Jump to content

Stötdämpare bak 1973


Tony.S CMC 2246

Recommended Posts

Tjena Magnus,

tydligen har man stött på ett stort antal bilar med ljus lack där man sprutat ljudisoleringen (bara den utanpå) efter lackeringen. Tror mig minnas att Speegle refererade till en TSB där detta nämndes.

Underredsmassan täcker förstås allt och även om det fanns instruktioner för hur det skulle sprutas på så det bör ju ha blivit variationer beroende på den som höll i sprutan. MCA reglerna säger väl tex att det ska vara sprutat ut på tanken, men bara i kanten (USA), men i Sverige sprutade man nog allt.

Vad avser backspeglarna kan det kanske gälla på 65 då de var optional, men på 66 tror jag den vänstra satt på som std. Har inte haft några skärmmonterade speglar på min 66a - har du haft det på ngn av dina?

Radion har jag alltid trott vara optional även i Sverige iom att det fanns varianter t.ex flera olika Blaupunkt och med eller utan självsökare. Vore kul med mer detaljer där.

Link to comment
Share on other sites

Fråga Classe vad för bälten som följde hans bil när den var ny - han verkar ju ha koll!

Mitt inlägg om "svensk standard" är ganska generell vad det gäller svensksålda USA-bilar. Jag har faktiskt haft en -66 HT med skärmmonterade backspeglar, i och för sig var denna svensksålda vagn försedd med VBG-dragkrok.

Visst förekom Mussarna utan radio. Vet flera svensksålda som levererats med täckbricka i panelen. Kolla in Teknikens Värld från 64-66.

Vilken tysk variant som monterades berodde säkert på vad den svenska återförsäljaren hade på hyllan den dagen.

Kanske sista Blaupunkt London hamnade i en Taunus så Mussen fick en Philips istället.

Link to comment
Share on other sites

Klippan säkerhetsbälten (ej fastback)

Vet du vad det monterades för säkerhetsbälten i en svensksåld fastback? Fick dom ha kvar de amerikanska midjebältena, eller sattes det dit något annat.

våran är uttagen 74,men verkar vara svensksåld (rosten tyder då på det)

Den har tvåpunktsrullbälten bak,men är ju regad för en passagerare.

Link to comment
Share on other sites

Fråga Classe vad för bälten som följde hans bil när den var ny - han verkar ju ha koll!

Mitt inlägg om "svensk standard" är ganska generell vad det gäller svensksålda USA-bilar. Jag har faktiskt haft en -66 HT med skärmmonterade backspeglar, i och för sig var denna svensksålda vagn försedd med VBG-dragkrok.

Visst förekom Mussarna utan radio. Vet flera svensksålda som levererats med täckbricka i panelen. Kolla in Teknikens Värld från 64-66.

Vilken tysk variant som monterades berodde säkert på vad den svenska återförsäljaren hade på hyllan den dagen.

Kanske sista Blaupunkt London hamnade i en Taunus så Mussen fick en Philips istället.

min 66 hade oskså skärmspeglar och dörrspegel på vänster sida.

Men det var drag på den också.

Dessutom var den importerad 67 tydligen,men kan ju vara som med våran 73,a att den stått hos säljaren över årsskiftet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...