Jump to content

Recommended Posts

hej...

Nu har jag fått lite nya (konstiga, säger vissa) idéer igen och jag tänkte höra vad ni tror om det hela...

det är så att jag har lyckats komma över en eaton m112 kompressor som sitter orginal på mustang svt cobra. Och jag har lite tankar på att försöka göra någon form av konstruktion för att få den att passa på min mustang lx från 88 :roll:

Motorn är nästan orginal, förutom en vassare kam, större insug, bbk headers. vad jag har förstått är att min motor har smidda kolvar orginal, vilket ska göra att den är mer lämpad för kompressor? även topparna ska väl inte vara helt fel på motorn vad jag har läst?

jag hade tänkt sätta kompressorn brevid motorn (som en centrifugal kompressor), för att sedan pressa luften genom tryckrör och intercooler till insuget.

tror ni det fungerar? eller måste den sitta på motorn, som det var tänkt från fabrik? :shock:

min fråga är om man överhuvudtaget vågar ha något laddtryck alls på motorn?

självklart siktar jag inte på att ladda nå helt sjuka tryck.

vilket laddtryck skulle kunna tänkas ha i bilen?

hur långt räker spridarna, soppa pumpen?

måste man köpa nya spridare, eller räker det att höja soppatrycket med en btr?

blir jag tvungen att byta kolvar, för att sänka kompet i motorn?

går min bil att mappa, eller är det något man får göra själv med bredbandslambda, avgastemp osv.?

väldigt tacksam för svar!!!

och jag hoppas jag inte blir idiotförklarad nu bara :P

mvh william

Gör ett försök att svara. :)

http://www.allfordmustangs.com/forums/a ... n-v8-3.jpg

Vet inte varför det inte skulle gå? nyare eaton kompressorer har ju också integrerat cirkulationsspjäll. Kanske inte så himla lätt med placering bara, om man ska ha kvar "originalinsug"?

runt 400 ska väl inte var några problem om man utgår från vad man sett tidigare?.

Tryck är relativt. Syret o bränsle är det som ger effekten. Kall luft innehåller mer syre än varm o kommer då kräva mindre tryck för att få in samma syremängd. Detta är ju varför man vill ha en bra intercooler..

Mycket kan inverka i vilket laddtryck du får vid viss effekt.

komp på en 5.0a ligger väl runt ca 9 vilket borde lämpa sig ganska väl för lätt överladd.

Soppa pumpen bör säkerligen bytas? Om du ökar trycket med en FMU(btr) så kan dina 19lbs spridare(gt original) prestera lite mer.

Om du googlar lite i ämnet så finns det massor att läsa o räkna, kanske kan ge en fingervisning iaf?

Om du väljer att ha kvar original sprutet så kan du köpa en tweecer (stavning?) o koppla in så du kan ändra parametrar själv. Du kan säkert göra en skaplig map själv om du sätter dig in i det.

Många kör annars vad jag sett med bara en FMU o t.ex en msd timingretardbox.

Inte helt optimalt kanske, men funkar.

Bredbandslambda o avgastemp är ju aldrig fel, något av det är i mina ögon ett måste.

Vilktigt är att inte bilen går snålt när du stampar på. För mycket syre o för lite soppa = för varmt.

Jätte kul tycker jag med byggen som inte bara är ett "färdigt kitt".

Tro mig, du vill inte ha 400hk i en Fox Mustang utan att ha gjort en hel del med väghållning och bromsar.

Inte kul, och inget man kan skyta för brudarna med, men nödvändigt ifall du skulle göra verklighet av 400 hk framöver och kunna använda dem.

Tro mig, du vill inte ha 400hk i en Fox Mustang utan att ha gjort en hel del med väghållning och bromsar.

Inte kul, och inget man kan skyta för brudarna med, men nödvändigt ifall du skulle göra verklighet av 400 hk framöver och kunna använda dem.

Håller med där till 100% - Misstänker att jag med god marginal har passerat 450hk och närmar mig 500 om jag inte redan är där i min 5.0 nu när den börjar gå ganska klockrent och som jag vill dock på 7 psi tryck så inte så jättemycket... I vinter åker det dock på andra bromsar som funkar, fjädrar, dämpare, bussningar överallt osv... Låda vore inte heller fel då T5an inte gillar det vrid som bildas med skruv eller twistroots... Bredare däck eller alt gatslicks kanske... Inga problem med 100m spår på trean nu när det är kallt ute med org 225or... Bromsar jag fullt från 200km så flyter beläggen innan man är nere i 90km... även med andra belägg... - bara som ett exempel

Men borde säkert bli hur bra som helst med Din kompressor på Din bil när det funkar sen... Motorn blir bred och fin i registret och kommer förmodligen gå billigare när du kör lätt... det har min gjort iaf...

