Jump to content

Stötdämpare bak 1973


Tony.S CMC 2246

Recommended Posts

Man skall väll inte överdriva det gjorde man inte

på FORD fabriken, viktigast är att det är skyddat

från väta. ;)

Snyggt är det i alla fall Tomas, du får montera in

plexiglasrutor i durken så folk kan drägla, kanske

lite lysrör och speglar oxå. ;)

Det är så här såg det ut från fabrik, lånad

bild. 8)[/quote

Menar du att de var blå under från fabrik :roll: och i så fall vilka årsmodeller.

Link to comment
Share on other sites

Hej RÄTT.

Man kan säga för att vara ärlig att oftast är det

bara ett damm lager som ligger på under bilen. :?

Bilden på Boss undersidan är något som gjordes

av BOSS byggarna och kanske lite överdrivet

gjort på en senare renovering. 8)

Det är ju såhär många tror att en Mustang alltid

såg ut på undersidan, men så var det inte, se

bild på original renovering nr1 :?;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan visa en bild på hur min bil ser ut under. Det är faktiskt originalfärgen (primer) sedan -68 som finns kvar under stora delar av golvet. Den har en lite obestämbar brungrå färg som skiftar lite åt rosa. Bilen är byggd i San Jose.

Bakaxeln läckte lite olja, som slungades runt under bilen, därför är golvet väldigt blankt på bilden, jag hade bara hunnit torka av det värsta med en trasa. Jag tog bilden när jag höll på att åtgärda oljeläckaget förra vintern, så det är därför som "klumpen" är bortplockad ur bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

man kan generellt säga att bilarna INTE hade samma färg under som på karossen - pga att först sprutades primer, och sedan sprutades karossfärgen. Bilderna på Bossen är som bilarna såg ut och det har inget med "Boss-modifieringarna" att göra. Vissa nyansskillnader finns på primern, men generellt användes "red oxide primer". Finns också exempel på svarta underreden (chassies black).

I Dearborn fabriken användes ibland (speciellt på lösa fästen) den sk "sloppy grey", vilken är en mix av färgrester.

Om man vill göra det "rätt" är det förstås bäst att tvätta av underredsmassa och skit från underredet på den egna bilen, och sedan kopiera det man hittar där.

Link to comment
Share on other sites

man kan generellt säga att bilarna INTE hade samma färg under som på karossen - pga att först sprutades primer, och sedan sprutades karossfärgen. Bilderna på Bossen är som bilarna såg ut och det har inget med "Boss-modifieringarna" att göra. Vissa nyansskillnader finns på primern, men generellt användes "red oxide primer". Finns också exempel på svarta underreden (chassies black).

I Dearborn fabriken användes ibland (speciellt på lösa fästen) den sk "sloppy grey", vilken är en mix av färgrester.

Om man vill göra det "rätt" är det förstås bäst att tvätta av underredsmassa och skit från underredet på den egna bilen, och sedan kopiera det man hittar där.

men vad är "rätt"

Som bilarna såldes nya i Sverige eller i Usa.

Eftersom vi bor i Sverige håller jag på svensk standard,och garanterat är det få som är renoverade på det viset.. :D

Link to comment
Share on other sites

först som sist - alla gör som de vill med sin bil!

Med "rätt" menar jag som det såg ut från fabriken, tex som bilden på Bossen. "Rätt" kan vara något annat för någon annan.

Det går alldeles utmärkt att äga en bil som inte är "rätt" - det har jag gjort i 28 år.

Som bilarna såldes i Sverige, så var de underredsbehandlade enligt "ML-metoden", det kanske man kan kalla "svensk standard". :D

Link to comment
Share on other sites

Detta fenomen kallas "overspray". När lackeraren böjde sig ned och lackerade tex tröskellådor och hjulhuskanter så spayas färgen på golv och balkar. Dock inte upp i kardantunnel eller på insidan av balkar.

Först lackerades karossen med primer, därefter lackerades motorrummet, därefter lackerades bilen.

Den svarta ljudisoleringen som fanns i hjulhus och på lite andra ställen sprutades ofta före karossens lack, men om bilen hade ljus färg verkar det som om man sprutat den svarta massa efteråt för att svärta ut hjulhusen. Man penslade eller sprutade också på svart färg på tröskellådans indersida för att dölja punktsvetsarna där.

Dr Frelin, om du skrapar lite på insidan av balken så kommer du säkert inte att hitta karossfärg.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara förtydliga det där med "svensk standard".

Ljudisolering i bagage och hjulhus sprutades i USA (före lack) på alla Mussar men rostskyddsmassan åkte på senare. Föra att göra detta korrekt (vilket få gör) ska tectylen täcka även bromsrör, clips, bladfjädrar mm.

Inte så kul kanske men rostskyddet lades allra sist.

Svensk standard innebär även framskärmsmonterade backspeglar, Klippan säkerhetsbälten (ej fastback), stänkskydd och en trevlig tysk radio i instrumentpanelen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...