Per Berglund September 21, 2008 Report September 21, 2008 HejJag håller på och forsätter bygga om min "Röda fara" och tänkte nu uppgradera bromsarna.Nu sitter det i princip 100% nya Ford original skivbromsar på och det är ju inte speciellt effektiva.Förra vinter satte jag dit nya slitsade skivor från SSBC i tron att det skulle nypa lite hårdare.Jo visst men inte mycket!Effektiva bromsar är ju så härligt och med bra bromsar är detlika roligt som att gasa! Så nu har jag fixat andra spindlar för att ha möjlighet uppgradera till större bitar.Det finns ju idag en mängd olika eftermarknads produkteroch har varit inne på SSBC produkterDyrt men man får ju en del delar i priset!Men efter lite ytterliggare "googlande" så kom jag in på 13'' Ford Cobra R bromsar.Hittade en firma som tillverkar ombyggnads satser för att installerabromsar från vilken 94-04 Mustang som helst till min 1969Vintage venomHar någon här gjort detta?Ni med Cobra R bromsar! Är ni nöjda med effektiviteten?Även andra system av bromsar vore kul att få höra feedback ifrån ! Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 21, 2008 Report September 21, 2008 Hej Pelle.Det blir nog en ricktig höjdare med dom bromsarnapå gammla Musse, jag såg förresten att NorrlandsCustom böjat sälja skivbromskitt, vet du något omdessa broms kitt. Röda faran som du har verkar blit sjuk, den är så gröni avataren. Citera
JanneJ September 21, 2008 Report September 21, 2008 Bra Per!Jag har själv suttit och bläddrat i kataloger på lämpliga bromskit, men mest hittat konverteringar från trummor till skivor fram.Om man redan har skivor och vill klämma dit något bättre finns inte alls lika många alternativ.Ser fram mot dina slutsatser.Hälsningar Citera
Per Berglund September 21, 2008 Author Report September 21, 2008 Hej Pelle.Det blir nog en ricktig höjdare med dom bromsarnapå gammla Musse, jag såg förresten att NorrlandsCustom böjat sälja skivbromskitt, vet du något omdessa broms kitt. Röda faran som du har verkar blit sjuk, den är så gröni avataren. Rätt Lars! Min bil har blivit grön av avundsjuka över vad andra gör med sina bilar! Ska kolla va Norrland har för sig..... Citera
Per Berglund September 21, 2008 Author Report September 21, 2008 Bra Per!Jag har själv suttit och bläddrat i kataloger på lämpliga bromskit, men mest hittat konverteringar från trummor till skivor fram.Om man redan har skivor och vill klämma dit något bättre finns inte alls lika många alternativ.Ser fram mot dina slutsatser.HälsningarDet har förvånat mig också varför man går från trumbroms spindlar.Men ändå inte!Tittar man på skivbroms spindeln så är originalfästet för bromsoket ganska mycket i vägen om man ska bygga nått eget.Bara min gissning att det är därför man undviker dessa spindlar.Nu var det mycket lätt att få tag på nya trumbroms spindlar!La ut en annons på USA bil och efter 3timmar hade jag dom för en billig summa.Men som sagt det finns en hel drös av bromsar att välja på.Plånboken styr en del så det gäller hitta en bra balans.Hade jag en bra slant utan bekymmer vore Mmmmmmmmmmmmmmolykarbid!!!!! Cobra R konverteringen verkar i första anblicken vara ett bra ekonomiskt val.Har en starkt förtroende för Brembo dessutom!Men vore ju kul att höra från någon som installerat dessa eller annat fabrikat! Citera
Leffe N cmc712 September 21, 2008 Report September 21, 2008 Jag ska hänga på Wilwood Ultralite 4-kolvs ok på min i vinter, med 13" skivor från EBC. Inget bulta-på här inte utan jag bygger allt från grunden ihop med mina orginal skivbromsspindlar. Vi får väl ta ett omvänt dragrace i sommar och se vem som stannar snabbast från samma hastighet... Citera
fast_back September 21, 2008 Report September 21, 2008 Plånboken styr en del så det gäller hitta en bra balans.Hade jag en bra slant utan bekymmer vore Mmmmmmmmmmmmmmolykarbid!!!!! Tycker att RRS ligger lite högt i pris om man tänker på vad man får, polybussningar i nedre länkarm och strut rod.Tycker väl också att McPherson känns som ett steg åt fel håll, då verkar Global West eller TCP "bättre".http://www.globalwest.net/Mustang_1967- ... n_kits.htmhttp://www.totalcontrolproducts.com/coil.htmlSen vet jag inte om man är tvungen att använda "late model"-fälgar med RRS? lite trist isf.. Citera
Per Berglund September 21, 2008 Author Report September 21, 2008 Jag ska hänga på Wilwood Ultralite 4-kolvs ok på min i vinter, med 13" skivor från EBC. Inget bulta-på här inte utan jag bygger allt från grunden ihop med mina orginal skivbromsspindlar. Vi får väl ta ett omvänt dragrace i sommar och se vem som stannar snabbast från samma hastighet... Ahaa intressant!Måste kolla in det!Menar du att det är ett färdigt kit från Wilwood? Citera