TwEECer är guld värt i det här läget - eller ett chip iaf... jag har även en MSD-6BTM för att vara säker... Gillar du att varva bör du ha nån form av box som sköter varstoppet på gnistan... sen sätter man varvstoppet i bilens dator lite högre då denna stryper bränslet istället... sista vi villl vid överladd...

Men visst... en tändbox som backar vid tryck, och en btr som ökar trycket med ökat ladd är ju ett enkelt alternativ... Men finns så mycket mer att hämta om man kommer in i datorn så se det som ett gott alternativ...

tänk på att 500hk är en definitiv gräns för vad originalblocken klarar av, oavsett hur mycket gördlar o andra gadgets som använts. Över det, och det är bara en tidsfråga innan det delar sig, o det är inte kul.

En annan sak: John, du har inte möjligtvis fått twEECer programvaran att lira på en pc med Win Vista? Jag får det icke att funka!!

450 är en lagom gräns... max 400 om man vill vara säker...

Så det blir ett annat block framåt... Men vet ju som sagt inte vad det kan vara nu... räknar man lågt 365-370hk och lägger på 7 psi, drar bort för vad kompressorn suger i sig och lite sådär... så visst är man på eller har passerat gränsen...Samtidigt ser man många som kör med mer effekter och det håller ändå... så beror nog på lite mer än bara en siffra.. repa efter repa på strippen med den effekten är nog inte vidare nyttigt...

Är väl ingen som kör med Vista va?

Det kan det säkert vara! Har lagt upp en tråd på nåt forum, men inte fått några definitiva svar. Ska kolla igenom dina länkar. Har bara precis börjat med tweecern, men ledsnade lite när min nya, skitdyra lilla smidiga laptop inte fick vara med, trots löften från Mike Glover på STKR om att det skulle funka med Vista...

självklart kommer man få göra en heldel åt bromsar och väghållning...

att byta växellåda kommer säkert också behövas!

personligen kommer jag försöka hitta den effekten jag är ute efter först och sen förbättre de andra delarna av bilen...

säkert tvärtom mot vad många andra skulle göra. :roll:

men vad skulle kunna vara ett lagom laddtryck för en helt orörd 5.0?`

jobbigt det här med elektronik tycker jag, hur nödvändigt är det med en TwEECer? svårt att koppla in?

det är det enda jag inte riktigt förstår med min motor, det är hur allt sånt fungerar! har heller inte lyckats hitta någon bra svensk text om det hela, och min engelska är inte den bästa, när det gäller biltermer! :oops:

mvh

Vad innebär "en helt orörd"? Rent mekaniskt skulle jag vara försiktig över 9psi, men för att du ska komma dit ens så MÅSTE du uppgradera bränslesystem, tändsystem, och köra med intercooler eller metanolinjekterat eller annat för att hålla nere detonationerna. Är ingen expert på överladdat, men har pillrat ett tag på de här bilarna. TwEECern är inte svår att ansluta, men sen bör du ha en liten aning om vad du gör med informationen...

Och förresten, 2 saker till:

1: Börja läsa allt du kommer över. Ger man sig inte den på att lära sig så så lär man sig inte i heller. Skaffa prenumerationer på 5.0 Mustang och Muscle Mustangs and Fast Fords. Massor av annonser, men också mycket matnyttig info...

2: Fundera en gång till på dina prioriteringar motor vs. chassi...

Håller med föregående "87gt50" - Läs ALLT Du kommer över... då lär du dig alla de engelska motorglosorna också... med tiden iaf...

Datorstyrningen med EEC-IV är inget konstig i sig när man väl lär sig lite hur det funkar och tänket i datorn... Motorns olika driftlägen osv... En väldigt stor del av alla parametrar behöver man aldrig ändra på...

hmm okej, men det får vänta lite med uppgradering på datorn.

jag tänkte försöka lägga dit kompressorn, ladda väldigt försiktigt och me låga tryck. självklart kommer jag använda bredbandslambda och avgastemp mätare och en BTR för att få motorn att gå så bra som möjligt...

känns som att jag ska satsa mer på väghållning innan en uppgradering med tweccer blir aktuellt!

har vassare kam...

och jag tänkte att man kanske skulle kunna lämna iväg orginal topparna på portning istället för att köpa nya?

borde inte det spara en liten peng kanske?

men det får bli en senare historia....

Sen hade Du ju kompressorn liggande ju... Klart man blir sugen på den då...

