Tco Satan October 9, 2008 Report October 9, 2008 Såg detta chip på blocket:http://www.blocket.se/vi/18510362.htm?ca=11_sHar inte tidigare hört att folk chippar mussarna så jag undrar nu vad ni anser om detta. Chipet ska kunna:"Flashpaq Superchips ger upp till 10% mer hästkrafter och upp till 13% mer vridmoment på både V6 & V8 motorn, utan att påverka bränsleförbrukningen.Dessutom kan Flashpaq Superchips:*Ta bort hastigthetsbegränsningen*Höja varvtalsstoppet*Läsa och ta bort felkoder*Övervaka motor och växellåds parametrar*Dataloggar från drivlinan kan laddas ner till din PC*Justera transmissionens växelpunkter samt tryck*Kalibrera hastighetsmätaren vid växellåds- och hjulbyte"Så om detta skulle vara sant så ska det ge 30hk.. Citera
Gäst October 10, 2008 Report October 10, 2008 Detta är väl en sk Tuner. Det finns en mängd olika fabrikat.Har själv beställt en C & L, ofta köper man färdiga kit med ColdAirIntake, ljuddämpare samt själva tunern. Citera
Corvette October 10, 2008 Report October 10, 2008 min bil är chippad eller tunad hur man nu vill kalla det och tror nog mertalet mussar i svedala har en annan tune i sig än original... Citera
Chili October 10, 2008 Report October 10, 2008 Bästa pris brukar man få om man köper tunern i "paket" med t ex luftinsugskit sk Cold Air Intake. Det lilla jag hunnit kolla så verkar det som de vanligaste bland de som använder egna tuners är SCT XCalibrator eller Diablo Predator.Både SCT och Predatorn bundlas tillsammans med en mängd olika kalluftssystem såsom C&L , K&N mfl. Priserna för ett totalt kit kostar bara marginellt mer än vad Exclusive tar för bara tunern.Ford Racing har också ett CAI som bundlas med en Tuner, problemet där är att du får en "check" när du köper systemet som måste skickas till Ford Racing för att de ska skicka Tunern. Den tunern har dessutom begränsade möjligheter att "tuna" mer än själva kalluftssystemet.Tips kan vara att köpa dom genom en "dealer" i Sverige om du vill ha support och eller behöver hjälp med att sätta upp egna konfigurationer Citera
Corvette October 10, 2008 Report October 10, 2008 min predator kan du inte heller fidla runt med direkt utan de är ladda ner ny tune för att sedan skjuta upp den med predatorn... så om Fords lösning skiljer så mycket vill jag inte påstå... men sedan finns de ju en hel uppsjö med olika dosor där man kan göra olika saker med... Fords "nya" dosa kan man också pilla runt med... Citera
tomasaxel October 10, 2008 Report October 10, 2008 Vi är återförsäljare för SCT.Hos oss får du en Live Wire till ett lägre pris än den apparaten.Live Wiren kan lite mer än den apparaten också:Det ingår färdiga tunes för olika octan, olika luftfilter osv osvDet går att lagra tre custom tunes (om du inte nöjer dig med SCT's standardtunes går det beställa tunes som är anpassade just till din bil med dina modifikationer).Man kan köra 0-100 och 400 meter, riktigt kul funktion man får upp en "julgran" i displayen som räknar ner och sen får du en tid när du nått 100 km/h eller 400m.Man kan också uppskatta hästkrafter / vrid. Citera
Chili October 10, 2008 Report October 10, 2008 Både SCT och Predatorn har ju en mängd olika företag både i Sverige och US som supportar (kan tom få konfigureringsfiler mailade från US). Jag har inte hittat ngn som "skruvar" med Ford Racings. Citera
Dr Frelin October 10, 2008 Report October 10, 2008 Ifall du ska köpa den modellen som dom säljer på blocket så köp den här, i så fall så blir det halva priset även om du räknar på momsen...http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Superchi ... 0069835365 Citera
Ola.L October 10, 2008 Report October 10, 2008 Ni som har trimmat med nåt liknande, känner man någon skillnad? 10% är inte jätte mycket i mitt tycke. Hur fort går Gt,n utan fartspärren?Mvh Ola Citera
Corvette October 10, 2008 Report October 10, 2008 det är nog mer psykologiskt än hk på bakhjulen... men att ha vrålande avg.system e ändå ballt... Citera
andreas-cmc 1562 October 10, 2008 Report October 10, 2008 Jag säljer SCT Xcalibrator III för 5995:- inkl moms med fri tillgång till custom tunes. Dvs om du i framtiden monterar kompressor så får du fria uppdateringar för mjukvaran som passar kompressorkitet. Citera
tomasaxel October 10, 2008 Report October 10, 2008 Ifall du ska köpa den modellen som dom säljer på blocket så köp den här, i så fall så blir det halva priset även om du räknar på momsen...http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Superchi ... 0069835365Det är inte alltid det lönar sig att handla via ebay....Som ÅF åt SCT kan vi ge bra priser.Vi tar 3899 kr inkl moms för den och har den i lager i Sverige.På ebay: $379 plus $50 i frakt (runt där iallafall) plus moms så har du en hemma för runt 3750 kr....Visst du spar ca 100 kr på Ebay, men jag tror och hoppas att folk värdesätter support på svenska och en "något" smidigare hantering om något skulle krångla såpass mycket..... Citera