fast_back September 21, 2008 Report September 21, 2008 Här pelle, om du inte har sett det redan:http://www.globalwest.net/1964-73_Musta ... e_kits.htm Citera
Leffe N cmc712 September 21, 2008 Report September 21, 2008 Ahaa intressant!Måste kolla in det!Menar du att det är ett färdigt kit från Wilwood?Jag hittar inget som ens heter "Ultralite" på deras hemsidaNejnej! Inget färdigt kit här inte... Det borde du väl veta vid dehär laget, att jag aldrig köper nåt färdigt. Jag kom över ett par bromsok för en skaplig peng och har byggt egna okfästen och anpassat bromsskivor från en helt annan bil, så dom passar på orginalnaven.Kollade på Wilwoods hemsida och tydligen så hette oken Superlite och inget annat... (Minnet är bra men förbaskat kort )Tror att det är denhär modellen jag har: http://www.wilwood.com/Products/001-Cal ... /index.asp Citera
Per Berglund September 21, 2008 Author Report September 21, 2008 Här pelle, om du inte har sett det redan:http://www.globalwest.net/1964-73_Musta ... e_kits.htmNice!Men återigen där krävs trumbromsspindel.Bara bilar med 4-kolvs Kelsey spindlar går att återanvändaEller har du en annan lösning Leffe?För mig är det sak samma nu eftersom jag har båda! Men kul att veta ändå Citera
fast_back September 21, 2008 Report September 21, 2008 Per, med Cobra R broms-adapterkitet, kan man åka med fälgar anpassade för classic mustanger eller måste man ha modernare fälgar?Att det antagligen krävs 17" med 13" skivor är jag med på. Citera
Per Berglund September 21, 2008 Author Report September 21, 2008 Ahaa intressant!Måste kolla in det!Menar du att det är ett färdigt kit från Wilwood?Jag hittar inget som ens heter "Ultralite" på deras hemsidaNejnej! Inget färdigt kit här inte... Det borde du väl veta vid dehär laget, att jag aldrig köper nåt färdigt. Jag kom över ett par bromsok för en skaplig peng och har byggt egna okfästen och anpassat bromsskivor från en helt annan bil, så dom passar på orginalnaven.Kollade på Wilwoods hemsida och tydligen så hette oken Superlite och inget annat... (Minnet är bra men förbaskat kort )Tror att det är denhär modellen jag har: http://www.wilwood.com/Products/001-Cal ... /index.asp[/quote:2056z7sb]Ja bygga ett fäste är faktiskt inte så svårt för ok.Men jag ska göra fler saker denna vinter och allt tar sin tid.Bromsarna känner jag är enklast att fixa färdigt.Cobra R kändes enkelt att göra och verkar dugliga för mig.Min kärra går aldrig på banan så jag vill bara ha effektiva bromsaratt få ner hög fart från. Citera
Per Berglund September 21, 2008 Author Report September 21, 2008 Per, med Cobra R broms-adapterkitet, kan man åka med fälgar anpassade för classic mustanger eller måste man ha modernare fälgar?Att det antagligen krävs 17" med 13" skivor är jag med på.Har inte pluggat så mycket på det ännu men det är garanterat så.Jag har 17'' så det hoppas jag går.Blir man tvungen till större så får jag ta det.13'' skivor ska på! Citera
Leffe N cmc712 September 21, 2008 Report September 21, 2008 Cobra-kitet är säkert minst lika bra som det jag ska plocka på min bil. Hade inte jag bokstavligen snubblat över Wilwood-oken så hade jag nog köpt något som krävde lite mindre arbete, men nu så är det i princip bara att skruva på prylarna och hålla tummarna... Började bygga på bromsarna samma höst som jag rev ner bilen så jag är lite sugen att prova hur det funkar... Bara att hoppas att det blir några torra testdagar i vinter. Citera
Per Berglund September 21, 2008 Author Report September 21, 2008 Cobra R konvertering verkar bra pris om jag inte glömt nått!Först detta från Mustangs Unlimited$1264Sedan konverteringsatsen från Venom$299För några $100 till så har man även konvertering för bakaxel Citera
Per Berglund September 21, 2008 Author Report September 21, 2008 hmmmmmmm SSBC har ett bra pris på deras kitt också $1894 för rubbet och då även ny bromsservo och annat. Mustangunlimited säljer detFrågan är om kvalitén är lika bra som Cobra R ??Brembo oken på Cobra R klingar mer kvalitet i mina öron.Ford har nog också höga krav på skivornas kvalitet. Citera
Tommyax September 22, 2008 Report September 22, 2008 Hej Per.Vet att också "Mustangsteve" gör adaptrar till cobra skivbromsar fram/bak. Han har även annan tillverkning och intressanta lösningar när det gäller klassiska mustanger. Sök upp honom på nätet.mvh Tommy. Citera
