Jump to content

03 Cobra Bakljus


d.gustafsson

Recommended Posts

Hej !

Är ny på forumet och har en fråga om bakljus inför regbesiktning.

Jag har en 03 cobra på väg och skall fixa med positionsljus, sido blinkers mm men jag är lite undrande inför bakljusen som finns på bilen.

Dom ser helt röda ut men när det blinkar ser det ok ut.

Är det godkänt eller måste jag även byta bakljus ?

// Danne

Link to comment
Share on other sites

det enklaste, snyggaste, men tyvärr inte billigaste, är att skaffa cobra-baklysen. Då har du gult fält för blinkers helt klart.

Sen behöver du sidoblinkers. Skärmblinkers bakom framhjulen är det vanligaste, man kan även montera dem på speglarna om man hittar godkända sådana.

Fram behöver du godkända p-ljus. Det är lite klurigare på en mustang. Man kan borra in i ljusinsatserna, men det är inte godkänt på regbes, och dessutom får man lätt fukt i insatserna = fett IG.

Hella har jättesnygga godkända led-ljus som man lätt monterar in i framstötfångaren. Tyvärr har jag inte en monterad bild (har den på jobbet). Vi har monterat ett antal av dessa lampor och dom är mkt fräsha

Link to comment
Share on other sites

Detta är en 03 cobra så jag trodde det skulle vara godkända bakljus ?

Hört av en bekant att det kunde finnas US samt "Japan" cobra bakljus eller har det tagits fram EU anpassade bakljus som passar 99-04 mustang och dom kallar det för cobra bakljus ?

Har du bild på hur det ser ut med hellas monterade positionsljus så skulle det vara kul och se hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Letat lite mer och kan det vara så att det bara är 99-01 Cobra bakljusen som har orange blinkers ?

Måste glasen vara oranga/transparanta för att det skall vara godkänt eller räcker det med att det blinkar orange ?

Hittat 99-01 bakljus annars men dom kostar ju en slant.

Har sett att en del fixar med backljusen.

Go kväll på er !!

Link to comment
Share on other sites

cobra baklysena är godkända somsagt, blinkers i backljusen kommer inte komma igenom regbes tyvärr. Dock vid kontrollbesiktning. Åker du på flygande med blinkers i backljusen får du föreläggande om ny regbes.

Återkommer på måndag med hur det ser ut med p-ljus. Har bilder på flera bilar på datorn :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen !

Hmm, vet inte om jag vill ha dessa monterade just där.

Har kollat lite och bestämmelsen säger att det skall vara max 40 cm in från sidan och minst 35cm från backen.

Hade helst satt dom i spoilern brevid dimljusen alt byta dimljusen mot e-märkta lampor men jag vet ej om det blir godkänd höjd.

Hur har ni andra mustang ägare gjort med parkeringsljusen fram ?

/ Danne

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Borra in en liten 5w lampa/diod i orginal blinkershus. Då får du vitt parkeringsljus samt orange blinkers i samma lamphus.

Det blir en snygg och elegant lösning.

Bla. Volvo S80 och V70 av vissa årsmodeller har en liknande lösning med två glödlampor som orginal.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Borra in en liten 5w lampa/diod i orginal blinkershus. Då får du vitt parkeringsljus samt orange blinkers i samma lamphus.

Det blir en snygg och elegant lösning.

Bla. Volvo S80 och V70 av vissa årsmodeller har en liknande lösning med två glödlampor som orginal.

/Lasse

helt okej lösning om det inte vore för följade 2 problem

1) Ej godkänt vid regbes

2) Risk för att man får in fukt och vatten i ljusinsatsen

Det var standard förut att borra in pljus, problemet är att ljusinsatsen skall vara avsedd för p-ljus, således är det inte okej att sätta in p-ljus i exempelvis dimljus eller blinkershus. Surt, men sant.

Link to comment
Share on other sites

Blinkershuset är avsett för P-ljus eftersom Mustangen som orginal har P-ljuset där, dock med orangegult ljus eftersom man använder en glödlampa med två glödtrådar.

Fukt i blinkers/parkeringsljus är ett litet problem som lätt avhjälps med dräneringshål.

