Jump to content

Motorhaveri eller vinterdepression?


DanRing

Recommended Posts

Ville bara kasta ut fråga bland folk som kan och vet...

Jag startade min mustan häromdagen efter att den stått still bara för en månad. För första gången sedan jag köpt bilen hade jag ett rejält ventilknack då bilen startade vilket höll i sig säkert 30sekunder tills dess att jag pillade på gasen :shock: . Jag antar att det var en lyftare som strulade men jag undrar om detta är tecken på något eller om det är helt ofarligt? Oljan är nyligen bytt och som sagt så har jag aldrig tidigare upplevt missljud från motorn. Tankar... Ideer??? :?

Link to comment
Share on other sites

Så vitt jag kunde uttyda så var det bara en lyftare som strulade, därav min oro. Att alla kan knacka är jag medveten om men i detta fall var det nog bara en som hängde sig och motorn gick inte på alla åtta.... Men som sagt nu under dagen har den gått problemfritt och inga som helst missljud...Tankar?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du inte bhöver oroa dig. Det kan vara denna lyftare som låter. Bara det tystnar innom rimlig tid. Så att det knackar hela tiden. När du tappade ur oljan. Undersökte du då om det fanns metall glitter i den? Så länge det inte finns glitter i oljan ska du inte behöva att oroa dig. Sedan kan du byta lyftare om det stör dig jätte mycket. Men kolla upp olje trycket som Janne skrev. Kanske olje pumpen börjar bli svag.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Inte omöjligt att en eller flera lyftare töms helt på olja vid ettlängre stillastående. Mina klapprar rätt bra en liten stund vid starten, om bilen stått ngn månad.

Link to comment
Share on other sites

När jag satte 20W-50 olja i min 68:a 302 så slamrade/knackade den tills oljan blev varm bytte till halvsyntet och nu går den tyst och fint.

Har du kört med den oljan förut? och vad är det för olja?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...