mikeo cmc 748 September 22, 2008 Report September 22, 2008 Jag köpte ett komplett Willwood bromskit fram o bak för $2250 liknande det ovan, det va med 12.19tum ventilerade borrade o slitsade skivor med 4-kolvsok. Dock vet jag inte hur pass bra bromsarna är har inte hunnit testa ännu. Citera
Per Berglund September 22, 2008 Author Report September 22, 2008 Hej Per.Vet att också "Mustangsteve" gör adaptrar till cobra skivbromsar fram/bak. Han har även annan tillverkning och intressanta lösningar när det gäller klassiska mustanger. Sök upp honom på nätet.mvh Tommy.Ja jag hitta den sidan.Ser bra ut där med!Största skillnaden verkar vara att där används stål i större utsträckning.Vet inte hur mycket det påverkar att öka den fjädrande vikten? Citera
Per Berglund September 22, 2008 Author Report September 22, 2008 Jag köpte ett komplett Willwood bromskit fram o bak för $2250 liknande det ovan, det va med 12.19tum ventilerade borrade o slitsade skivor med 4-kolvsok. Dock vet jag inte hur pass bra bromsarna är har inte hunnit testa ännu.JA det är riktiga godbitar du harUrsäkta $2250 för både fram och bak?????????Låter billigt! Vem var leverantör? Citera
mikeo cmc 748 September 22, 2008 Report September 22, 2008 Jag köpte ett komplett Willwood bromskit fram o bak för $2250 liknande det ovan, det va med 12.19tum ventilerade borrade o slitsade skivor med 4-kolvsok. Dock vet jag inte hur pass bra bromsarna är har inte hunnit testa ännu.JA det är riktiga godbitar du harUrsäkta $2250 för både fram och bak?????????Låter billigt! Vem var leverantör?[/quote:3lrbz1is]Japp $2250 kosta det på http://www.hotrodsusa.com/men jag vet inte om jag kan rekommendera dom. Jag har fått ringa o prata med dom flera ggr för dom har glömt o skicka delar. Så de har fått skicka delar till mig ett antal gånger. Citera
Per Berglund September 24, 2008 Author Report September 24, 2008 Jag köpte ett komplett Willwood bromskit fram o bak för $2250 liknande det ovan, det va med 12.19tum ventilerade borrade o slitsade skivor med 4-kolvsok. Dock vet jag inte hur pass bra bromsarna är har inte hunnit testa ännu.JA det är riktiga godbitar du harUrsäkta $2250 för både fram och bak?????????Låter billigt! Vem var leverantör?[/quote:2pk0av20]Japp $2250 kosta det på http://www.hotrodsusa.com/men jag vet inte om jag kan rekommendera dom. Jag har fått ringa o prata med dom flera ggr för dom har glömt o skicka delar. Så de har fått skicka delar till mig ett antal gånger.[/quote:2pk0av20]Jag kontaktade dom och dom var mycket hjälpsamma!Snabba svar fick jag.Kanske är skillnad när man sedan betalt! Dom måste gjort fel när du fått det pris du skrev!Bara frambromsarna går lös på $1900 hos dom.Valde samma diameter som du men du kanske har lite tunnare skivor för race?Jag valde lite grövre 1.1'' tjocka skivor för brukskörning. Men borde ändå inte skillja så mycket. Citera
mikeo cmc 748 September 24, 2008 Report September 24, 2008 Ja dom är mycket hjälpsamma, det har inte varit några problem med att få delarna när jag väl har ringt och snackat med dom. Lite problemet ligger väl lite på mig själv med att jag inte riktigt vet vilka delar man behöver utan märker det efterhand som jag sätter ihop sakerna. Men t.ex. så skulle jag få en höger o en vänster begagnad 70-73 spindel. Fick först två höger, ringde o påpekade detta, fick en 67-68 spindel, ringde o sa detta. Men då hade dom inga beg spindlar kvar så jag fick jaga upp en själv.Sen är det diverse saker som skruvar, fel bromsok och utebliven servopump.Men som sagt de är väldigt hjälpsamma när man ringer o pratar med dom. Det är kanske Dean som jag handlade av som är lite förvirrad Hmm ja det skiljer ju endel. Kollade på mina gamla kvitton, ca $2500 skulle mina kosta sen fick jag 10% avdrag så 2250 för ett komplett bromskit med fram o bak kompletta, huvudcylinder, bromservo. Men det är nu ca 3 år sedan jag köpte mina delar där, kanske har de gått upp i pris.Blev det någon köp därifrån? Citera
Per Berglund September 24, 2008 Author Report September 24, 2008 Ja det var Dean jag haft kontakt med också.Ja på 3år händer mycket just nu.Är själv inom stål/plåt branschen och materialpris stegringen har varit osannolik på 3år.Bara backa 3månader...Juli +10% Augusti +10%.... Kan nog bli från dom ändå.Ska över till USA i vår så det blir en tung resväska isåfall! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.