En annan snygg lösning är tvåfärgade diodlampor som finns på nätet, har för mig att jag har sett en tråd om det här.

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

En foljdfraga pa samma amne:

jag bor i Florida och kommer kopa en 2001 GT Cab i denna veckan. Jag kommer med hogsta sannolikhet ta med mig denna hem om drygt ett ar, som flyttgods. Maste jag anda byta lampor eller faller det under flyttgodsdispanserna?

MVH

Erik

Link to comment
Share on other sites

En foljdfraga pa samma amne:

jag bor i Florida och kommer kopa en 2001 GT Cab i denna veckan. Jag kommer med hogsta sannolikhet ta med mig denna hem om drygt ett ar, som flyttgods. Maste jag anda byta lampor eller faller det under flyttgodsdispanserna?

MVH

Erik

Nope, tar du hem bilen som flyttgods så behöver du bara göra små förändringar som inte kräver några ingrepp. Du får t.ex inte ha tonade rutor fram ifall du har det nu, och du får inte heller ha orangea daytime running lights. Men, du får ha röda blinkers bak, och du behöver inte ha några sidoblinkers på framskärmarna.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Nope, tar du hem bilen som flyttgods så behöver du bara göra små förändringar som inte kräver några ingrepp. Du får t.ex inte ha tonade rutor fram ifall du har det nu, och du får inte heller ha orangea daytime running lights. Men, du får ha röda blinkers bak, och du behöver inte ha några sidoblinkers på framskärmarna.

mvh

Jocke

Tackar för detta!

Attans, jag som hoppats på att få ha tonade framrutor :P

Byta de orangea day time lightsen, är inte det samma som blinkers fram? Behöver man montera positionsljus eller?

Link to comment
Share on other sites

Nope, tar du hem bilen som flyttgods så behöver du bara göra små förändringar som inte kräver några ingrepp. Du får t.ex inte ha tonade rutor fram ifall du har det nu, och du får inte heller ha orangea daytime running lights. Men, du får ha röda blinkers bak, och du behöver inte ha några sidoblinkers på framskärmarna.

mvh

Jocke

Tackar för detta!

Attans, jag som hoppats på att få ha tonade framrutor :P

Byta de orangea day time lightsen, är inte det samma som blinkers fram? Behöver man montera positionsljus eller?

Kolla för säkerhets skull på vv.se, men vad jag vet så är det de regler jag skrivit. Gällande DRL, så får du ju ha gula lampor framåt, men inte orangea. Och blinkers får ju också vara gula... 8)

Tror det har lite med vem det är som regbesiktigar...

Link to comment
Share on other sites

Är sugen på att testa dessa diodlampor http://www.v-leds.com/Shop/Control/Prod ... /SFV/32481 verkar ju fiffiga eftersom jag har satt in klarglas så borde de ju funka. Vitt ljus i parkeringsläge och orange när det blinkar kan det bli bättre. enda är väl att det verkar vara samma ljusstyrka på det vita som på det oranga. Kan det möjligen vara för starkt för att klassas som p-ljus. vinns en liten videosnutt på deras sida också. Är det någon som har erfarenhet av dessa. Finns åtminstone 3157 lampor som jag har fram på min 94a.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det iofs ganska länge sedan jag hade ellära i skolan, men kan man verkligen dimma ner en ledlampa, med hjälp av ett motstånd?

Det känns för mig som om det inte är möjligt, men jag kanske kommer ihåg fel. :?:

Link to comment
Share on other sites

Har läst på om led i lite andra sammanhang typ sovrum o så och dom är väl inte så bra till att dimma ned men till en viss del brukar det nog funka. Är kanske beroende på typ. Man får väl chansa och prova fast dom kostar ju några spänn så det vore ju skoj om det funkar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Christer och alla ni andra.

Kul att fler hakade på detta inlägg.

Jag har ordnat med ett begagnat original system som borde komma i mitten av april. Surt men då vet jag att dom inte kan klaga igen.

Om dom inte hittar på något annat vill säga, isåfall får jag väl komma ner till dig och regga bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...