Sa-Malmoe October 10, 2008 Report October 10, 2008 Det är inte alltid det lönar sig att handla via ebay....Som ÅF åt SCT kan vi ge bra priser.Vi tar 3899 kr inkl moms för den och har den i lager i Sverige.På ebay: $379 plus $50 i frakt (runt där iallafall) plus moms så har du en hemma för runt 3750 kr....Visst du spar ca 100 kr på Ebay, men jag tror och hoppas att folk värdesätter support på svenska och en "något" smidigare hantering om något skulle krångla såpass mycket.....Vilken modell av SCT är det du tar 3899 kr för då?? Citera
tomasaxel October 10, 2008 Report October 10, 2008 Vilken modell av SCT är det du tar 3899 kr för då??Både X3 och SF3.X3 = Endast custom tunesSF3 = Endast färdiga tunes för olika CAI och oktantal osvSen har vi Live Wiren 5499:- som både har färdiga tunes och klarar cutom tunes. Plus lite övriga kul saker som jag nämnde i tråden ovan.Vi kan givetvis ta hem övriga SCT tuners också till GM-bilar osv, men det är dessa tre modeller vi lagerför. Citera
Janne Holm CMC1740 October 10, 2008 Report October 10, 2008 Tycker nog att Swedenmustang kör en helt okey prisbild på de produkter de saluför har själv en för gammal musse för deras tjänster. Men nog måste väl det vara värt några hundralappar att köpa i sverige och få en bra support på produkterna. Känns nästan de är för billiga NEJ jag har inte några aktier i det bolaget Citera
Sa-Malmoe October 10, 2008 Report October 10, 2008 Både X3 och SF3.X3 = Endast custom tunesSF3 = Endast färdiga tunes för olika CAI och oktantal osvSen har vi Live Wiren 5499:- som både har färdiga tunes och klarar cutom tunes. Plus lite övriga kul saker som jag nämnde i tråden ovan.Vi kan givetvis ta hem övriga SCT tuners också till GM-bilar osv, men det är dessa tre modeller vi lagerför.Du har PM Citera
Pernolf cmc 558 October 10, 2008 Report October 10, 2008 Tycker nog att Swedenmustang kör en helt okey prisbild på de produkter de saluför har själv en för gammal musse för deras tjänster. Men nog måste väl det vara värt några hundralappar att köpa i sverige och få en bra support på produkterna. Känns nästan de är för billiga NEJ jag har inte några aktier i det bolaget inte ens värt besväret att importera själv med dom priserna dom har.Och jag har heller inga aktier i företaget, snarare tvärtom isf Citera
Chili October 10, 2008 Report October 10, 2008 Stämmer nog, vad jag sett verkar SwedenMustang och MustangPerformance ha ungefär samma prisbild, vad gäller SCT X3 så är MustangPerformance ca en hundring billigare men det är ju marginellt bägge företagen finns i Sverige och du får full support från dom.När man väl beslutat sig för vilken Tuner man tror mest på så återstår det ju bara att bestämma vilket CAI man ska ha..... Citera
Petra October 10, 2008 Report October 10, 2008 Om ni åker ut till R-tune i Arlandastad så mappar han om motorn för ungefär samma pengar och kör den i Dynamometer (bättre än rullande landsväg). Då blir det perfekt för just din bil. Citera
Chili October 10, 2008 Report October 10, 2008 Om ni åker ut till R-tune i Arlandastad så mappar han om motorn för ungefär samma pengar och kör den i Dynamometer (bättre än rullande landsväg). Då blir det perfekt för just din bil.Har dom ngn hemsida? Citera
RoTe October 11, 2008 Report October 11, 2008 Om ni åker ut till R-tune i Arlandastad så mappar han om motorn för ungefär samma pengar och kör den i Dynamometer (bättre än rullande landsväg). Då blir det perfekt för just din bil.Har dom ngn hemsida?http://www.vette.se Citera
Tco Satan October 13, 2008 Author Report October 13, 2008 Jaha då kanske man får fundera över detta alternativ till våren då ponnyn kommer ut ur stallet. Ni som fixat detta, känns det någon skillnad i prestandan eller är det som någon tidigare sa att det mest är hjärnhästar?Individuell mappning vs Tuner? Citera
AJ October 13, 2008 Report October 13, 2008 Jaha då kanske man får fundera över detta alternativ till våren då ponnyn kommer ut ur stallet. Ni som fixat detta, känns det någon skillnad i prestandan eller är det som någon tidigare sa att det mest är hjärnhästar?Individuell mappning vs Tuner?Utan att egentligen veta så tror jag på individuell mappning. Men, oavsett vilket, visst blir det en effektökning ! Men, ärligt, känner man ett par tre tiondelars skillnad på 402m i ryggslutet ? Citera
Petra November 12, 2008 Report November 12, 2008 Man märker ingen skillnad på effekt. Säg att mappning + avgassytem (ej grenrör) + CAI ger ca 15 hk. Man kan nog lika gärna köra med lite soppa i tanken för samma vikt/effekt. Jag gjorde det mest för att vi även ändrade hur snabbt den ska växla. Men det låter ballt och ser ballt ut under huven efter modifieringarna. Citera
Pernolf cmc 558 November 12, 2008 Report November 12, 2008 Jag har sålt en hel del av Steeda Cold air intake med tune, och en hel del x-pipor och slutrör. (med en hel del så menar jag en hel del.)jag har dessutom provkört "före och efter" och har även pratat med kunderna om hur dom upplevt. Alla säger att det är skillnad, dom flesta märker en stor skillnad, inte bara ljudmässigt.skulle jag köpa en mustang 05+ så skulle jag montera CAI+tune, byta slutrör och sänka den det första jag gjorde. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.