Hur vass kam har du? Den som är med i tex TrickFlows EFI kit som jag kör med... deras steg 1 kam... tycker jag verkar lite väl vass för att vara effektiv på en kompressormotor, för mycket övrelapp kanske.. jag vet inte... Men det blev mycket bättre bottendrag i motorn på låga varv när kompressorn kom på så inga problem så sett... Ibland kan det även vara nödvändigt att ändra timingen på injectorerna så de öppnar och stänger på rätt ställe i förhållande till kammen... så du tex inte blåser ut bränsle innan avgas har stängt osv... Men det fixar du med Tweecern sen... ;)

Var det en inbyggd bypassventil på den där Eatonen? Jag har fått pilla lite med mina kurvor just med anledning av detta på KenneBellen... Motorn har velat gå snålt precis i ögonblicket när bypassen stängt och innan laddtrycket kommer... alltså de gånger boostmätarn visar 0.

Så även om en tweecer eller annan styrbar grunka låter krånglig så löser det många små och stora problem på vägen...

Topparna går säkert och porta en hel del och sätta i större ventiler... gör man dock inte jobbet själv är frågan om det lönar sig eller köpa dito (om inte alutoppar) med mer flöde i gjutjärn...

Likaså tror jag man ganska enkelt skulle kunna tiga ihop sig en box i aluminiumplåt som passar undre insug på Mustangen mot kompressorn.. så får du ju den på rätt ställe så att säga... Eaton 03-04 Cobra är väl vad jag har fattat ingen skruv utan en rejält twistad roots och då har den ju inte den inre kompressionen som skruven har... och lämpar sig då bättre att jobba mot ett plenum i insuget... Men jag kan ha fel där... men det kanske funkar att sätta snurran vid sidan om också...

har vassare kam...

och jag tänkte att man kanske skulle kunna lämna iväg orginal topparna på portning istället för att köpa nya?

borde inte det spara en liten peng kanske?

men det får bli en senare historia....

I slutändan blir det förmodlgen billigare till bättre resultat att köpa kompletta alutoppar som är "färdiga", än att ge sig på o porta original järntopparna. Har en kompis som tog sig an ett par original E7-toppar för portning, och jag är 100% säker på att han inte kommer att göra om det, trots att han hade hyfsade grejor att jobba med, och har portat mycket toppar förut ...

mvh

Jocke

Eaton 03-04 Cobra är väl vad jag har fattat ingen skruv utan en rejält twistad roots och då har den ju inte den inre kompressionen som skruven har... och lämpar sig då bättre att jobba mot ett plenum i insuget... Men jag kan ha fel där... men det kanske funkar att sätta snurran vid sidan om också...

Ja det är väl så nära de kan komma "skruvpatentet" :)

Men heter inte de Eaton modellerna TVS eller?

Vet ej heller om du har rätt lr fel ang placering.. Men jag undrar om det har så stor betydelse? skruvkompressorn har bättre verkningsgrad (enligt kb ca 30% mer luft / 30% mindre värme, kan kanske tas med en nypa salt men iaf).

O eftersom roots kompressorn då bygger mer värme så borde en ic vara ännu viktigare, o få till en egen effektiv lösning på vatten/luft ic i plenumet är nog inte så lätt/billigt? Sen har det ju självklart betydelse hur mycket man ska ta ut. Jag har en förmåga att överarbeta så det tar en eländig tid.. Vilket brukar resultera i förskräckligt lång tid när man har fru o barn. :):?

Eaton 03-04 Cobra är väl vad jag har fattat ingen skruv utan en rejält twistad roots och då har den ju inte den inre kompressionen som skruven har... och lämpar sig då bättre att jobba mot ett plenum i insuget... Men jag kan ha fel där... men det kanske funkar att sätta snurran vid sidan om också...

Ja det är väl så nära de kan komma "skruvpatentet" :)

Men heter inte de Eaton modellerna TVS eller?

Vet ej heller om du har rätt lr fel ang placering.. Men jag undrar om det har så stor betydelse? skruvkompressorn har bättre verkningsgrad (enligt kb ca 30% mer luft / 30% mindre värme, kan kanske tas med en nypa salt men iaf).

O eftersom roots kompressorn då bygger mer värme så borde en ic vara ännu viktigare, o få till en egen effektiv lösning på vatten/luft ic i plenumet är nog inte så lätt/billigt? Sen har det ju självklart betydelse hur mycket man ska ta ut. Jag har en förmåga att överarbeta så det tar en eländig tid.. Vilket brukar resultera i förskräckligt lång tid när man har fru o barn. :):?

jo precis, jag har också hört att den kompressortypen jag har ska ge ifrån sig mycket värme, vilket fick mig att fundera ut en lösning på att få in någon form av intercooler i systemet. Och då tyckte jag det verkade rimligast att lägga kompressorn brevid motorn och dra tryckrör till insuget.

Läste också någonstans att m112:an ger mest effekt vid 0,5-0,7 bar, då den efter det trycket ger för mycket värme.

jag tänkte lägga mig på cirka 0,5bars övertryck till en början iallafall, men jag vill endå ha en laddluftskylare pga att kallare luft motverkar spikningar i större grad? rätta mig om jag har fel?

