Jump to content

Trimchip till Mustangen?


Tco Satan

Recommended Posts

Såg detta chip på blocket:

http://www.blocket.se/vi/18510362.htm?ca=11_s

Har inte tidigare hört att folk chippar mussarna så jag undrar nu vad ni anser om detta. Chipet ska kunna:

"Flashpaq Superchips ger upp till 10% mer hästkrafter och upp till 13% mer vridmoment på både V6 & V8 motorn, utan att påverka bränsleförbrukningen.

Dessutom kan Flashpaq Superchips:

*Ta bort hastigthetsbegränsningen

*Höja varvtalsstoppet

*Läsa och ta bort felkoder

*Övervaka motor och växellåds parametrar

*Dataloggar från drivlinan kan laddas ner till din PC

*Justera transmissionens växelpunkter samt tryck

*Kalibrera hastighetsmätaren vid växellåds- och hjulbyte"

Så om detta skulle vara sant så ska det ge 30hk..

Link to comment
Share on other sites

Detta är väl en sk Tuner. Det finns en mängd olika fabrikat.

Har själv beställt en C & L, ofta köper man färdiga kit med ColdAirIntake, ljuddämpare samt själva tunern.

Link to comment
Share on other sites

Bästa pris brukar man få om man köper tunern i "paket" med t ex luftinsugskit sk Cold Air Intake.

Det lilla jag hunnit kolla så verkar det som de vanligaste bland de som använder egna tuners är SCT XCalibrator eller Diablo Predator.

Både SCT och Predatorn bundlas tillsammans med en mängd olika kalluftssystem såsom C&L , K&N mfl. Priserna för ett totalt kit kostar bara marginellt mer än vad Exclusive tar för bara tunern.

Ford Racing har också ett CAI som bundlas med en Tuner, problemet där är att du får en "check" när du köper systemet som måste skickas till Ford Racing för att de ska skicka Tunern. Den tunern har dessutom begränsade möjligheter att "tuna" mer än själva kalluftssystemet.

Tips kan vara att köpa dom genom en "dealer" i Sverige om du vill ha support och eller behöver hjälp med att sätta upp egna konfigurationer

Link to comment
Share on other sites

min predator kan du inte heller fidla runt med direkt utan de är ladda ner ny tune för att sedan skjuta upp den med predatorn... så om Fords lösning skiljer så mycket vill jag inte påstå... men sedan finns de ju en hel uppsjö med olika dosor där man kan göra olika saker med... Fords "nya" dosa kan man också pilla runt med...

Link to comment
Share on other sites

Vi är återförsäljare för SCT.

Hos oss får du en Live Wire till ett lägre pris än den apparaten.

Live Wiren kan lite mer än den apparaten också:

Det ingår färdiga tunes för olika octan, olika luftfilter osv osv

Det går att lagra tre custom tunes (om du inte nöjer dig med SCT's standardtunes går det beställa tunes som är anpassade just till din bil med dina modifikationer).

Man kan köra 0-100 och 400 meter, riktigt kul funktion man får upp en "julgran" i displayen som räknar ner och sen får du en tid när du nått 100 km/h eller 400m.

Man kan också uppskatta hästkrafter / vrid.

Link to comment
Share on other sites

Både SCT och Predatorn har ju en mängd olika företag både i Sverige och US som supportar (kan tom få konfigureringsfiler mailade från US). Jag har inte hittat ngn som "skruvar" med Ford Racings.

Link to comment
Share on other sites

Ifall du ska köpa den modellen som dom säljer på blocket så köp den här, i så fall så blir det halva priset även om du räknar på momsen...

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Superchi ... 0069835365

Det är inte alltid det lönar sig att handla via ebay....

Som ÅF åt SCT kan vi ge bra priser.

Vi tar 3899 kr inkl moms för den och har den i lager i Sverige.

På ebay: $379 plus $50 i frakt (runt där iallafall) plus moms så har du en hemma för runt 3750 kr....

Visst du spar ca 100 kr på Ebay, men jag tror och hoppas att folk värdesätter support på svenska och en "något" smidigare hantering om något skulle krångla såpass mycket.....

Link to comment
Share on other sites

Det är inte alltid det lönar sig att handla via ebay....

Som ÅF åt SCT kan vi ge bra priser.

Vi tar 3899 kr inkl moms för den och har den i lager i Sverige.

På ebay: $379 plus $50 i frakt (runt där iallafall) plus moms så har du en hemma för runt 3750 kr....

