle domlossna så vill du inte vara i närheten. Va djävligt försiktig! Det bästa är ju att köpa fjädrar som ger en sänkning på t.ex. 1"Tänk noga över detta! Mvh. Citera
CMC 1061 Berra September 14, 2008 Report September 14, 2008 Hej. Ville inte lägga mig i. Men såg att Biltema hade riktigt fina verktyg för detta nu. Men det står under proffs verktyg. Och är själv klart rätt dyra. Men det finns fina grjer där. Skulle jag inte haft förut så skulle jag inte tveka att köpa det där. Men det är som Pools skrev var jävligt försiktig. annars kan livet bli kort.Berra Citera
Esa September 14, 2008 Author Report September 14, 2008 Tack för svaren och jag ska vara försiktig.Är det farliga momentet när man pressar ihop fjädrarna med domkraft eller när man har fjädrarna ihoppressade i verktyget?Jag har använt fjäderpressverktyg förrut och visst har man haft respekt för kraften som finns där.Vad tror ni om tidsåtgången för att korta på båda sidor?Anledningen till att jag frågar är att jag måste bli färdig med operationen samma dag för att sen kunna åka med Mustangen hem, något speciellt som kan strula så att man blir strandsatt med en ej färdig sänkning samma dag?Mvh:Esa Citera
Tommyax September 14, 2008 Report September 14, 2008 Hejsan igen.Frågar du mig så tar det ca 2 timmar per sida utan stress.Har gjort detta flera ggr och jag påstår att det är helt ofarligt!Jag har aldrig varit med om att fjäderspännare eller liknande ens haft tendens att glida eller gå sönder.Har använt fjäderspännare från biltema för 99:- och de funkar kanon.Det viktigaste är att vara medveten om att saker ligger under spänn och arbeta därefter./Tommy. Citera
Janne Holm CMC1740 September 14, 2008 Report September 14, 2008 Tommys variant är självklart bra men jag brukar inte lossa plåtarna utan lossa det undre fästet istället bara två muttrar. Citera
Esa September 14, 2008 Author Report September 14, 2008 Aha!En bild säjer mer en tusen ord tack TommyJag tänkte fixa detta i veckan och det ska nog kunna gå bra nu efter att man har fått lite tips från er, tack så mycket!!Mvh:Esa Citera
CMC 1061 Berra September 14, 2008 Report September 14, 2008 Det är bra att du vet att man ska det lungt. Man har sett sina saker. Som andra har gjort. Ändå så höll det på hända för mig en gång men jag hade tur. Men det var själva spännaren som raknade i klorna. Efter det gick jag och skaffade proffs grejor. Berra Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.