Sen hade Du ju kompressorn liggande ju... Klart man blir sugen på den då...

Hur vass kam har du? Den som är med i tex TrickFlows EFI kit som jag kör med... deras steg 1 kam... tycker jag verkar lite väl vass för att vara effektiv på en kompressormotor, för mycket övrelapp kanske.. jag vet inte... Men det blev mycket bättre bottendrag i motorn på låga varv när kompressorn kom på så inga problem så sett... Ibland kan det även vara nödvändigt att ändra timingen på injectorerna så de öppnar och stänger på rätt ställe i förhållande till kammen... så du tex inte blåser ut bränsle innan avgas har stängt osv... Men det fixar du med Tweecern sen... ;)

Var det en inbyggd bypassventil på den där Eatonen? Jag har fått pilla lite med mina kurvor just med anledning av detta på KenneBellen... Motorn har velat gå snålt precis i ögonblicket när bypassen stängt och innan laddtrycket kommer... alltså de gånger boostmätarn visar 0.

Så även om en tweecer eller annan styrbar grunka låter krånglig så löser det många små och stora problem på vägen...

Topparna går säkert och porta en hel del och sätta i större ventiler... gör man dock inte jobbet själv är frågan om det lönar sig eller köpa dito (om inte alutoppar) med mer flöde i gjutjärn...

Likaså tror jag man ganska enkelt skulle kunna tiga ihop sig en box i aluminiumplåt som passar undre insug på Mustangen mot kompressorn.. så får du ju den på rätt ställe så att säga... Eaton 03-04 Cobra är väl vad jag har fattat ingen skruv utan en rejält twistad roots och då har den ju inte den inre kompressionen som skruven har... och lämpar sig då bättre att jobba mot ett plenum i insuget... Men jag kan ha fel där... men det kanske funkar att sätta snurran vid sidan om också...

försöka kan ju aldrig skada iallafall :P

och som vanligt är det lika pinsamt att svara att jag inte vet hur vass min kam är :oops:

det var förra ägaren som hade stoppat i en värre modell sa han.

och jag får också säga att jag tror det stämmer, då jag fick med orginal kammen på sidan så :)

japp, kompressorn har inbyggd bypassventil, så jag får se hur jag lyckas lösa det... kommer förmodligen sluta med någon form av tweccer eller liknande.. :shock: men den dagen, den sorgen :)

får se hur jag löser topparna, verkar som att det lönar sig att köpa färdiga om man lyssnar på de som kan! :)

ja, jag hade planer på att göra någon form av adapter och lägga kompressorn på "rätt" plats först, men efter lite mätning kom jag fram till att jag isåfall skulle behöva en högre huv, vilket jag inte tycker är så snyggt på min modell, dvs cabbarna...

tack så jätte mycket för alla tips!!!

Läste också någonstans att m112:an ger mest effekt vid 0,5-0,7 bar, då den efter det trycket ger för mycket värme.

jag tänkte lägga mig på cirka 0,5bars övertryck till en början iallafall, men jag vill endå ha en laddluftskylare pga att kallare luft motverkar spikningar i större grad? rätta mig om jag har fel?

Så länge du har en bra intercooler så har det ju inte så stor betydelse (om man bortser från att den tar lite onödig effekt från vevaxeln).

Sen har ju kompressorer ett max tryck de kan ge innan "skovlarna" börjar svikta o lager har ju ett max varv som man inte bör överskrida för mycket. Men när du kommer till dessa problem har du förmodligen redan bytt block.

HAr du intercooler? annars kan jag rekommendera http://www.klracing.se

Läste också någonstans att m112:an ger mest effekt vid 0,5-0,7 bar, då den efter det trycket ger för mycket värme.

jag tänkte lägga mig på cirka 0,5bars övertryck till en början iallafall, men jag vill endå ha en laddluftskylare pga att kallare luft motverkar spikningar i större grad? rätta mig om jag har fel?

Så länge du har en bra intercooler så har det ju inte så stor betydelse (om man bortser från att den tar lite onödig effekt från vevaxeln).

Sen har ju kompressorer ett max tryck de kan ge innan "skovlarna" börjar svikta o lager har ju ett max varv som man inte bör överskrida för mycket. Men när du kommer till dessa problem har du förmodligen redan bytt block.

HAr du intercooler? annars kan jag rekommendera http://www.klracing.se

jo precis, det gäller ju att ladda med förstånd!

tror min kompressor räker ganska bra till det jag siktar på,just nu iallfall!

sen får jag se hur det blir i framtiden!

riktigt billiga intercoolers dom hade på klracing!

blir att beställa därifrån,

tack för tipset :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...