Visst du spar ca 100 kr på Ebay, men jag tror och hoppas att folk värdesätter support på svenska och en "något" smidigare hantering om något skulle krångla såpass mycket.....

Vilken modell av SCT är det du tar 3899 kr för då??

Link to comment
Share on other sites

Vilken modell av SCT är det du tar 3899 kr för då??

Både X3 och SF3.

X3 = Endast custom tunes

SF3 = Endast färdiga tunes för olika CAI och oktantal osv

Sen har vi Live Wiren 5499:- som både har färdiga tunes och klarar cutom tunes. Plus lite övriga kul saker som jag nämnde i tråden ovan.

Vi kan givetvis ta hem övriga SCT tuners också till GM-bilar osv, men det är dessa tre modeller vi lagerför.

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog att Swedenmustang kör en helt okey prisbild på de produkter de saluför har själv en för gammal musse för deras tjänster. Men nog måste väl det vara värt några hundralappar att köpa i sverige och få en bra support på produkterna. Känns nästan de är för billiga ;)

NEJ jag har inte några aktier i det bolaget ;)

Link to comment
Share on other sites

Både X3 och SF3.

X3 = Endast custom tunes

SF3 = Endast färdiga tunes för olika CAI och oktantal osv

Sen har vi Live Wiren 5499:- som både har färdiga tunes och klarar cutom tunes. Plus lite övriga kul saker som jag nämnde i tråden ovan.

Vi kan givetvis ta hem övriga SCT tuners också till GM-bilar osv, men det är dessa tre modeller vi lagerför.

Du har PM

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog att Swedenmustang kör en helt okey prisbild på de produkter de saluför har själv en för gammal musse för deras tjänster. Men nog måste väl det vara värt några hundralappar att köpa i sverige och få en bra support på produkterna. Känns nästan de är för billiga ;)

NEJ jag har inte några aktier i det bolaget ;)

inte ens värt besväret att importera själv med dom priserna dom har.

Och jag har heller inga aktier i företaget, snarare tvärtom isf ;)

Link to comment
Share on other sites

Stämmer nog, vad jag sett verkar SwedenMustang och MustangPerformance ha ungefär samma prisbild, vad gäller SCT X3 så är MustangPerformance ca en hundring billigare men det är ju marginellt bägge företagen finns i Sverige och du får full support från dom.

När man väl beslutat sig för vilken Tuner man tror mest på så återstår det ju bara att bestämma vilket CAI man ska ha.....

Link to comment
Share on other sites

Om ni åker ut till R-tune i Arlandastad så mappar han om motorn för ungefär samma pengar och kör den i Dynamometer (bättre än rullande landsväg). Då blir det perfekt för just din bil.

Link to comment
Share on other sites

Om ni åker ut till R-tune i Arlandastad så mappar han om motorn för ungefär samma pengar och kör den i Dynamometer (bättre än rullande landsväg). Då blir det perfekt för just din bil.

Har dom ngn hemsida?

Link to comment
Share on other sites

Jaha då kanske man får fundera över detta alternativ till våren då ponnyn kommer ut ur stallet. Ni som fixat detta, känns det någon skillnad i prestandan eller är det som någon tidigare sa att det mest är hjärnhästar?

Individuell mappning vs Tuner?

Link to comment
Share on other sites

Jaha då kanske man får fundera över detta alternativ till våren då ponnyn kommer ut ur stallet. Ni som fixat detta, känns det någon skillnad i prestandan eller är det som någon tidigare sa att det mest är hjärnhästar?

Individuell mappning vs Tuner?

Utan att egentligen veta så tror jag på individuell mappning.

Men, oavsett vilket, visst blir det en effektökning ! Men, ärligt, känner man ett par tre tiondelars skillnad på 402m i ryggslutet ?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Man märker ingen skillnad på effekt. Säg att mappning + avgassytem (ej grenrör) + CAI ger ca 15 hk. Man kan nog lika gärna köra med lite soppa i tanken för samma vikt/effekt. Jag gjorde det mest för att vi även ändrade hur snabbt den ska växla. Men det låter ballt och ser ballt ut under huven efter modifieringarna. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har sålt en hel del av Steeda Cold air intake med tune, och en hel del x-pipor och slutrör. (med en hel del så menar jag en hel del.)

jag har dessutom provkört "före och efter" och har även pratat med kunderna om hur dom upplevt. Alla säger att det är skillnad, dom flesta märker en stor skillnad, inte bara ljudmässigt.

skulle jag köpa en mustang 05+ så skulle jag montera CAI+tune, byta slutrör och sänka den det första jag gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...